Nová hranice módy a politiky

Zveřejněno 9. 6. 2020

Jak by měly značky reagovat na politické a sociální problémy?

Rok 2020 dává od svého začátku módnímu průmyslu pořádně nafrak a módní značky jsou vystaveni nejen obrovským ztrátám, ale i velkým výzvám. Poskytnout či neposkytnout charitativní pomoc na boj proti koronaviru? Jak svou pomoc nasměrovat pro maximální dopad? Ovšem jeden problém byl vytlučen druhým. Protesty, které se šíří Spojenými státy, staví značky před další výzvu. Jak reagovat? Existuje na to správná odpověď?

Reakce módních značek na současnou situaci jsou různé. Od emocionálních výlevů přes silně formulované veřejné prohlášení až po povrchní instagramové příspěvky.

Nike zaujal hned zprvu pevný postoj se svou kampaní „For once, just dont do it“ („Pro jednou, to nedělej“), což poté překvapivě retweetnul věčný rival této značky Adidas a připsal k tomuto prohlášení „Together is how we move forward.“ („Společně je cesta, jak postupovat vpřed.“) Designéři jako Marc Jacobs a Alessandra Michele projevili solidaritu s kampaní Black Lives Matter na svých osobních účtech.

Má to smysl?

Když se na to podíváme z čistě marketingového hlediska každé značky, tak definitivně ano, ale. Co se zákazníků týče, zejména mladší, digitální generace, očekávají, že módní značky budou reagovat na politické a sociální dění. Proto by každá (nejen) módní značka měla reagovat v době jakékoliv krize pečlivě a s přesvědčením.

Jedním z nejjednodušších (a méně nákladných) způsobů, jakými může značka reagovat či prokázat nějakou podporu jsou sociální sítě. Ovšem zde je zapotřebí dávat si pozor, aby to bylo propojené skutečně s hlubším zapojením.

Je jednoduché přebarvit si logo na barvy gay komunity a vyjádřit tak podporu LGTBQ nebo si místo profilového obrázku dát černou barvy na znamení Black Lives Matter, ale to dnes již nestačí.

Jako lidstvo jsme se (snad) posunuly za mělká a plochá gesta. Byli jsme již tolikrát napáleni (a nebo pouze přesyceni?), že potřebujeme znát více. Jaký je váš závazek vůči komunitě, kterou jste se rozhodli podporovat? Co slibujete? Jakou radikální změnu uděláte?

Reakce přijde téměř okamžitě aneb pozor na pokrytectví

Louis Vuitton a Off-White designér Virgil Abloh byl například okamžitě zkritizován za dar $50, který poskytl na pomoc právní pomoci zatčeným demonstrantům. Samozřejmě Abloh celou situaci později objasnil a ujistil své fanoušky, že darů bylo více a že toto bylo pouze ilustrační, ale otázkou je jak daleko se již ta druhá zpráva dostala.

Další příběh je od značky L’Oreal. Tato kosmetická firma spustila kampaň „Stojí za to se ozvat“ ovšem tato slova se příliš nelíbila modelce Munroe Bergdorf, kterou v roce 2017 firma vyřadila ze své kampaně poté, co na sociálních sítích psala o nadvládě bělošské rasy.

A co raději nic nedělat?

Pokud zůstanete jako značka tiše, protože nechcete narušit svou Instagramovou síť nebo ztratit nějaké zákazníky, není zrovna nejšťastnější řešení. Jak se říká, kdo nic nedělá, nic nezkazí, ale ani nic nezíská. Mnohem silnější a hlasitější přístup je ten, který okamžitě řekne, jsme tu, víme, co se děje a my budeme dělat toto. Snadná cesta neexistuje.

Pro více informací ze světa business a marketingu navštivte marketing.stylebrunch.cz.

Udělejte si To Do list, který opravdu funguje

Udělejte si To Do list, který opravdu funguje

Vést si poctivě to do list je skvělý způsob, jak si udržovat přehled o všem, co je potřeba zařídit – o vašich cílech a výzvách. Ovšem není nic horšího, když váš seznam spíše roste než ubývá. Důležité je, aby vám byl opravdu dobrým pomocníkem a nikoliv brzdou.  To...

6 nejkontroverznějších módní reklam všech dob

6 nejkontroverznějších módní reklam všech dob

Svět reklamy je s tím módním úzce propojen. Móda není jen o sebevyjádření a umění, ale ve své základní podstatě nám pomáhá se prodat. A módní reklamy? Už to je pojem sám pro sebe. Ta touha umělce se vyjádřit spojená se světem reklamy pak dopadá různě. Některé takové...