Jste online! Žijete online a myslíte si, že máte co říct a co předat dál. Zaobíráte se nějakým zajímavým tématem, děláte neobvyklé věci a nebo prostě chcete tvořit a kreativně se tak vybíjet na internetu. To vás přivádí před zásadní rozhodnutí – založit si blog nebo instagram?
Toto může být i zajímavý ukazatel rozdílů napříč generacemi. Mileniálové zakládali a zakládají blogy. Potřebujeme mít zkrátka vlastní prostor, chceme ten internet na jednu stranu vlastnit. Generace Z zakládá instagramy, tiktoky a youtube kanály.
Blog vs instagram
Dosah
Instagram budí dojem, že jednodušeji dostanete své myšlenky a obsah k širšímu publiku. Jednodušeji si získáte fanoušky. Zčásti je to pravda. Instagram denně otevře obrovský počet uživatelů a tráví na něm hodiny. Když napíšu, že blogy z toho čte pouze čtvrtina, dost možná to ještě přikrášlím. Může se to zdát v tomto směru o něco méně výhodné. Pokud blog máte, budete jej pravděpodobně muset i dále propagovat na sociálních sítích.
Na druhou stranu s blogem objevíte zcela novou komunitu – další blogerky, se kterými se budete navzájem podporovat. Teoreticky má pak počet čtenářů mnohem vypovídající hodnotu oproti počtu followers, který vypovídá naprosto o ničem.
Čas
Blog a jeho údržba zabere spoustu času. Oproti instagramu zde musíte zvládat mnohem více věcí než pouhou úpravu fotky. S blogem se naučíte upravovat webové stránky, práci s redakčním systémem, psát kvalitní články, pracovat se SEO, tvořit obsahový kalendář a upravovat fotky,.. Blog zkrátka “sežere” času mnohem více, obzvláště, pokud jej pak budete propagovat na sociálních sítích a spolupracovat s dalšími blogy.
Na druhou stranu pak můžete jít na pohovor na jakoukoliv pozici z online marketingu či do redakce a říci – mám blog, díky kterému umím,…
To zase instagram nabídnout nemůže.
Hodnota
Zcela upřímně, doby instagramu jsou už pryč, je tam teď obrovská konkurence a málokdy se vám tam podaří přijít s něčím novým. influencerů je mraky, je jedno jak kvalitních. Vydělat si na instagramu není nemožné, ale už to není tak snadné.
S blogem je to však jiné. kvalitní blog má stále svou nezaměnitelnou hodnotu. Každý den spoustu linkbuilderů hledá blogy, se kterými naváže spolupráci, stejně tak i affiliate programy. Jakmile vybočíte z kolonky “další influencer” a naskočíte na vlnu “bloger/ka” v marketingovém světě to zní mnohem lépe.
Blog
– časová náročnost
– pomalejší nárůst čtenářů
+ obrovská zkušenost, která se může hodit
+ naučíte se něco, co ne každý umí
+ možnost přivýdělku
+ komunita blogerek a blogerů
+ vlastní prostor na internetu, kde si o všem rozhodujete vy a nejste téměř ničím limitováni
+ přilákání skutečných a kvalitních fanoušků/čtenářů
– vysoká konkurence
+ nezabere tolik práce a času