Udělejte si To Do list, který opravdu funguje

Zveřejněno 4. 11. 2021

Vést si poctivě to do list je skvělý způsob, jak si udržovat přehled o všem, co je potřeba zařídit – o vašich cílech a výzvách. Ovšem není nic horšího, když váš seznam spíše roste než ubývá. Důležité je, aby vám byl opravdu dobrým pomocníkem a nikoliv brzdou. 

To znamená, že by měl být především realistický a splnitelný. Ideálně krátký, stručný a výstižný. Když si na sepíšete úplně všechno, co potřebujete udělat, možná se budete cítit produktivně, ale z dlouhodobého hlediska to povede jen ke stresu a chaosu. Potřebujete si vytvořit správnou strategii se kterou všechno překonáte.

Sepište si vše, co máte na srdci

Asi nikoho nepřekvapí, že nejlepší způsob je začít s většími věcmi, které potřebujete udělat, a ty si pak rozložit na menší úkoly. To už vás určitě někdo někdy učil. Jedním z největších problémů tradičních to do listů je, že se z nich stává spíše takový „seznam potravin“. Vypíšete si vše, co musíte udělat a pak bloumáte a odškrtáváte úkoly tak, jak se objeví.

Otevřete si zápisník nebo bullet journal a na začátek napište den v týdnu. Vypište si vše, co musíte udělat, všechny cíle, které potřebujete daný den/týden/měsíc splnit, ať už jsou malé nebo velké. Vezměte si pero a prostě pište. Dostaňte to z hlavy. 

Uspořádejte si svůj to do list podle priorit. 

Teď nastal čas si svůj seznam rozdělit podle pravidla 1-3-5. Což znamená 1 velký úkol, 3 střední úkoly a 5 malých. 

Během dne pak začnete u prvního velkého úkolu. Půjde o nějakou část Vašeho dlouhodobého cíle nebo nejtěžší úkol, který na seznamu máte. Nenechávejte tyto položky na konci seznamu, ale vždycky s nimi odstartujte. 

Pak tři “střední” úkoly – to jsou věci, které musíte během dne udělat, ale nezaberou již tolik času. Přidělte jim nějaký časový úsek ať se nezaměstnáváte příliš dlouho jednou záležitostí. 

A nakonec pět malých úkolů, jako třeba poslání emailů, kontrola a další drobnosti, které rychle odškrtnete. 

Naučte se fungovat s pravidlem „R-D-D“

Existuje jedno pravidlo, které byste měli aplikovat na každý svůj to do list. Je to pravidlo R-D-D neboli Rollover, Delegate, and Drop. Když toho máte moc, snaha splnit vše, co máte na seznamu, dokáže vyvolat pořádný stres. Podle studií většina lidí nechává 41 % svých úkolů nedokončených. Je čas podívat se na svůj seznam a být realistický. Co byste si měli přenést na zítra a co budete skutečně schopni splnit?

Některé věci bude třeba udělat ještě ten den a nelze si je dovolit přesunout, a právě zde přichází na řadu delegování. Pokud vám spousta drobností odčerpává čas, využijte ho moudře a delegujte.

A konečně, pokud trávíte spoustu času převalováním něčeho a nedaří se vám to dokončit, někdy se na to prostě musíte vykašlat. Dbejte na to, abyste nevynechávali ty největší úkoly na seznamu úkolů. To jsou věci, u kterých se musíte ujistit, že jsou na prvním místě, ale pokud jde o malé nepodstatné položky, někdy na ně můžete zapomenout. Klíčové je mít ten správný instinkt a vědět, co je zbytečné, ještě předtím, než to přidáte na seznam.

Udělejte si to jednoduché

Pracujete na seznamu úkolů a možná právě koukáte na něco, co nemá konce, ale to vás nebude motivovat k tomu, abyste vůbec něco udělali. Vezměte si to do list z poznámkového bloku a zapište si ho do plánovače co nejjednodušeji. Buďte konkrétní a realističtí. Delší seznamy ponechávají více prostoru pro to, aby se věci nestihly.


Rubrika FashionBizz vzniká za spolupráce s agenturou Brunch Marketing, kde naleznete vše ze světa marketingu a businessu.

6 nejkontroverznějších módní reklam všech dob

6 nejkontroverznějších módní reklam všech dob

Svět reklamy je s tím módním úzce propojen. Móda není jen o sebevyjádření a umění, ale ve své základní podstatě nám pomáhá se prodat. A módní reklamy? Už to je pojem sám pro sebe. Ta touha umělce se vyjádřit spojená se světem reklamy pak dopadá různě. Některé takové...

Co si můžeme vzít z po-pandemického světa dvacátých let?

Co si můžeme vzít z po-pandemického světa dvacátých let?

Mnoho lidí stále srovnává pandemii covidu se Španělskou chřipkou, která se prohnala v letech 1918 - 1920. Ačkoliv naše území více méně minula, např. ve spojených státech ji následovaly tzv. roaring twenties a mnozí tvrdí, že právě tato doba okázalých večírků bude mít...