#slowfashion  #udržitelnost 

Požár Notre Dame, hořící Amazonský prales, demonstrace na Letné, nová éra TikToku, Karel Lagerfeld, Karel Gott, Vlasta Chramostová, poslední série Game of Thrones,… rok 2019 přinesl pro každého něco jiného. Ve světě módy se jedná ale o rok jednoho důležitého proudu: udržitelnost.

Už dlouho byla skupina lidí, kteří se zabývali tématem šetrnějšího módního průmyslu, ale ve 2019 se k hlasitější menší skupině skupině přidalo i několik velkých hráčů. Tak třeba Gucci nebo cenově dostupnější Zalando a další se snaží být uhlíkově neutrální. Kanye West oznámil, že připravuje Yeezy více udržitelné. A nakonec luxusní konglomeráty LVMH a Kering začali soupeřit v tom, kdo z nich zaujme nezodpovědnější postoj. A nesmíme zapomenout ani na 100% udržitelnou kolekci Odivi.

zdroj: Odivi 0+, Andrea Benedikt

Celé toto hnutí, aby se módní průmysl (jako jeden z nejneekologičtějších) stal mnohem víc ekologičtějším a zodpovědnějším, již má za sebou dlouho cestu, ale tento rok se dostal i mimo módní průmysl k široké veřejnosti. Globální protesty za klima, virální fotografie ohňu v Brazílii a Californii, videa jak se mořští živočichové potýkají s plastovým odpadem, sbírání plastů z oceánů a následné vytváření produktů z nich…

Zářnou ukázkou je například krachování jednoho světového zástupce fast fashion průmyslu – Forever 21. A ačkoliv je velice diskutabilní nakolik jim věřit, tak Nike nebo Zara a H&M odhalují své udržitelné kolekce, což je všechno jen důkazem toho, že je mnohem větší zájem o zodpovědný a ekologický přístup k módě, než bylo na začátku dekády.

zdroj: Kubo Krizo

Ve zkratce: udržitelnost se stala tento rok slovem du jour. Ale když se na to podíváme, vyvolává to v nás dvě otázky. První, co nás v rámci udržitelnosti čeká dále? (Že by došlo na nahotu, kterou předvídá Odivi?) A druhá, jak celou tuto pozornost můžeme využít v nějakou skutečnou a permanentní změnu?

Otázky na tyto odpovědi zjistíme nejspíše až podle toho, co nám přinese rok 2020 a s tím i roky následující. Ovšem nesmíme dopustit, aby tato konverzace utichla. Nesmíme s rostoucí publicitou polevit, ale naopak stále bojovat pro to, aby nás módní průmysl nepozřel zaživa.