Někdy se probouzím a chvíli mi trvá, než si vzpomenu, kde jsem. Ne fyzicky, ale existenciálně. Nacházím se někde mezi přežitím a zhroucením, mezi ambicemi a odpoutáním. Dělám matchu. Odpovídám na e-maily. Existuji ve světě, kde nežiji, jen zabíjím čas. A většinu dní je to vše, co dokážu dělat.
Nevyslovený smutek normálnosti
Nikdo vám neřekne, že dospělost znamená průběžně truchlit nad vlastním životem. Ne nad smrtí snů – ty je snadné nahradit. Ale nad ztrátou jasnosti a jistoty. Nad rozpadem sdíleného kulturního významu.
Jsme generace dezorientovaná nejen ekonomikou, ale i rozpadem rámců, které kdysi dávaly smysl věcem. Církev zmizela. Rodinná struktura je roztříštěná. Práce je transakční. Dokonce i internet, kdysi portál pro spojení, se nyní jeví jako zrcadlová chodba pečlivě sestavených identit a algoritmického šumu. Význam se stal rozptýleným a pravda vyjednatelnou.
Stali jsme se kurátory vlastních životů. Formujeme identity. Budujeme osobní značky. Vytváříme filozofie z příspěvků na sociálních sítích a traumat. Ale nic z toho nepůsobí skutečně.
Existuje specifický druh únavy, který se usadí, když si uvědomíte, že dospělost není cíl, ale spíše krize, kterou se očekává, že budete zvládat na neurčito. Neexistují žádné jasné ukazatele pokroku, žádné rituály příchodu. Jen pomalé odtékání času do úsilí, úsilí do peněz, peněz do nájmu. Pokud máte štěstí.
Architektura vyčerpání
Nepracujeme jen pro peníze. Pracujeme za právo existovat bez studu a dokazovat, že přispíváme, abychom se vyhnuli vině z nečinnosti a umlčeli strach, že pokud se přestaneme hýbat, budeme opuštěni.
Ale i odpočinek byl komodifikován a prodává se jako luxus. Říkají nám, abychom se „sebeobstaráváním“ dostali z vyhoření. Abychom kupovali rutiny, doplňky a podivné prášky a wellness produkty, které slibují rovnováhu, ale přinášejí pouze estetičtější formu vyčerpání.
Pravdou je, že odpočinek nepřináší úlevu, když je půda pod vámi nestabilní a nemůžete si dovolit selhat. Nebo když volno znamená zaostávání.
Tak pokračujeme. Scrollujeme. Budujeme osobní značku. Rozvíjíme odolnost, jako by to byl rys osobnosti, a otupujeme se informacemi a všudypřítomným zoufalstvím.
Moderní doba pronásledovaná prázdnotou
Co se stane, když žijete dostatečně dlouho ve světě, který vás odmítá slyšet? Když se vnitřní život stává přítěží a touha je považována za chybu? Nakonec duše začíná hladovět. Ne nutně po odpovědích, ale po rezonanci, kráse, rituálu. Po něčem, co není nuceno být zpeněženo nebo vysvětleno.
Nemáme vždy jazyk pro to, co cítíme. Ale to neznamená, že ten pocit není skutečný. Přetrvává v tichu mezi úkoly a v touze po klidu, když i odpočinek je příliš hlasitý. Někdy ho cítíme v bolesti, která se nahromadí, když scrollujeme hodiny a nemůžeme si vzpomenout na jedinou věc, kterou jsme viděli. Bolest je jemná. Nekřičí. Hučí jako hlodavá bolest. A to hučení zní hodně jako stesk po domově. Ale po jakém? Po kterém?
Někteří by to nazvali krizí smyslu. Jiní by řekli, že je to duchovní.
Myslím, že je to obojí.
Žijeme v době, kdy vše lze vysvětlit nebo diagnostikovat. Ale ne vše by mělo být a ne vše chce být vyřešeno.
Existuje druh touhy, který odolává jazyku; pocit, že něco zásadního bylo ztraceno a žádná optimalizace to nevrátí. Přetrvává v tichých chvílích. V otázkách ve dvě ráno, v nevysvětlitelné bolesti krásy a v hladu po rituálu ve světě, který už nevěří v tajemství.
Směrem ke smysluplnému odporu
Často se ptám sama sebe, co to znamená žít krásný život ve světě, který se rozpadá. Nebo být dobrým, když dobrota není trendy. Co to znamená chtít méně, ale hlouběji.
Kapitalismus, obsah a jistota nás nezachrání.
Ale možná nás zachrání konverzace a jemnost. Možná volba přítomnosti, i v nepohodlí, je formou vzpoury.
Nepotřebujeme více pětiletých plánů. Potřebujeme více okamžiků radikální jasnosti a pomalých rán. Více upřímnosti a vzájemné péče. A večery, kdy si dovolíme cítit, čemu jsme se vyhýbali. Více poezie, i když ji nikdo nečte. Více otázek, i když nevedou k odpovědím.
Nejsme v pořádku. Ale jsme tady. A možná je to začátek něčeho skutečného.