SEO – magická formule, která Vám zaručí přísun návštěvníků a úspěch. Co to ale vlastně je? Co to znamená a proč je to tak těžký? Jsou to kouzla a nebo se to dá naučit? A hlavně, zajímá vás to když jste jen bloger?
Odpověď na tu poslední otázku je jednoznačně ano! Hned z několika důvodů, brzy vám sepíšu z jakých. Nejprve mi dovolte jednoduše a stručně vysvětlit, co to vlastně je.
Každý výkladový článek, každá učebnice, každý slovník a každý markeťák začne slovy “SEO neboli Search Engine Optimization, neboli optimalizace pro vyhledávače…”. Přeskočme učebnicové fráze a řekněme si to stručně – SEO je uzpůsobení celého webu i jeho obsahu k tomu, aby jej vyhledávače hodnotily, jako užitečný. Když totiž zjistí, že je užitečný, ukáže ho více lidem – tedy na prvních pozicích ve výsledcích vyhledávání.
TIP: Nepoužívejte spojení “SEO optimalizace” nebo “optimalizovat pro SEO” protože to nedává smysl. To O v SEO už je zkratka pro optimalizaci, tedy to nedává vůbec smysl. Místo toho použijte slovo “vyhledávače” – tedy “optimalizace pro vyhledávače”. Divili byste se i kolik “markeťáků” zcela nesmyslně toto spojení používá.
Slovníček na úvod
Než se pustím do vysvětlování hlouběji, do začátku si projděte tyto fráze:
Vyhledávače – u nás nejčastěji Google nebo Seznam, takže řešíte primárně optimalizaci pro tyto dva vyhledávače.
Klíčová slova – to jsou ta slova a fráze, která lidé zadávají do vyhledávačů. A ten jim pak zobrazuje výsledky, které nejlépe této fázi odpovídají.
Domain authority – to je jakási pomyslná hodnota Vašeho webu, jak moc jej asi takový Google vnímá jako hodnotný. Domain authority je od 1 do 100. Příčemž 100 je nejlepší možný.
Organická návštěvnost – počet návštěv právě z výsledků vyhledávání. Čím vyšší organická návštěvnost, tím lépe SEO děláte.
Jak na dobré SEO?
To je ta sranda na celé věci. Zcela upřímně, nikdo pořádně neví a je to logické. Google (ani Seznam) nechtějí, aby jejich algoritmus někdo obcházel. O což se SEO do jisté míry snaží. Ale občas sem tam, Google něco prozradí. Doporučí.
Nechci to komplikovat, ale ještě si to rozdělíme. Existuje tzv. On-page SEO a Off-page SEO.
On-page je vše, co můžete během několika večerů zařídit doma. Aby byl váš blog responzivní (tj. dobře se zobrazoval i na telefonech), dobře čitelný, jak rychle se načítá, obsahoval správné typy nadpisů (H1, H2,…), klíčová slova, meta popisky, alternativní text u obrázků, externí odkazy na zdroje v článku, atp. Není toho málo, na dalším blogbrunchi se na to podíváme blíže.
Off-page je vše, co se odehrává mimo váš web – odkazy na váš web z jiných webů, socialní sítě atp.
Ideálně je mít co nejlepší on-page SEO a každý měsíc věnovat pozornost i off-page. Celým taktikám na lepší SEO se budeme ještě v následujících článcích věnovat. Připravím Vám checklist jednotlivých aktivit.
Tip: Pokud chcete již teď začít pracovat na lepším off-page SEO, zkuste se spojit s dalšími blogerkami a domluvte se na výměně odkazů. Jakmile totiž nějaký jiný web odkazuje na ten váš, Google se na vás bude dívat lépe. Odkaz může být kdekoliv v článku nebo na hlavní stránce.
Ale! Pozor na nofollow odkazy. Jakékoliv odkazy komentářích nebo v nějakých diskuzích dostávají automaticky hodncení “nofollow” to říká Googlu, že ten odkaz má ignorovat, takže je to zcela SEO zcela zbytečná práce.
Google Search Console
Nejdůležitější nástroj, který Vám může pomoci. Google se slitoval nad tápajícími editory webových magazínu a firemních stránek a vytvořil tuto geniální pomůcku, kterou hned po Google analytics budete otvírat nejčastěji. Přidejte si do Google Search Console svůj blog, jakmile jej Google schválí, uvidíte přes jaká klíčová slova se na váš blog lidé dostávají, jakou průměrnou pozici u každého klíčového slova máte. Zjistíte, jaké chyby na vašem blogu Google našel a které by mohly vaše výsledky ovlivnit.
K čemu to SEO teda je?
Na to už jsem do jisté míry odpověděla, ale pojďme se podívat na blog – k čemu Vám je SEO při blogování? Někdy se může stát, že si pomyslíte, že přeci nemůžete konkurovat velkým magazínům a webům. Můžete sice psát články na ta klíčová slova, která tyto velké weby opominuly, ale těch moc nebude.
Zřídkakdy se vám podaří dostat se na první pozici na googlu, možná i druhá nebo třetí, ale i na konci první stránky je to skvělé a dokonce dobře dosažitelné. (např. u různých receptů atp.) Dobré SEO, konkrétně tedy domain authority, pro vám dokonce může vydělat! Tam venku je spoustu SEO specialistů, kteří hledají pro své klienty (nebo pro své firmy) možnosti, jak získat zpětné odkazy. Pokud budete mít vyšší domain authority, máte větší šanci vydělat si za odkaz na vašem webu. Buď vás pak různí specialisté sami osloví nebo sami můžete nabídnout různým eshopům a webům odkaz za vámi stanovenou částku. (Čím vyšší domain authority, tím více si můžete říci).
Jak zjistím svou domain authority
Existují různé nástroje. Moz jeden čas nabízel free verzi, v tuto chvíli však nefunguje. Vyzkoušet můžete Free Backling Checker od Ahrefs a nebo SEMrush.
Já vím, je to komplikované téma, ale vlastně to taková věda není. Pouze ze začátku je to hodně pojmů. Ale od toho máme blogbrunch, abychom si to rozložili po menších dávkách. Tak zase příště!
Blogu zdar!