Bude v budoucnu móda už jen unisex?

Zveřejněno 3. 7. 2024

Jsem zastáncem názoru, že každé oblečení a každý parfém může být unisex, jakmile přestaneme řešit škatulky. Jsem o tom přesvědčena natolik, že si kladu otázku, zda brzy nenastane doba, kdy bude vše unisex a zda ta doba není náhodou za rohem. Soustředím se na to příliš nebo skutečně trendy k tomu Ale pojďme hezky od začátku. Protože je mnoho z těch, kteří s mým tvrzením nesouhlasí. Pojďme tedy uvést věci na pravou míru.

Škatulky jsou fajn

Přiznávám, naběhla jsem si k tomu sama. Na téma škatulek by toho mohlo být napsáno mnoho. (Proto já tu zde napíšu pomálu, protože Fakt je, že škatulky jsou mechanismem, se kterým se jen těžko dá něco dělat. Je to součástí našeho učení a základních instinktů – je to dobré – je to špatné, je to bezpečné – je to nebezpečné,… Ovšem my lidé nereagujeme již prostými instinkty. Uvědomujeme si, že dobro a zlo není tak jednoduché, jak se zdá a postupně se i dostáváme k problematice škatulek. Někdy můžeme příliš řešit škatulky a nechat si zcela ujít point. 

Jde o sociální nastavení dané doby 

Móda je odjakživa odrazem společnosti a její doby. Vzpomeňme si na ten starý dobrý příklad s růžovou, jako typicky mužskou barvou před několika stoletími. Makeup a podpatky nosily muži dříve než ženy a sukně u mužů taky není nic neobvyklého – vždyť kilt známe všichni. 

V současnosti pozorujeme, že hranice mezi mužskou a ženskou módou se stále více rozmazávají. Velké módní značky a designéři stále častěji navrhují unisexové kolekce. Například značky jako Gucci, Saint Laurent či Balenciaga pravidelně představují androgynní modely a propagují genderově neutrální přístup k módě. 

Je však třeba zmínit, že existují určité fyziologické rozdíly mezi mužským a ženským tělem, které mohou ovlivňovat střih oblečení. Nicméně, i zde vidíme posun k více inkluzivním a flexibilním přístupům v designu.

Tento trend je částečně poháněn i širší společenskou diskusí o genderu a identitě. Jak se naše chápání těchto konceptů vyvíjí, odráží se to i v módě. Lidé stále více hledají způsoby, jak vyjádřit svou individualitu bez omezení tradičními genderovými normami. Společenská témata prostupují módou a móda prostupuje společenskými tématy.

Je citrusová vůně pánská nebo dámská?

V oblasti parfémů už mnoho renomovaných parfumérských domů upouští od striktního rozdělení na „pánské“ a „dámské“ vůně. Kdo vlastně rozhodl, že citrusová vůně je mužská nebo ženská? Kvalitní parfuméři se od takových arbitrárních rozdělení distancují a soustředí se na vytváření vůní, které osloví člověka bez ohledu na pohlaví. Toto rozdělení už skutečně patří spíše komerčním značkám. 

Ženám se dost odpustí

Jako žena mám možnost volby mnohem větší. Nelíbí se mi dámské hodinky. Mám ráda klasické mechanické hodinky, které nebudou křičet kýč, jak tomu často u dámských bývá, chci vidět ten strojek, co to všechno pohání – mám proto pánské hodinky. S lesklým černým řemínkem nepoznáte rozdíl. Jsou trochu větší ale dnes kdy jsou telefony větší než naše hlavy, kdo by to řešil? Vybojovaly jsme si volební právo a právo nosit si, co chceme (víceméně). Jasně, muži sice mohou chodit bez trička a odhalovat svoje bradavky, kde uznají za vhodné, ale my můžeme nosit mužský parfém aniž by nás někdo osočil, že máme jinou sexuální orientaci, než se tváříme. Pánské košile a pánská oversized saka se drží jako módní trend u žen již pár let po sobě a nikomu po tom nic není. 

Ty samé ženy však pak jsou schopny říci, že pohled na muže v sukni v časopise je něco bolestného. Neplácáme se trochu na povrchním břehu pokrytectví?

Sekáče jako první unisexové doupě

Učíme se nakupovat v secondhandech – mileniálové a generace z povýšila secondhandy na populární způsob nakupování a většinou zde jen marně pochodíte, pokud budete hledat dámské a pánské oddělení. Je to bunda. Sedí ti? Lehce oversized? Ber nebo nech bejt. 

Móda jako odraz společnosti

Celý tento vývoj odráží širší společenské změny a touhu po větší individuální svobodě a sebevyjádření. Je to právě to, co jsem vždy shledávala na módě fascinující. Způsob, jakým se v ní reflektuje daná doba. A my jsme u toho. Můžeme být u toho všichni, jakmile se odprostíme od neznámého a povrchního a přijmeme svět, který se mění, módu, která se mění a témata, která rezonují obojím. Je to vzrušující doba pro módu, která nám umožňuje přehodnotit zavedené konvence a vytvářet nové, více inkluzivní způsoby, jak se oblékat a prezentovat světu.

Nejsi svoje práce

Nejsi svoje práce

Není větší rány pod pás, než když vám někdo řekne, ať mu povíte něco o sobě. Samozřejmě, někdy je možné z toho vybruslit obratně za použití dobrého kontextu ve kterém je to řečeno. Ale přesto je to paradoxní. Dokážeme popsat všechno, ale jakmile máme popsat sami sebe,...

Vedlejší účinky alkoholové abstinence

Vedlejší účinky alkoholové abstinence

Odmítnutím alkoholu odmítáte něco velmi lidského, další končetinu, kterou jsme si společně vypěstovali, abychom se vyrovnali s realitou a sami se sebou. Obejít se bez něj není bezbolestné. Před více než rokem se se mnou někdo podělil o tento poučný, věcný, ale...

Kdo je Michael Rider – nový kreativní ředitel Celine?

Kdo je Michael Rider – nový kreativní ředitel Celine?

V módním domě Celine došlo k velmi rychlé změně vedení. Jen několik hodin po odchodu Hediho Slimana byl jmenován novým kreativním ředitelem Michael Rider. Pro zasvěcené to není velkým překvapením - již několik měsíců se šířily zvěsti, že Rider, který dříve vedl Polo...