Menstruace – synchronizace se svým cyklem

Zveřejněno 8. 6. 2024

Menstruace pro mě nebylo nikdy nic na co bych se těšila. V pubertě strach z toho, že budu mít krvavé fleky na kalhotech. Později zase pocit z promarněného týdnu, kdy “nemůžu nic dělat”. Vnímala jsem to zkrátka a dobře jako nutné zlo, které musí přijít. Prvotní úleva z toho, že nejsem těhotná, přechází hned se zjištěním, že už je “to” tady. 

Být ženou je i v moderní společnosti výzva. 

Musela jsem ujít dlouhou cestu.
Musela jsem nejprve přijmout to, že jsem žena a že je to v pořádku. Že i ženy jsou prezidentky, že i ženy létají do vesmíru, že i ženy jsou rockové hvězdy,…  

Pak jsem musela přijmout menstruaci jako něco, co je v pořádku. Naštěstí jsem vyrůstala v prostředí, kde toto téma nebylo nikdy tabu. U nás doma se o menstruaci mluvilo vždy otevřeně, jediný, kdo s tím mohl mít kdy problém bylo mé pubertální já, které přejímalo názory od okolí. Totiž, že kluci a jiné holky o menstruaci mluvili jako o něčem nechutném. Holky měly “krámy”, přišla “tetička Irma” a další věci, které mi do dnes přijdou celkem hanlivým označením něčeho, co je na poměrně dlouhou dobu součástí našich životů. 

Nakonec jsem se (až v posledních letech) naučila přijmout menstruaci jako součást celého cyklu. Nebyla to jen menstruace – jedna událost z celého tak propracovaného systému našeho ženského těla. Je to proces. 

Cítím se nepatřičně psát o tomto tématu, když vím, že pro mnoho žen je menstruace skutečně paralyzující a bolestivý stav. Ale tím spíše považuji za důležité, přijmout jej a přizpůsobit tomu své tempo. 

Synchronizace s cyklem

Synchronizace s cyklem je trend poslední doby a pinterestových self care boardů. Svým způsobem to dává smysl. Před několika desítkami let to bylo nemyslitelné. Až dnes, když máme možnosti remote zaměstnání a větší flexibilitu, co se pracovní doby týče. Nemluvě o dalších možnostech, které si dřív mohla dovolit jen hrstka žen. 
Synchronizace cyklu je o tom, jak přizpůsobit své životní návyky čtyřem fázím menstruačního cyklu.

Menstruace 

První den menstruace je zároveň prvním dnem menstruačního cyklu. Během této doby zůstává hladina progesteronu a estrogenu nízká, zatímco se zbavujete děložní sliznice.

Životní styl

 V této fázi se pravděpodobně nebudete cítit jako společenský motýl. Pokud se budete stýkat s lidmi, možná se budete chtít obklopit lidmi, kteří vás nebudou vyčerpávat. Zkuste si během zimy také dát pauzu od sociálních médií. Protože zima je obdobím, kdy se člověk uzavírá do sebe, může být srovnávání se s ostatními na sociálních sítích rušivé.

 Pokud si v nedovolíte zpomalit, jít do sebe a věnovat si čas sami sobě, může vás jarní a letní fáze snadno zahltit. Pokud si během zimy dokážete záměrně vyhradit třeba jen 10 minut denně na odpočinek, bude to mít v pozdější fázi vašeho cyklu velký význam.

Práce

Většina z nás si nemůže dovolit luxus úplného odchodu do ústraní, takže klíčem k práci je stanovit si priority. Zeptejte se sami sebe, které věci jsou naprosto nezbytné, abyste je v příštích dnech stihli? Jak se o sebe můžete postarat a v zimě trochu zpomalit, i když musíte pracovat a starat se o své běžné povinnosti?

Strava

Nízká hladina hořčíku může přispívat k mnoha příznakům spojeným s menstruací, od menstruačních křečí a nadýmání až po špatnou kvalitu spánku. Určitou úlevu může přinést konzumace potravin bohatých na hořčík s dostatkem vlákniny, jako je zelená listová zelenina, dýňová semínka a celozrnné výrobky.

Sport

Během menstruace se mohou objevit příznaky jako křeče, citlivost prsou, únava a nespavost. Odpočinek a regenerace jsou v této fázi klíčové. Zvažte cvičení regenerační jógy nebo procházku, abyste do svého dne zařadili trochu pohybu.

Self-care

Čas na odpočinek a co nejvíce upřednostňovat péči o sebe. Opatrně cvičte, více spěte a nechte se unášet. Je čas stisknout tlačítko restartu a stanovit si záměry pro nový cyklus, který jste právě zahájili.

Péče o pleť

V tomto týdnu bývá vaše pleť suchá, matná a citlivá, protože hladina ženského hormonu estrogenu je nejnižší.

Během menstruace hladina hormonů klesá, což způsobuje odlučování děložní stěny. Protože tento proces vyžaduje HODNĚ energie, máme tendenci cítit se unavené, citlivé a chladné. 

Zaměření: Hydratace

Produkty: V tomto období byste měli sáhnout po hydratačních maskách, sérech a hydratačních krémech (čím silnějších, tím lépe), které obsahují složky, jako je kyselina hyaluronová, ektoin, peptidy a ceramidy, které pomáhají zadržovat vlhkost a obnovovat kožní bariéru. 

Ingredience: kyselina hyaluronová, peptidy a ceramidy

Folikulární fáze

Folikulární fáze, která se překrývá s menstruační fází, je první polovinou menstruačního cyklu (obvykle přibližně 1.-14. den). Zvyšuje se hladina estrogenu, děložní sliznice zesiluje a folikuly rostou, aby připravily vajíčko na ovulaci.

Životní styl

V tomto období se můžete snadno cítít jako superžena, protože lépe zvládáte více věcí najednou, kouzelně plníte seznam úkolů a cítíte se produktivní. Nezapomeňte si však naplánovat i čas na odpočinek a načerpání nových sil, abyste podpořili další fázi, kterou je ovulace.

Je pravděpodobné, že po menstruaci začnete opět pociťovat touhu po vnějším světě. Setkávání s přáteli a blízkými je snazší. Protože v této fázi stoupá hladina estrogenu, budete se cítit energičtější a nadšenější, že se můžete znovu připojit ke svému okolí.

Práce

Je ideálním obdobím pro zahájení nových projektů nebo realizaci záměrů a cílů, které jste si stanovili v zimním období. Využijte svůj obnovený smysl pro optimismus a nadšení. Experimentujte s novými nápady a buďte zvědaví a otevření učení se novým věcem.

Strava

Hladina kortizolu – stresového hormonu – má tendenci se během folikulární fáze zvyšovat. Stres přirozeně snížíte konzumací velkého množství hořké čokolády, avokáda, citrusových plodů a bobulovitého ovoce, jakož i snížením příjmu cukru, alkoholu a kofeinu.

Sport

Výzkum naznačuje, že výkonnost při cvičení může být na začátku folikulární fáze poněkud snížena. S blížící se ovulací se však výrazně zlepšuje. Vraťte se do rytmu svého tréninku delšími a rychlejšími túrami, odporovým tréninkem nebo mírným kardio cvičením.

Self-care

Jde o obnovení energie a zasazení semínek do všech oblastí vašeho života. Je to skvělý čas na to, abyste se znovu zavázali k plnění minulých cílů a záměrů. Jaro je také ideálním časem pro lázeňský večer a osvěžení vašeho životního prostoru.

Péče o pleť

Během měsíčního menstruačního cyklu se hladina estrogenu zvyšuje a snižuje. Nejnižší je během menstruace, a jak estrogen poté pomalu stoupá, zlepšuje se barva pokožky, která se připravuje na další fázi, kdy jste nejplodnější.

Pokud je vaše pleť stále matná a suchá, používejte hydratační a rozjasňující přípravky. Tento týden můžete používat silnější složky. Zvolte intenzivnější ošetření, jako je obnova pleti pomocí chemického peelingu, světelné terapie, laserů. Můžete se také rozhodnout pro mezoterapii nebo posilující ošetření pleti.

Zaměření: Vhodný čas na zařazení exfoliace, kyselin a retinolu do rutiny.

V tomto období je nejlepší čas na rozjasňující a obnovující ošetření (např. peeling, laser, mikrojehličkování).

Ingredience: Kyseliny AHA/BHA, retinol, bakuchiol

Ovulace

Vzestup luteinizačního hormonu (LH) způsobí uvolnění zralého vajíčka z vaječníku do jednoho z vejcovodů. Během ovulační fáze (obvykle uprostřed cyklu) dosáhne hladina estrogenu a testosteronu vrcholu.

Životní styl

I když jste introvert, v této fázi vašeho cyklu je snazší být mezi lidmi a pravděpodobně po tom budete toužit. Pravděpodobně budete k ostatním trpělivější a budete také štědřejší ke svému času a energii.

Je to skvělé období, kdy můžete přivést na svět nové projekty a být viděni. Snadněji vyjádříte své nápady a dodatečné zvýšení sebevědomí vám pomůže při prezentacích, uvádění nových projektů na trh a vedení týmů.

Využijte přebytečnou letní energii k přípravě na nadcházející podzimní sezónu. Můžete si dopředu připravit jídlo a začít žádat o pomoc s věcmi v domácnosti. Až se v podzimní a zimní fázi nebudete cítit tak energičtí, poděkujete si. 

Práce

Je ideálním obdobím pro zahájení nových projektů nebo realizaci záměrů a cílů, které jste si stanovili v zimním období. Využijte svůj obnovený smysl pro optimismus a nadšení. Experimentujte s novými nápady a buďte zvědaví a otevření učení se novým věcem.

Strava

V době, kdy je estrogen na vrcholu, je obzvláště důležité jíst protizánětlivé potraviny s dostatkem vitaminů skupiny B a D. Vhodnou volbou jsou mandle, lněné semínko, chia semínka, celozrnné obiloviny, luštěniny, brukvovitá zelenina a libové bílkoviny.

Sport

Váš výkon a svalová síla vrcholí během ovulace v důsledku nárůstu testosteronu. Vyzkoušejte si trénink s vysoce intenzivními intervaly (HIIT) nebo intenzivnější silový trénink – nebo se pořádně zapotíte na tanečním parketu.

Self-care

V této fázi cyklu se pravděpodobně budete cítit jako superžena! Díky vrcholu estrogenu a testosteronu budete mít větší výdrž, energii a sebevědomí. Pozitivní sebeovládání je v letní fázi snazší a budete se cítit odolnější. Dělat kreativní projekty a vyjadřovat lásku a uznání svým blízkým v této fázi cyklu může být životodárné!

Péče o pleť

Tehdy vypadáte nejlépe. Příliv estrogenu způsobuje ovulaci. Během této fáze je vaše pleť hydratovanější, méně se mastí, póry jsou menší a vy prostě záříte od ucha k uchu. V tomto období se dokonce zvyšuje produkce kolagenu (skvělé pro ošetření proti stárnutí). V této době jste nejplodnější a na vaší pleti je to znát. Matka příroda kouzlí, abyste vypadali, voněli, zněli a cítili se co nejlépe (to je ostatně plán) a přilákali partnera, který oplodní vajíčko.

Zaměření:  Zaměřte se na produkty / postupy / ošetření pleti podporující tvorbu kolagenu

Používejte lehčí hydratační přípravky. Nejlepší čas na rozhovor s kožním terapeutem/ lékařem za účelem vytvoření dlouhodobého plánu péče o pleť (nebo rozchodu s ním).

V tomto období buďte opatrní s resurfacingovými ošetřeními (např. peelingy a lasery) kvůli vyššímu riziku postzánětlivé hyperpigmentace. Vyšší hladina estrogenu zvyšuje produkci melaninu

Produkty: Lehký hydratační krém bez oleje místo těžších krémů.

Luteální fáze

Po ovulaci se hladina progesteronu zvyšuje, aby se připravila na možné těhotenství. Pokud dojde k oplodnění vajíčka, hladina progesteronu se dále zvyšuje. Pokud neotěhotníte, hladina progesteronu a estrogenu prudce klesne. Tento pokles vyvolá menstruaci a začátek nového cyklu.

Životní styl

Progesteron je zklidňující hormon. Některé ženy jsou na nízkou hladinu progesteronu citlivější. Při poklesu hladiny progesteronu se můžete cítit emotivněji, podrážděněji, unaveněji, máte zvýšenou chuť na cukr a vyrážku. To může přímo i nepřímo pramenit z méně zdravých mechanismů, jako je například přejídání se cukrem, pracovní vytížení, když byste měli odpočívat apod.

Možná budete chtít tento týden strávit více času o samotě. Pravděpodobně se budete cítit méně trpěliví vůči ostatním a budete chtít svou energii směřovat spíše dovnitř.

Podzimní fáze je skvělým obdobím pro úpravu a zdokonalení projektů, které jste realizovali v jarní a letní fázi. Využijte svého náročnějšího oka v této fázi cyklu a dejte svým projektům nový vzhled. 

 V podzimní fázi je snadné vyhořet, pokud si nedovolíte opřít se do svého energetického posunu. Může být frustrující, že se necítíte tak „schopní“ jako minulý týden. Poddejte se zpomalení!  

Strava

Přirozená hladina serotoninu – neurotransmiteru, který se podílí na regulaci emocí – se v druhé polovině cyklu často snižuje. To ve vás může vyvolat pocit úzkosti nebo deprese. Chcete-li zvýšit hladinu serotoninu (a svou náladu), jezte hodně kuřecího masa a vajec, ovoce, zeleniny a semínek. Ke zvýšení hladiny serotoninu mohou přispět také potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, jako je losos. Vyměňte rafinovaný cukr za přírodní sladkosti, jako je ovoce, hořká čokoláda a datle. Zvyšte příjem kapustovité zeleniny, která pomáhá při detoxikaci.

Sport

Se zvyšujícím se množstvím progesteronu můžete zaznamenat pokles hladiny energie, což může ztížit intenzivní trénink. Přesto si můžete udržet rutinu s pokračujícím silovým tréninkem a cvičením s nízkou zátěží, jako je pilates.

Self-care

V podzimní fázi je zásadní péče o sebe. Zkuste si psát deník o emocích, které se v tomto týdnu objeví. Může být užitečné psát si o tom, co vás právě teď trápí, a vrátit se k těmto věcem, až budete mít více energie na to, abyste se jimi zabývali v jarní fázi. Zaměřte se na pozitivní samomluvu.

Udělejte si čas na zahnízdění: zaměřte se na samostatnou práci, omezte schůzky, dělejte si více přestávek.

Péče o pleť

OBÁVANÉ AKNÉ PŘED MENSTRUACÍ!! Proč se to děje? 

Estrogen začíná klesat, zatímco testosteron zůstává relativně vysoký, což má za následek zvýšenou produkci oleje, větší póry a zadržování tekutin (což má za následek opuchlý obličej). 

Vzhledem k tomu, že tato fáze vyžaduje větší péči a pozornost, může to být vhodná doba k návštěvě kosmetického terapeuta nebo kosmetického lékaře, aby vám provedl projasnění, ošetření obličeje nebo ošetření proti akné. Je vhodná doba na provedení extrakce a ujištění se, že jsou vaše póry čisté.

V luteální fázi je nejlepší se uklidnit a opravdu pečovat o svou pleť. V těchto dnech nevynechávejte rutinní péči o pleť – způsobilo by to akné. 

Zaměření: Hloubkové čištění. Zaměřte se na odstranění přebytečné mastnoty na pokožce, odstranění bakterií a vyrovnání hladiny cukru, abyste snížili zánět. Vyvarujte se sahání na pleť a ujistěte se, že jste si dobře odlíčili make-up, abyste zabránili dalšímu ucpávání pórů. 

Produkty: Nekomedogenní produkty, intenzivní čisticí masky. Používejte jemný peeling pro zklidnění a hydrataci pleti. 

Ingredience: Niacinamid, hydratační masky

Jaká je cena za to, že jsme ženy?

Brunch Group je tvořen ženami. Jako ženy nesouhlasíme s přístupem, jakým se u nás přistupuje k menstruaci. Především k danění menstruačních potřeb stejně, jako “luxusní” předměty. Vznikla tak u nás iniciativa “Cena ženství”, která si klade za cíl bojovat s menstruační chudobou v Čechách a se stigmatizací menstruace. Přidejte se k nám nebo nás sledujte na instagramu a pomozte nám šířit naší misi dále.

Může se retinol a vitamin C kombinovat?

Může se retinol a vitamin C kombinovat?

Vitamin C a retinol jsou oblíbené produkty, když přijde na péči o pleť. Zejména pokud jde o redukci tmavých skvrn, jemných vrásek a akné. Pravděpodobně jste viděli spoustu videí na TikToku nebo Instagramu, kde se hovoří o výhodách každého z nich. Kromě pozitivních...

Co byste měli vědět o SPF

Co byste měli vědět o SPF

Léto je sice skoro za námi, před sluncem se ale musíme chránit po celý rok. Víte vlastně, co znamená označení SPF na opalovacích krémech? SPF, neboli Sun Protection Factor, je číslo, kterým se označuje míra ochrany před UV zářením. Samozřejmě platí, že čím vyšší...