Trofeje jako zrcadlo společnosti: Maxim Velčovský přináší do Milána ironický pohled na ocenění

Zveřejněno 18. 3. 2025

Sklářské umění s příměsí společenské kritiky míří na jeden z nejvýznamnějších světových svátků designu. Co vypovídá oslava třpytivých odměn o naší posedlosti úspěchem?

Lesklé poháry, třpytivé medaile, sochy s pozlacenými prvky – symboly vítězství provázejí lidstvo od pradávna. Ale co vlastně znamenají v době, kdy se zdá, že každý druhý festival rozdává ceny a sociální sítě umožňují vytvořit si vlastní virtuální síň slávy? Právě tuto otázku si klade Maxim Velčovský, jedna z nejvýraznějších osobností českého designu, ve své nové výstavě „Triumf trofejí“.

Sklo jako médium kritiky

Od 1. do 13. dubna 2025 promění českou ambasádu v Miláně v galerii plnou skleněných objektů, které s jemným sarkasmem promlouvají o naší společenské posedlosti úspěchem a uznáním. Výstava, která je součástí milánského týdne designu, tak nabízí nejen ukázku mistrovské sklářské práce, ale i hlubokou společenskou reflexi.

„Fascinovalo mě, jak se ze symbolů skutečného vítězství stávají vyprázdněné předměty, které často končí zaprášené v nejzazším koutě skříně,“ vysvětluje Velčovský svou inspiraci. „Naše doba produkuje tolik ocenění, až se zdá, že vyhrát může vlastně každý. Paradoxně tím hodnota skutečného úspěchu klesá.“

Velčovského objekty z uranového skla, které ve tmě tajemně světélkují, tak získávají další rozměr – ukazují, jak křehká a pomíjivá může sláva být.

České sklářství dobývá svět

Výstava je zároveň připomínkou, že české sklo stále patří k tomu nejlepšímu, co světový design nabízí. Všechny vystavené kusy vznikly ve sklárně AJETO, která právě slaví 30 let existence. Tato dílna, založená v roce 1994 Petrem Novotným a Bořkem Šípkem, se stala magickým místem, kam se sjíždějí tvůrci z celého světa.

„V AJETO vznikaly trofeje pro světové sportovní události i prestižní ocenění. Je to místo, kde se potkává tradiční řemeslo s neomezenou tvůrčí představivostí,“ připomíná kurátor výstavy Dr. Stephan Hamel.

Velčovský a Medini

Sklárna slavných jmen

Seznam osobností, které s touto sklárnou spolupracovaly, připomíná výčet z encyklopedie moderního designu: Jean-Paul Gaultier, Karl Lagerfeld, Zaha Hadid či bratři Campanové – ti všichni našli v českém skle médium pro vyjádření svých tvůrčích představ.

Dnes je AJETO součástí skupiny Lasvit, v níž Velčovský působí jako umělecký ředitel. Kruh se tak symbolicky uzavírá – od trofejí vytvořených v této dílně se Velčovský dostává k úvahám o jejich skutečném významu.

Ironie jako klíč

„V případě Maxima se trofeje snaží s ironií reflektovat lidské postoje a zaměřují se na naše vnímání ocenění a křehkou realitu úspěchu,“ říká Hamel. A právě tato ironie, tak typická pro Velčovského tvorbu, dělá z výstavy více než jen přehlídku uměleckého řemesla.

Pro každého, kdo se v dubnu ocitne v Miláně, jde o jedinečnou příležitost vidět, jak se tradiční české řemeslo proměňuje v nástroj současného uměleckého vyjádření. Skrze křehkost skla tak můžeme zahlédnout i křehkost našich vlastních představ o úspěchu.


Výstava „Triumf trofejí“ se koná od 1. do 13. dubna 2025 na Generálním konzulátu České republiky v Miláně. Oficiální zahájení proběhne 7. dubna za účasti význačných osobností světového designu.

Krása nikdy nekončí: Příběh perel a elegance

Krása nikdy nekončí: Příběh perel a elegance

Existují okamžiky, kdy si žena řekne: "Není to příliš?" Stojí před zrcadlem, pozoruje odraz svých šatů zdobených perlami a váhá. Ale odpověď je jednoduchá - nikdy nemůže být příliš slavnostně oděná. Pravá elegance totiž nezná nevhodný čas ani místo. Perly, tyto bílé...

Boom Boom: Když móda šustí bankovkami

Boom Boom: Když móda šustí bankovkami

Představte si, že byste potkali člověka, který vypadá, jako by právě vystoupil z limuzíny po cestě z Wall Street do nejdražší restaurace ve městě. Má na sobě dokonale padnoucí oblek s širokými rameny, kožešinový kabát, na zápěstí se mu blýská masivní hodinky a celý...

Revoluce v ložnici: Jak umělci měnili pohled na lásku a intimitu

Revoluce v ložnici: Jak umělci měnili pohled na lásku a intimitu

Jeden pohled může změnit všechno. Třeba takový přímý pohled nahé ženy z plátna obrazu - v roce 1865 to stačilo k tomu, aby se pařížská smetánka začala dusit svým šampaňským a dámy houfně omdlévaly na divany. Proč? Protože Manetova Olympia se odvážila dívat. Ne cudně...