#marketing  #socialnisite 

V pátek večer ulehám do postele neobvykle brzo a říkám si, že vlastně jedna věc je na tom lockdownu dobrá, že nemusím mít žádné FOMO (fear of missing out = strach z meškání ). A v úterý večer následujícího týdne zažívám jedno obrovský FOMO, jaké jsem jakožto introvert nikdy v reálném životě nepociťovala. Clubhouse je v čechách. Audio sociání síť, kam se odstanete jen na pozvání je všude.

Prokletí práce jako social media manager je to, že jakmile se objeví nějaký nástroj, nějaká aplikace a nedej bože nějaká nová sociální síť – máte potřebu na ní okamžitě být a prozkoumat ji. Na jednu stranu je to skvělý pocit objevovat a být u začátku věcí. Mám třeba krásné vzpomínky na twitter kdy místo srdíček se používaly hvězdičky a místo maniodepresivních teenagerů tam byli normální lidi – jako David Grudl, který teď vládne právě Clubhouse a založil již i skupinu na facebooku Odposlechnuto na Clubhouse.

Co je to teda ten ClubHouse?

Ve zkratce se jedná o sociální síť, kde jediným formátem jak se mezi sebou dorozumět je audio. V podstatě livestreamované podcasty. Nabízí skvělý potenciál, jak v této lockdownové době nezbláznit nebo skvělé příležitosti k networkingu. A nebo se společně můžete dívat na výměnu manželek. Co však způsobilo takový obrovský zájem o tuto síť je způsob jak se tam odstanete. Bez pozvání od někoho, kdo tam již je to nepůjde. Tvůrcům se podařilo pod záminkou “testovací verze, jen pro pár uživatelů” vybudovat něco exkluzivního. A jak jsem již naznačila v úvodu – to “fomo” dělá obrovský divy.

K čemu ten ClubHouse teda je? Je to síť která naprosto nahradí podcasty? Je to nový linkedin? Je to místo stvořené na networking? Kdo ví? Většina debat se v tuto chvílí schyluje k řešení toho neuvěřitelnýho potenciálu této skvělé sítě (možná protože je to tam teď samý markeťák a enterpreneur), takže bylo rozhodnuto, že už se to řešit prostě nebude. Možností je opravdu mnoho, ale proč to pořád řešit, že?

Odposlechnuto v ClubHouse

Jak se tam dostat?

Na to, jak se dostat do ChlubHouse musíte splňovat dvě podmínky – musíte mít iphone (nebo ipad) a někdo vás musí pozvat pomocí telefonního čísla. Aby toho nebylo málo, každý kdo se tam dostane má k dispozici pouze dvě pozvánky – může tedy pozvat pouze dvě telefonní čísla. Pozvánky si však můžete i koupit. V současné chvíli se cena pohybuje kolem 50 – 150 USD, někde dokonce za 250 USD. Někomu se podařilo pozvánku za 50 USD koupit a za 100 USD prodat. Momentálně je podobných nabídek plný facebook i ebay, ale (jako u všeho) pozor na fake nabídky.

Ještě funguje malý fígl. Pokud někdo, kdo vás má v kontaktech, již na síti je a vy jste se ještě nezkoušeli registrovat, může vás potvrdit aniž by si vyčerpal pozvánky. Jakmile se totiž zaregistrujete, vyskočí mi notifikace a může vás potvrdit. Toto mi zafungovalo jednou, když se pokoušel připojit kolega, podruhé když se o to pokoušela kamarádka již ne (a tak jsem si vyčerpala pozvánky, které již nezpeněžím).

Jsem tam, co teď?

Původními českými členy na ClubHouse byla ustanovena terminologie, pojďme se na ni podívat:

Po otevření aplikace první co uvidíte bude tzv. Hallway – hezky česky se rozhodlo, že to bude “chodba“. Jedná se o klasický feed, jako u všech sociálních sítí, akorát že tady se vám zobrazují různé veřejné chatovací místnosti, které vytvořili vaši sledující nebo jsou z klubů, které sledujete apod. Do těch můžete různě vstupovat a vystupovat.

Nejčastěji uslyšíte slovo “růmka” = Room, to je to jedno chatovací okno. Každý uživatel může vytvořit svojí “růmku” veřejnou či soukromou. Může ji dát i název, popis, určit víc speakerů, naplánovat čas, kdy bude. V růmce vidíte nahoře speakry, podtím posluchače, které speakeři sledují a pod nimi všechny ostatní posluchače.

Tip: Každý kdo je na ClubHouse kratší dobu než týden má u své ikonky v růmce emoji 🎉, aby bylo poznat, že se jedná o nováčka.

Když se do růmky připojíte, máte mikrofon vypnutý, můžete si zažádat o slovo a někdo ze speakerů vás musí potvrdit. Pak se přesunete nahoru mezi speakery. Pravidlem je, že kdo nemluví má vypnutý mikrofon.

Tip: Pokud jste nahoře na stage mezi speakery a chcete projevit souhlas s tím, co bylo řečeno a nechcete současně přerušovat koverzaci můžete “zatleskat” přerušovaným stisknutím mikrofonu.

Dále v aplikaci naleznete Kluby. Zatímco jednotlivé chatovací místnosti jsou dočasné a mizí po ukončení, kluby zůstávají. Jde o podobný princip jako jsou facebookové skupiny. Kluby můžete sledovat nebo zažádat o vytvoření. Česká komunita v tuto chvíli čeká na vytvoření vlastních klubů, v tuto chvíli jsou k dispozici zatím ty světové. (Pro informaci, o jaké kluby je zažádáno se podívejte na blog Václava Blahouta.

Jak z ClubHouse dostat co nejvíc

  1. Vyplňte si pořádně své bio – první řádek, to je to oč tu běží,
  2. propojte si ClubHouse s twitterem a instagramem – tím, že na clubhousu nejsou žádné DMs a podobné, konverzace se často přesouvá právě tam,
  3. při výběru témat buďte upřímní, podle toho vám pak budou chodit tipy na zajímavé kluby a místnosti,
  4. podobně dejte follow i svým oblíbencům z oborů, které vás zajímají – uvidíte místnosti kde diskutují,
  5. sledujte instagram clubhousecesko a facebook Clubhouse Česko, které založila Bára Balášová – jedna z prvních českých členek na Clubhousu a skvěle s tou naší komunitou pracuje!

(Pro více marketingových novinek sledujte blog Marketing Brunch!)