#blogování  #spolupráce 

Drahé/zí blogerky/blogeři, influencerky/influenceři a další online bytosti. Povím vám tajemství o tom, co si my PR a markeťáci říkáme mezi sebou o spolupráci s vámi. Ano, čtete správně, my si to říkáme. A rádi. Protože někdy si ani nemáme co jinýho říct. Jen tak pro info. 

Když se blogování teprve rozmáhalo, spolupráce takřka neexistovaly. Proto jakmile prvních pár blogerek začalo dostávat produkty “na otestování” bylo to něco. Bylo to znamení toho, že jste to někam dotáhli. Máte spolupráci. A tehdy to tak snad i bylo. 

Bohužel to v blogerkách a influencerkách zůstalo zakořeněné. Máte spolupráce – jste dobrý. 

Samozřejmě pro nás markeťáky se zdá, že je to super. Že nám to zjednodušuje život. Ale vlastně ne. 

Jakmile spravujete účty několika značkám, několikrát do týdne a dokonce i několikrát za den Vám přijdou zprávy od “influencerů” nabízející prostor na svém profilu. Nejednou se stane, že Vám přijde stejná zpráva na dva Instagramové profily firem, které obě spravujete. 

Identické ctrl+c a ctrl+v zprávy. A je to pěkně ohraný. Všechny ty zprávy se pochvíli naučíte ignorovat. Ani se vám na ně nechce odpovídat – influencer si nedal práci s tím je nějak napsat, proč vy si máte dávat práci s odpovědí. Ale musíte, je to slušnost. Pořád přeci jen vystupujete za klienta, ne za sebe, emoce stranou. 

Všechno je to pravda, nekecám. 

Tak, teď za nás všechny markeťáky, kteří s vámi budeme moc rádi spolupracovat:

Jak si říci o spolupráci a jak ji dotáhnout do konce

Jak si říci o spolupráci a jak ji dotáhnout do konce

1. Nedělejte to pro spolupráce

Pokud blogujete, abyste měli spolupráce – zabalte to. Pokud děláte instagram kvůli spolupracím – vykašlete se na to a začněte si tam opět dávat, co se vám zamane. Nemá to smysl, protože s takovou nepochodíte. Je to pravidlo číslo jedna. Po pár letech spoluprací s influencery si na to totiž každej markeťák vybuduje šestej smysl, kterej mu řekne, kdo chce jen spolupráce a kdo za tím sleduje něco dalšího. A s tou první skupinou spolupracovat nechceme. 

2. Máte většinu sponzorovaného obsahu

To navazuje na první bod. Jakmile totiž vidíme účet, kde je jeden produkt za druhým – je to pro nás jedno velké no go. Zaprvé, žádný klient nebude nadšený, když uvidí svůj produkt mezi dalšími, nedej bože konkurenčními. Zadruhé, nám markeťákům je navíc jasné, že z toho nic nebude. Takové posty mají minimální hodnotu a nejedná se pak o “spolupráci” ale pouze o jakousi charitu, kde vám dáme produkty a odškrtneme si to ze seznamu dobrých skutků. Ale za to nás klient neplatí. Zkrátka to nikoho nezaujme, prodeje to nezvedne. Další!

3. Máte co nabídnout

Já, vím, že jste bezvadný. Mě to říkat nemusíte. Máte super fotky i nápady, ale sledují vás relevantní uživatelé? Nejde tady o desetitsíce followers ani tisícovou návštěvnost denně, ale o to, zda-li vás čtou skuteční lidé. Zda-li to opravdu čtou, zda někoho oslovujete. Víte, že máte dopad na svou skupinu fanoušků. Nebo děláte tak skvělej obsah, že značce pomůže a  může jej vyslat dále na své sítě a pochlubit se s ním. 

Sestavte si třeba mediakit (v dalším článku se k němu dostanu) a sepište své statistiky a nějaké info. Fakt to oceníme. Nejen, že to působí profesionálněji, ale ulehčí nám to i práci.

4. Zapomeňte na ctrl+c a ctrl+v

Napište si 10x do sešitu: “Nebudu všem značkám posílat stejné zprávy.”

Je to nejrychlejší způsob, jak nás odradíte od spolupráce. Vždycky, naprosto vždycky se to dozvíme. Někdy napoví samotné znění zprávy, někdy si to řekneme a někdy se trefíte na oba účty, které spravujeme. Je to malý rybníček a všichni jsme velmi aktivní na sociálních sítích – ostatně, je to naše práce.

Pište zprávy personalizované. Proč chcete spolupracovat, co konkrétně dané značce přinesete, kde třeba doplníte její mezery, koho oslovíte? Proč zrovna ta konkrétní značka se vám hodí do obsahu a proč by mohla zaujmout vaše fanoušky? 

A když už jsme u toho.

5. Nelžete

Lhát se nemá. Obzvláště když si říkáte o spolupráci. Nelžete o statistikách ani o důvodech, proč se vám značka líbí. Zprávy od influencerů “na Vašem eshopu pravidelně nakupuji”, když se přitom dá relativně snadno dohledat, že v obchodě neprovedli jediný nákup, jsou zcestné. 

6. Nebuďte arogantní

Zdravé sebevědomí je nutnost, ale arogance a povyšování vám v tomto případě nepomůže. Napište v čem jste dobré a co chcete. Je super, že znáte svou cenu a pokud je adekvátní, je v pořádku si za ní stát. Ale musíte to mít podložené reálnými výsledky a musíte zcela racionálně zdůvodnit, proč je taková. 

7. Dodržujte termíny i odevzdanou práci

To, že dostanete produkt nebo peníze není cílová rovinka, to je začátek. Komunikujte, dodržujte domluvené termíny a odveďte kvalitní práci. Je to práce jako každá jiná. Vašeho zaměstnavatele také “složité období” zajímat nebude, proč by mělo nás. Pokud svou půlku splníme, očekáváme to od vás. Může se stát cokoliv ale nenechte to dojít tam, kde my se musíme připomínat. 

Naoplátku za dobrou spolupráci vám toho nabídneme více a i si vás budeme doporučovat. 

V žádném případě vás tento článek nemá odradit od toho, říci si o spolupráci. Pokud dodržte všech 7 bodů bude to skvělá spolupráce pro obě strany a my vám budeme neskonale vděční. Postavíte si tak čestné místo na našem seznamu. Někdy je těžké najít kvalitní blogery a influencery, mnohdy to zabere dost času, proto nám ušetříte spoustu práce, když nám o sobě dáte vědět. 

Ale prosím za všechny na druhém konci emailu či IG profilu – s rozumem a střídmostí. 

Kazíte image sami sobě. 

Pokud vás zajímá více o pohledu “z druhé strany” podívejte se na marketingový deník zde