Liběna Rochová a její nová kolekce plus další novinky

Zveřejněno 6. 4. 2020

Vybrat v této době něco z módních novinek, je trochu oříšek, to uznávám. Je chvályhodné, kolik módních návrhářů se přidalo k iniciativě a šije roušky. Přičemž, většina z nich je rozdává zdarma a posílá ať už do dětských domovů, do domů pro seniory, do nemocnic, ordinací, lékáren. Pro další zájemce je pak možnost koupit si roušku za minimální cenu, pokrývající většinou pouze cenu materiálu a práce. Mezi tyto můžeme zařadit Odivi, Pavla Berkyho, Kateřinu Geislerovou, Josefina Bakošová, značky Pietro Filipi či Le Premier.

Tique, Odivi, La Premier
Pavel Berky, Pietro Filipi, Josefína Bakošová

No a pak jsou tu tací, kteří jdou totálně proti. Existuje jedno známé přísloví, které nás uklidňuje, že v dobách nejhorších poznáme ty, kteří za to stojí. to když pomohou opravdoví přátelé. Já jsem si to upravila a dodávám, že “v nouzi poznáš svini” (dobře, vlastně říkám “kreténa”, ale zase nechci bejt hned zrána sprostá :D).

Třeba takoví sourozenci Ponerovic, to jsou opravdovej unikát. Nejprve našijí 1000 roušek pro seniory v Malešicích zdarma, pak začnou prodávat roušky za bežný ceny (prej), který mají i ostatní návrháři (159 – 299 Kč), a potom nám napálí limitovanou edici roušek za 1999 kaček. Ach jo, proč prostě nešijete trička, za tu cenu by to dávalo větší smysl. Proč proboha roušky? Teď? Okay. Média a influenceři jim to asi už nandali dostatečně, takže se dalšího komentáře zdržím, a jdeme na takovou novou vlaštovku na módní scéně. 

zdroj: Poner eshop

Já osobně mám paní návrhářku, které se teď dovolím věnovat těch pár následujících řádků, moc ráda. Podle mě je to návrhářka s velkým N. Její projekty jsou mimořádně promyšlené, ona nedělá kolekci, aniž by neměla nějaký vyšší záměr. Její střihy, využití materiálu a dobrá myšlenka za produktem samotným jsou pro ni nepostradatelné aspekty, přes které vlak nejede.

Nedávno jsem na Netflixu sledovala fashion show New fashion trend (jo, prodloužila jsem to, ach jo, ale za to může korona…). Mezi návrháři aspirujícími na vítěze byl jeden mladík  z Anglie, který se v jednom z dílů, kde bylo zadání “denim”, rozhodl sešít outfit ze zbytků džínoviny, co by jinak vyhodili jeho soupeři. Krásná myšlenka, z úst poroty zněly obdivné výkřiky jako “marvelous!”, “so innovative!”, “I am super-delighted!”, “you nailed it!”. Jistě, krásná myšlenka, ale inovativní? Vážně? Liběna tohle dělá už léta letoucí. Ona měla takový “koule” již před 25 lety, když se rozhodla vzdát big money v masprodukci a odešla, aby se věnovala vlastní kolekci. A nám tak umožnila, abychom sledovali její originální tvorbu a těšili se na další limitku, se kterou přijde. 

Liběna Rochová

Kromě vlastní značky ji máme v povědomí, i když se řekne UMPRUM. Díky ní nám před očima rostou další a další kvalitní návrháři, kteří světu ukazují další a další promyšlené kolekce, které mají v sobě i nějaký vyšší cíl, stejně jako je tomu u jejich vrchní poradkyně. 

Paní Rochová však nachází čas i na další osvětové projekty, pomáhá pod záštitou UNICEF s projekty, které posílají výtěžek dětem v zemích třetího světa. Každý si určitě vybavíme její kolekci NADOTEK ve spolupráci s organizací DEBRA ČR. Spolu s umělcem Lukášem Musilem zvaným Musou vytvořili kolekci na podporu osob s nemocí motýlích křídel. s ohledem na povahu nemoci jsou materiály použité pro kolekci NADOTEK pouze bio bavlna, batist a krep a švy oděvů jsou šité ven, trička jsou tištěná záměrně naruby. NADOTEK přinesla limitovanou sérii overalů, kalhot, šatů a topů, od každého návrhu bylo k dispozici pouze třicet kusů. Do projektu se však tehdy krom Liběny a Musy zapojili i Adler (věnovali asi 1000 triček), Kříž (potisk), Baťa (asi 80 párů bot pro potisk).

Nová kolekce jakoby spadla z nebe, prostě přišla jen tak. Asi měla být představena na Fashion Weeku, řekla bych, ale je fakt, že u kolekcí Liběny Rochové není důvod čekat na tuto módní událost, každý, kdo bude chtít si k ní cestu sám najde.

Nová kolekce

A ani u této kolekce není nečekané, že se spojila s jiným subjektem, aby umocnila svůj hlavní cíl a poslání a ještě více vyzdvihla myšlenku. Pro Forbes.cz se svěřila a o nové kolekci prohlásila následující: „Už dlouho se zamýšlím nad současnou situací ve světě i v oděvním a textilním průmyslu,“ říká Liběna Rochová. „Cítím, že aktuální vysoce konzumní přístup k věci a neetické chování jsou dlouhodobě neudržitelné, a své postoje jsem se rozhodla ještě více promítnout do své tvorby,“ upozorňuje Rochová s tím, že by to platilo, i kdyby koronavirová pandemie byla nepřišla.

Pojmy, které módní světem jako labyrintem střídavě bloudí a chytají se. Jedná se hlavně o magická slovíčka “udržitelnost”, “střídmost”, “pokora”, “úcta k přírodě”. Někdo je používá ve své tvorbě běžné a staly se pro něj zásadními, někdo je používá, jak se mu to hodí, a někdo je zkrátka a prostě ignoruje. Liběna Rochová bez debat patří k té první skupině, kteří tyto koncepty plně zařazují a pracují s nimi ve svých kolekcích.

COLORS/S20 jak se tato nová kolekce myšlenku jen utvrzuje. Už pro začátek, materiály byly čerpány z Textile Mountain Lenky Vackové, kde najdete právě second-hand látky posbírané ze skladů textilních výrobců, kteří by je dál nezužitkovali. A tak můžeme najít v nové kolekci kousky, které jsou vyrobeny z hedvábného dekoračního taftu, na němž vládnou výrazné vzory, materiálu přizvukující střihy, barvy jako růžová, žlutá, purpurová a béžová. A co nám z této chytré kombinace, pramenící z úcty k materiálu a důkladnou studii vlastností pramení? Modely, které jsou typické pro paní Rochovou, tedy jednoduché, ale sofistikované a hlavně nadčasové kousky. Liběna Rochová nikdy nesází na výstřelky per se a její modely lze díky tomu nosit do aleluja a stejně se neokoukají. Další z materiálů jsou semiš či recyklovaná přírodní kůže, opět precizně zpracované. Nová kolekce by snad měla být konečně k vidění od neděle, resp. příštího týdne přímo v ateliéru na Malá Straně. 

Zatím máme jen malinký náznak, o co půjde, proto se jednotlivým modelům dopodrobna věnovat nelze. Rozhodně bych však dala ruce do ohně za to, že si opět vybere každý 🙂

MBPFW SS24: Kdo a co stojí za zmínku

MBPFW SS24: Kdo a co stojí za zmínku

Aneb o čem mluvíme na Brunchi i po akci. Lokace Propojení módy a industriální budovy není nic neobvyklého, ale teď si to opravdu sedlo. V porovnání s posledními roky to mělo naprosto jinou atmosféru. Vanda Janda Birthday Party Vanda Janda má svůj ikonický styl, který...

Kdy je to móda, umění a kdy jen touha šokovat?

Kdy je to móda, umění a kdy jen touha šokovat?

Jakmile pracujete v módním průmyslu, stáváte se pro rodinu, přátele a známé (pokud se na módní scéně také nepohybují) někým s kým si nejde promluvit o oblečení. Automaticky začnou přiznávat, že tomu vlastně nerozumí. "Módní" totiž podle nich v překladu znamená ujetý,...