Pumpkin Spice Latté – vše, co vás nenapadlo vědět

Zveřejněno 25. 10. 2022

„Máte pumpkin spice latté?“ – „Ne, nic tak chemickýho tady neděláme, ale můžu vám nabídnout domácí chai latté a do toho vám nakrájet dýni.“

Epický příběh dýňového latte je zvláštním způsobem dokonalým vystižením americké kultury, jak ji známe. Příběh o tom, jak se tento nápoj stal zároveň nenáviděnou i zbožňovanou součástí podzimu, není ani tak něčím, co bychom měli oslavovat, jako spíše něčím, co bychom měli pečlivě zkoumat – jako zrcadlo nás samých a světa, ve kterém žijeme -, ale splétají se v něm nitky kapitalismu, šikovného marketingu, internetových pověstí, třídní úzkosti a sexismu. Nakonec skutečnost, že horký nápoj s pochybnými přísadami byl zdrojem tolika radostí a tolika kontroverzí, není nic jiného než fascinující. Přečtěte si časovou osu sledující počátky dýňového koření od koloniálních dob až po dnešní kulturní senzaci v podobě kofeinu.

1620: První verzi „dýňového koření“ možná vyrobili první američtí osadníci tak, že naplnili posvěcenou dýňovou skořápku mlékem, medem a kořením a upekli ji v horkém popelu (jak se to dělá taky ne).

1936: Washington Post zveřejnil recept na dýňový dort.

1950: Společnost McCormick začala míchat koření používané v dýňovém koláči (tj. skořici, nové koření, muškátový oříšek a zázvor) a prodávat je společně v jedné lahvičce pod označením „koření na dýňový koláč“.

1995: Deník Santa Fe New Mexican zveřejňuje článek o obchodě s názvem wildCHASE, který prodává svíčky s dýňovým kořením, což přimělo Liz Stevensovou z deníku The Times Union napsat: „Stáváme se národem závislých na skořici, jablkách a dýňovém koření?“. Ach, Liz. Kdybys jen věděla…

1996: Společnost Home Roast Coffee vaří zrnkovou kávu s dýňovým kořením, čímž zahajuje dnes již proslulý vztah mezi dýňovým kořením a kávou.

1998: Káva s dýňovým kořením se rozšířila mezi další prodejce, včetně The Whole Bean v Las Vegas a Fasig’s v Allentownu v Pensylvánii. („Káva s dýňovým kořením je vynikající,“ řekla Betty Bauerová listu The Morning Call v článku o kavárnách Fasig’s Cappuccino Cafes).

Jaro 2003: Vedení společnosti Starbucks požádalo produktového manažera Petera Dukese, aby vymyslel podzimní obdobu oblíbeného mátového moku. On a jeho tým sestavili seznam asi 20 možných příchutí, včetně latté s dýňovým kořením. V průzkumu, v němž měli zákazníci vybrat, který hypotetický nápoj jim zní nejpřitažlivěji, se dýňový koláč latte umístil až na konci žebříčku. Možná je nevysvětlitelně zapálený pro dýňové koření, nebo je to vizionář, který předběhl svou dobu, ale Duke to nemůže – a nechce – nechat být, a tak se hrstka zaměstnanců Starbucksu ocitá v laboratoři v centrále Starbucku v Seattlu, kde zkouší různé kombinace dýně s kofeinem (konkrétně s vysokým obsahem dýně, s vysokým obsahem koření, s nízkým obsahem dýně a s nízkým obsahem koření). Když se tým konečně ustálil na vítězném receptu, nazval ho téměř „Fall Harvest Latte“. Netvrdím, že by se naše životy změnily, kdyby to udělali, ale také to nevyvracím…

Podzim roku 2003: Starbucks s velkým úspěchem testuje malé rozšíření Pumpkin Spice Latte ve 100 prodejnách ve Vancouveru a Washingtonu D.C..

Září 2004: Starbucks oficiálně zavádí Pumpkin Spice Latte po celé zemi!

Říjen 2004: Tržby společnosti Starbucks vzrostly o 11 % ve srovnání s předchozím rokem. V tiskové zprávě generální ředitel Jim Donald uvedl: „Velmi úspěšný debut Pumpkin Spice Latte, který byl našimi zákazníky nadšeně přijat, vytváří dynamiku v době, kdy vstupujeme do vánoční sezóny.“

Listopad 2009: Business Insider zmiňuje tento populární nápoj v článku „12 důvodů, proč nenávidíme Díkůvzdání“ (jedním z nich je přejedení dýňovým koláčem).

Září 2011: Anonymní uživatel internetu se na blogu Starbucksu táže , zda by se muži měli stydět objednávat si dýňové latté. Komentátor (a pravděpodobný zaměstnanec Starbucksu?) odpovídá: „Asi třetina našich zákazníků jsou muži, kteří si objednávají PSL, obvykle vente.“

Srpen 2012: Starbucks na své stránce na Facebooku pořádá soutěž, v níž žádá své příznivce, aby soutěžili o čest přinést Pumpkin Spice Lattes do jejich města o týden dříve, než je stanovené datum uvedení na trh v celé zemi. Soutěž je tak populární, že stránka do hodiny po spuštění zkolabuje.

Říjen 2012: Wall Street Journal přináší článek s názvem „Halloween Horror Story: Případ chybějícího dýňového latté„, v němž jsou popsány reakce zákazníků, kterým bylo odepřeno dýňové latté kvůli nedostatku syrupu ve Starbucksu. („Prostě jsem odešel, byl jsem v depresi,“ říká pan Anidjar, 26letý analytik komerčních nemovitostí, který žije na Manhattanu.)

Březen 2013: Starbucks podává žádost o ochrannou známku na zkratku „PSL“. (Melodie z filmu Čelisti).

Srpen 2014: Vyhrazený twitterový účet Pumpkin Spice Latte @TheRealPSL poprvé tweetuje.

Srpen 2014: „Nikdy neuhodnete, co je v dýňovém latté od Starbucksu (nápověda: nebude se vám to líbit).“ Vani Hari, blogerka Food Babe, se stává virální. V příspěvku kritizuje společnost Starbucks za složení ingrediencí jejího nejoblíbenějšího nápoje: „Poté, co jsem si přečetla složení Pumpkin Spice Latte, vám mohu říct, že v něm není vůbec žádná dýně.“ Příběh je na Facebooku a Twitteru během několika dní sdílen více než 13 milionkrát.

Září 2014: Když popularita dýňového koření začíná deset let po jeho uvedení na trh hraničit s všudypřítomností, objevují se další ohlasy. Spolu se sledováním seriálu Sex ve městě, nošením UGGs bot a věšením plakátu Marilyn Monroe na zeď se pití Pumpkin Spice Latte stává součástí vyvíjející se definice „basic“ stereotypu, který je přivlastňován z černošské kultury a aplikován na generaci mladých bílých žen.

Říjen 2014: Anne Helen Peterson cituje Pumpkin Spice Lattes v článku na BuzzFeedu, který se zabývá kulturně apropriačními, misogynními a socioekonomicky předpojatými důsledky termínu „basic“: „Nazvat někoho ‚basic‘ znamená nahlédnout do propasti neustále se zplošťující kapitalistické dystopie a místo artikulace a výslechu strachu jej proměnit v příležitostnou misogynii,“ píše. „A to je chování, které je mnohem znepokojivější – a regresivnější – než potěšení z dýňového koření.“

Říjen 2014: Kara Brownová píše na serveru Jezebel reakci na rostoucí počet úvah o slově „basic“, přičemž si vybírá zejména tu Petersonovu („Anne, holka, ty to přeháníš.“) Brownová tvrdí, že převaha seznamů, které takzvaným basic lidem připisují určité vlastnosti, zkresluje původní definici tohoto pojmu: „[Být basic] je a vždycky bylo o pohodě. Jde o to, jaké sebevědomí vyzařujete […] Rihanna by se mohla stát oficiální mluvčí dýňového koření latté od Starbucks a nikdo by ji nepovažoval za basic.“

Listopad 2014: Los Angeles Times otiskly článek s názvem „Pozor, Starbucks, Umami Burger má burger s dýňovým kořením latté“, v němž se podrobně píše – uhodli jste! – o vydání burgeru Umami Burger Pumpkin Spice Latte Burger: „Umami Burger se rozhodl zapojit do šílenství kolem dýňového latté s vlastní verzí oblíbeného svátečního nápoje Starbucks. Pouze Umami latte se dodává s hovězí plackou a houskou. A žádné latté.“

Srpen 2015: GeoHumanities, oficiální časopis Americké asociace geografů, publikuje článek s názvem „The Perilous Whiteness of Pumpkins„, který zkoumá složitou výměnu mezi třídou, genderem a rasou v marketingu potravin: „[Pumpkin Spice Lattes] jejich nadýchanost, nedostatek obsahu a triviálnost, bez ohledu na pokusy odmítnout je jako „basic“, z nich dělají dokonalý luxus, a tedy i znaky odlišnosti a bělošského privilegia.“

Srpen 2015: Peter Dukes, nyní ředitel divize Espresso společnosti Starbucks v Severní a Jižní Americe, píše na blogu příspěvek, v němž oznamuje, že do receptury Pumpkin Spice Latte byla přidána pravá dýně: „S tou skvělou chutí, kterou znáte a milujete, se PSL vrací letos na podzim a tentokrát bude vyrobeno ze skutečné dýně a bez karamelového barviva.“ Vani Hariová v příspěvku na blogu Food Babe upřesňuje, že „ji stále nebude konzumovat“.

Říjen 2015: Starbucks zakládá Společnost oranžových rukávů, tajný spolek zaměřený na fandovství PSL. Je to ten nejlepší druh tajného spolku, protože není tajný a může se k němu přidat kdokoli. Stačí a) nechat se pozvat kamarádem na Twitteru nebo b) pozvat kamaráda na Twitteru a můžete se stát hrdým majitelem malého oranžového nápojového svetříku, jinak známého jako pletený rukávník.

Listopad 2015: Jen na prodeji dýňového koření Latte vydělá Starbucks podle odhadů časopisu Forbes letos na podzim 100 milionů dolarů.

Srpen 2016: Starbucks spouští chatovacího bota na Facebook Messengeru s názvem „The Real PSL“, který zákazníkům umožňuje živě komunikovat s jejich oblíbeným antropomorfizovaným nápojem. Podle časopisu Time je „chatovací bot drzý, ale jen napůl funkční“ (což je mimochodem přesně to, co mám ráda).

Listopad 2016: Soutěživý jedlík Mike „Megatoad“ Stonie nalil sedm Pumpkin Spice Lattes (plus šlehačku) do galonového hrnku a celé to zkonzumoval za méně než dvě minuty. Zdá se, že ho nezaskočilo, že na jedno posezení pozřel přibližně 1050 mg kofeinu, a říká: „Bylo to vynikající. Bylo to dobré.“

Srpen 2017: Native vydává deodorant s vůní Pumpkin Spice Latte „inspirovaný PSL“.

Srpen 2018: NPD Group, americká společnost pro výzkum trhu, zjistila, že 60 % zákazníků Pumpkin Spice Latte má příjem domácnosti 75 000 dolarů a více, 45 % je starších 45 let a 47 % jsou muži.

Srpen 2018: Dne 28. srpna 2018 se v pobočkách společnosti Starbucks po celé zemi objevilo dýňové koření Latte, což znamenalo dosud nejčasnější uvedení PSL na trh.

Pokud vás znalost všech těchto informací nutí přemýšlet, zda Pumpkin Spice Lattes milujete, nebo nenávidíte, nebojte se, to je tak trochu účel.

P.S. Co je ale naprosto ok, je udělat si domácí dýňové latté! Podle našeho receptu.

Nejsi svoje práce

Nejsi svoje práce

Není větší rány pod pás, než když vám někdo řekne, ať mu povíte něco o sobě. Samozřejmě, někdy je možné z toho vybruslit obratně za použití dobrého kontextu ve kterém je to řečeno. Ale přesto je to paradoxní. Dokážeme popsat všechno, ale jakmile máme popsat sami sebe,...

7 tipů, jak na zdravější Pumpkin Spice Latte (bez obětování chuti)

7 tipů, jak na zdravější Pumpkin Spice Latte (bez obětování chuti)

Když se řekne podzim, první věc, která přijde na mysl, je oblíbený Pumpkin Spice Latte. Tento hřejivý nápoj si každoročně oblíbí mnoho lidí, protože nic nepřipomíná pomalé podzimní dny lépe než horký šálek s chutí dýňového koření. Ale je tu jedno ale: tradiční PSL od...