Jaký je význam módních přehlídek? Na přehlídce Savage x Fenty Rihanna byla samá kůže. Kůže, která se prohýbala, natahovala, shlukovala a stáčela do různých tvarů a tónů. Dvě ženy svíraly těhotenská břicha, modelka Slick Woodsová byla tak daleko, že ten večer začala rodit. Mimochodem, na těchto tělech se to spodním prádlem jen hemžilo, ale to mi přišlo vedlejší.

Stejný efekt u Chromatu. Po molu se prošlo 35 různých těl, z nichž každé představovalo svou jedinečnou interpretaci krásy, od modelky Mama Cax, která nosila protézu nohy a používala berle, přes přeživší rakovinu prsu, která nesla jizvy na hrudi, transgender aktivistku a herečku Leynu Bloom až po ženu, která nosila hidžáb pod kloboukem s rozevlátou krempou. Značkové plavky vyvolávaly v publiku touhu po létě na pláži, ale i to bylo vedlejší.

A nemusíme chodit daleko, pamatujete si na přehlídku nahých těl Odivi, která nesla poselství o dopadu módního průmyslu na životní prostředí. Jednoduchá zpráva, že nejekologičtější je prostě – být nahý. A její pokračování v dalším roce s recyklovanou kolekcí.

Smysl fashion weeku a jeho zastaralý koncept

Původním smyslem týdne módy, kromě příležitosti, kterou poskytoval (a stále poskytuje) novinářům a nákupčím, aby si prohlédli celé kolekce v pohybu, bylo, že fungoval jako jeviště pro šatníky, které o šest měsíců později proniknou do celé společnosti a stanou se tím, co nosí „všichni“, kdo dodržují pravidla módy.

Ale trendy na přehlídkových molech už nejsou všudypřítomné. Nyní se některé lemy zvedají, jiné zůstávají dlouhé. To, co se předvádí, je považováno za návrh, ne za evangelium. Dnes se mnohem více klade důraz na osobní styl, což znamená, že ačkoli se vzory skutečně objevují na přehlídkových molech, jsou konzumovány a la carte, přičemž různí lidé aplikují své oblíbence na svou vlastní estetiku – a ve svém vlastním časovém rozvrhu.

Kromě toho, pokud jde o všudypřítomnost, tvrdím, že mimo bublinu módního průmyslu je to právě viralita sociálních médií spojená s influencery, díky níž jsou trendy na přehlídkových molech mezi veřejností skutečně populární. Vezměme si třeba malé sluneční brýle nebo ošklivé tenisky: ano, všechny debutovaly na přehlídkovém mole, ale až jejich šíření prostřednictvím vlivných hlav a nohou způsobilo, že se o nich začalo mluvit v ulicích. (Samozřejmě ještě předtím, než se mnohé takzvané přehlídkové trendy dostanou na molo, začínají především v ulicích.)

K čemu slouží přehlídková mola?

Pokud tedy přehlídková mola již neslouží jako povinná četba pro módní fanoušky, kteří hledají, co je „out“ nebo „in“, ale jako užitečný průvodce, který si díky internetu můžeme vzít kdekoli a interpretovat ho, jakou hodnotu má pak módní přehlídka s modelem, s místem konání, tiskem a fanfárami?

Zajímalo by mě, jestli ve správných rukou návrháře není přehlídkové molo symptomem zastaralého módního systému, ale právě naopak: potenciálním katalyzátorem změny samotného odvětví.

Což nás přivádí zpět ke značkám jako Savage x Fenty, Chromat a nebo naše české Odivy, které neobsazují přehlídková mola různorodými modely jen kvůli optice, která se hodí do škatulky, ale protože jejich návrháři údajně věří v inkluzivnější módní svět, ve kterém modely nejen mluví, ale také chodí, posilují, vítají a skutečně sedí ženám, které je nosí nebo o nich třeba jen sní.

Fashion Week je událost, která se zrodila z nutnosti jako praktický prostředek k dosažení výrobního cíle. Ale zajímalo by mě, jestli je dnes nejdůležitějším bodem kvalita – alespoň na přehlídkovém mole. Myslím, že některé značky prostě chtějí něco říct, a vědí, že během týdne módy jim naslouchá víc lidí než obvykle.

Budoucnost módních přehlídek?

Módní přehlídky s intersekcionálním, inkluzivním obsazením a sociálně uvědomělými sděleními a přehlídková mola, která se vyjadřují k rase, sexualitě, typu postavy nebo pohlaví, nejsou jedinou nápravou historické exkluzivity, která je v tomto odvětví hluboce zakořeněná, zejména ne tehdy, když návrháři, kteří tak činí, jsou ve velkém měřítku stále ještě outsideři. Co se týče práce, která nás čeká, seznam je dlouhý.

Není však možné, že módní přehlídky s posláním mají schopnost vyvolat změnu v tomto odvětví? Možná se tyto přehlídky nesnaží inspirovat oděvní trendy – ale kulturní. Nebo lépe řečeno, kulturní expanzi v odvětví, které je historicky omezeno na úzkou skupinu lidí. Možná tito návrháři pokládají nezbytné odrazové můstky k vytvoření dostatečně velké platformy, na kterou může vystoupit každý a vyjádřit svůj názor.

Mohl by to být v roce 2022 právě ten smysl přehlídkového mola?

Facebook Comments Box