Rok 1997. Carrie, Charlotta, Miranda a Samantha právě prožili debut na HBO, ve všech rádiích zní Britney “…Baby one more time”. Pozdní devadesátky jsou zajímavými časy pro luxusní zboží. Značky jako Hermès a Gucci pracují na stylu, který je osvědčen již přes několik dekád, a ostatní jako třeba Prada se pouští jiným směrem. Ale ve vzduchu je něco. Italský vítr se blíží a nese sebou nový vítr, který nám nastolí šílenství a nový termín “It bag”. Značka? Fendi. Kabelka? Baguette.

Něco o Fendi

Značka Fendi začala jako rodinný business založeným maželem a ženou, Adele a Edoardem, kteří jej pak přenechali svým pěti dcerám (Anna, Paola, France, Alda a Carla). Ty nejen že jej udržely prosperující, ale učinily i taková revoluční rozhodnutí, jako třeba, že najaly Karla Lagerfelda, aby se postaral o reday-to-wear kolekce. Lagerfeld tak navrhl pro Fendi každou kolekci od roku 1965 až do roku 2019, kdy zemřel. Ale nebyl to pouze on, ajkožto jediný kreativec tohoto domu. Dcera jedné ze sester (Anny), Silvia Venturini Fendi, byla Fendi doplňkům to, co Lagerfeld oblečení. A právě v roce 1997 vydala jejich neikoničtější kousek.

Baguette (jako ten kus pečiva, který se vám visí pod rukou) způsobila senzaci. Malá, obdelníková silueta s měkkou konstrukcí a jednoduchým popruhem nahoře. K tomu Fendi ikonické logo v podobě dvojitého F. Bylo to něco luxusního a zároveň ležérního. A že to bylo sakra populární. Říká se, že v prvním roce od svého zveřejnění bylo prodáno více než 100 000 kusů. A za rok 2019 prodali dokonce více než 1 milion kusů.

Silvia Venturini Fendi prý pojmenovala tuto kabelku jako “bagetku” protože byla navrhnuta tak, aby seděla pohodlně pod paží, podobně jako byly obvykle vídány francouzsky nesoucí křupavé bagety.

Tato kabelka je však i neomylně spjata se Sexem ve městě a možná i tento seriál má právě na svědomí to, že se trend bagetek dostal i k širší veřejnosti a ne pouze k módním fanouškům. Vzpomínáte si na tu scénu ve třetí sérii, kde je Carie okradena?

Carrie: “What?”
Mugger: “Gimme your bag.”
Carrie: “uh.. it’s a bag-uette”

Sex ve městě, 3. série, 17. díl “What goes around comes around”

Bohužel překladem do češtiny jsme o tuto citaci přišli, jelikož to tam je nadabované pouze jako “kabelka” a tedy se žádná “bagetka” nekoná. Škoda.

Jako většina trendů z devadesátek, bagetka teď slaví obrovský úspěch. A ještě větší pokud se spojí s trendem vintage nakupování. Například Lula Vintage Prague při svém otevření měla jednu Prada bagetku. Ještě teď mě bolí u srdce, že jsem si ji neodnesla.