Kdy je to móda, umění a kdy jen touha šokovat?

Zveřejněno 3. 9. 2023

Jakmile pracujete v módním průmyslu, stáváte se pro rodinu, přátele a známé (pokud se na módní scéně také nepohybují) někým s kým si nejde promluvit o oblečení. Automaticky začnou přiznávat, že tomu vlastně nerozumí. „Módní“ totiž podle nich v překladu znamená ujetý, divný, excentrický a zkrátka moc. Móda v jejich pojetí je nenositelná a vhodná pouze pro lidi odtržený od reality, kteří už neví jak na sebe strhnout pozornost. Nebudu se vracet k tématu, co je móda, ve zkratce: ano, myslím si, že móda je umění pro excentrické osobnosti.

Letošní fashion week je propleten jedním tématem a to: Móda vs. umění. Můžete při této příležitosti navštívit výstavu v galerii Kampa: Fashion Paradox – móda vs. umění a pokud vám to nestačí v úterý je diskuze v SmetanaQ na téma: Móda v umění vs. umění v módě

Umělecká díla nebo snaha být vidět?

Je to jedna z nejčastějších debat v módním průmyslu. Mají některé módní kreace status umění, nebo jsou pouze výstřelky designerů, kteří se snaží šokovat veřejnost?

Někteří tvrdí, že módní návrháři jako Alexander McQueen nebo Iris van Herpen jsou skutečnými umělci, kteří prostřednictvím svých kolekcí vyjadřují myšlenky a emoce. Na druhé straně však stojí ti, kteří tvrdí, že některé módní kousky zachází příliš daleko ve snaze šokovat a tím pádem spíše porušují základní pravidla vkusu. Někdy se zdá, že módní návrháři se snaží jen získat pozornost a vyvolat kontroverzi za každou cenu, a to často na úkor estetiky a praktičnosti. Extravagantní a nesourodé modely mohou být pro běžné lidi nesrozumitelné a nepoužitelné. Extravagantní nápady, jako jsou například šaty z balónků nebo pláště z odpadkových pytlů, mohou působit spíše jako snaha být vidět než jako skutečné umělecké dílo.

Proč celé to divadlo?

Samozřejmě další (a velmi pádná otázka) je na to, komu jsou módní kolekce skutečně určeny. Zdá se, že některé výstřední nápady jsou především pro módní přehlídky a mediální pozornost, nikoli pro běžné spotřebitele. To může vyvolávat otázku, zda jsou takové kreace skutečně prospěšné pro průmysl.
Ovšem tady už zase balancujeme spíše na hraně s uměleckým vyjádřením. Vzpomeňte si na přehlídku Odivi SS20, kde nebyl téměř jediný kus oblečení, ale podpořilo to diskuzi o udržitelnosti a celá přehlídka by se dala považovat za umělecké dílo.

Má to smysl

Diskuze kolem módy jsou a budou. Je to totiž něco individuálního. Každé umění je otázkou vkusu a tedy čistě individuální záležitost. Ale když řeknete, že se vám líbí Monet nikoho to nevzruší. Móda vzbuzuje takové diskuze právě tím, že se zdá určená všem. Že bychom ji měli sledovat, aby nám něco neuniklo. Slovo módní by mělo být přeci něco, je žádoucí, chtěný. Jenže nezapomínejme, že návrháři jsou umělci. Živí se rozmanitostí a různorodostí. I když může být snadné kritizovat některé módní kreace, které jdou zdánlivě proti zavedeným normám vkusu, nesmíme zapomenout ještě na jeden fakt. A to, že takové výstřelky také posouvají hranice v celém průmyslu. Bez rizika a experimentování bychom se nikdy nedozvěděli, co je možné. Móda je mnohem více než jen oblečení – je to způsob, jakým se vyjadřujeme a jakým se měníme.

Jste tu pro tu kontroverzi?

Podívejme se na některé přehlídky a kolekce, které se zdály být těžce kontroverzní.

Comme des Garçons a Rei Kawakubo

Japonská návrhářka Rei Kawakubo je známá svými avantgardními a konceptuálními kolekcemi pro značku Comme des Garçons. Její kreace často vzbuzují rozporuplné reakce. Například její kolekce „Lumps and Bumps“ z roku 1997 obsahovala neobvyklé objemné tvary a nápadné nerovnosti, které někteří považovali za provokativní a nepohodlné, zatímco jiní je viděli jako revoluční umělecký výraz.

Vivienne Westwood

Britská návrhářka Vivienne Westwood je známá svým punkovým a provokativním přístupem k módě. Její kolekce často obsahují extrémní prvky, jako jsou piercingy, punkové grafiky a nápadné vzory. Westwood je považována za módní ikonu, ale někteří kritici ji kritizují za to, že její kreace jsou příliš výrazné až vulgární.

John Galliano pro Dior

V roce 2000 představil návrhář John Galliano pro Dior kontroverzní kolekci nazvanou „Haute Couture Perverse.“ Kolekce zahrnovala odvážné prvky jako korzetové šaty a latexové outfity. Tato kolekce byla současně kritizována a oslavována za svou odvahu a smělost.

Jeremy Scott pro Moschino

Návrhář Jeremy Scott je známý svými excentrickými a hravými kolekcemi pro značku Moschino. Jeho kreace zahrnují například oblečení ve tvaru lahve Coca-Coly nebo hranatých tašek McDonald’s. Někteří vidí v jeho práci inovativní umělecký směr, zatímco jiní ji považují za spíše komerční gimmick.

Kdo je Michael Rider – nový kreativní ředitel Celine?

Kdo je Michael Rider – nový kreativní ředitel Celine?

V módním domě Celine došlo k velmi rychlé změně vedení. Jen několik hodin po odchodu Hediho Slimana byl jmenován novým kreativním ředitelem Michael Rider. Pro zasvěcené to není velkým překvapením - již několik měsíců se šířily zvěsti, že Rider, který dříve vedl Polo...

Když přehlídky mají smysl

Když přehlídky mají smysl

Snažím se spočítat, kolikátý ročník fashion weeku právě probíhá. Je to malichernost, kterou si krátím čas čekání na přehlídku na nádvoří Glam-Callasově paláce. Kolem se muži i ženy ve více či méně (ale pokaždé dost fashion) outfitech fotí, jsou foceni a nebo, jako já,...

MBPFW je tu! Pojďme se seznámit s letošními designéry!

MBPFW je tu! Pojďme se seznámit s letošními designéry!

S blížící se podzimní edicí MBPFW nám dovolte Vám představit jednotlivé designery, kteří jsou součástí programu nadcházející edice SS25. Avenir Avenir ve své definici představuje budoucnost. Současná tvorba vychází z minulosti, aby zajistila budoucnost. Tuto...