Z Beninu do Prahy: Karíma Al-Mukhtarová propojuje africkou spiritualitu s evropským uměním

Zveřejněno 17. 3. 2025

V době, kdy se kulturní svět často soustředí na povrchní trendy, přináší pražská Villa Pellé výstavu, která jde mnohem hlouběji. Multimediální umělkyně Karíma Al-Mukhtarová, jedna z nejvýraznějších osobností současné umělecké scény, nabídne od 19. března návštěvníkům výjimečný zážitek prostřednictvím své výstavy „Skrz tělo“. Nejde jen o běžnou přehlídku uměleckých děl – je to spíše duchovní cesta napříč kontinenty.

Benin jako inspirace

Loňský pobyt ve finsko-africkém kulturním centru Villa Karo v Beninu se stal pro Al-Mukhtarovou významným zdrojem inspirace. Jak sama umělkyně uvádí: „Účast na výzkumné rezidenci Vodunu ve finsko-africkém kulturním centru Villa Karo v Beninu mě inspirovala k vytvoření nových děl, která budou v dialogu s mými staršími pracemi.“

Během svého pobytu měla umělkyně možnost proniknout do tajů vodunu – tradiční náboženské praxe západní Afriky. Tato zkušenost hluboce ovlivnila její vnímání propojení různých kulturních tradic. „Fascinuje mě zejména prolínání vodunu a jeho mytologie s evropskou kulturou, která se do Beninu dostala prostřednictvím kolonialismu,“ vysvětluje Al-Mukhtarová svůj zájem o toto téma.

Dialog kultur prostřednictvím umění

Kurátor výstavy Adam Hnojil popisuje proměnu v tvorbě umělkyně: „Karíma čerpá z osobních zážitků, zároveň však překračuje hranice individuální zkušenosti směrem k univerzálním tématům. Oproti předchozí tvorbě nyní reflektuje poznatky o neevropském čtení symbolů v sociálních vztazích. Ovlivněna fenoménem vodunu se zajímala o rituály a iniciační praktiky s ním spojené.“

Výstava „Skrz tělo“ není jen o estetickém zážitku. Jde o mnohovrstevnatý dialog mezi různými kulturními přístupy. Al-Mukhtarová se nebojí vstoupit do prostoru, kde se střetává tradiční řemeslo s konceptuálním uměním, spiritualita s racionalitou, Afrika s Evropou.

Materiály jako nositelé symbolů

Návštěvníci výstavy mohou očekávat především koberce a další rukodělné objekty, které však nejsou jen dekorativními předměty. „Inspirace beninskou tradicí přetvořila její přístup k práci s materiálem a dala vzniknout dílům, která kombinují introspekci s transcendentálním propojením spirituality člověka a přírody,“ vysvětluje Hnojil.

Materiály, jako jsou textilie a různé přírodní suroviny, nesou v dílech Al-Mukhtarové specifický emocionální a symbolický význam. Nejsou jen prostředkem k vytvoření uměleckého díla, ale stávají se jeho nedílnou významovou součástí. Kurátor Hnojil doplňuje: „Propojení tradičního řemesla a duchovního přístupu proměňuje její díla v meditace o identitě a spojení s univerzálním vědomím. Jsou to uzavřené prostory introspekce, v nichž se prolínají individuální a kolektivní dějiny.“

Nespoutanost i racionalita

Ředitelka Galerie Villa Pellé Vladana Rýdlová popisuje Al-Mukhtarovou jako výjimečnou osobnost současné umělecké scény: „Karíma je osobnost, která vás na první pohled nenechá chladným. Je velké štěstí pro nás pro všechny, že si zvolila jako životní naplnění i úděl právě výtvarné umění. Její umělecký projev je její bytostnou součástí – nespoutanost, divokost a zároveň jakási všudypřítomná racionalita.“

Tato jedinečná kombinace nespoutanosti a racionality se odráží i v dílech, která budou ve Ville Pellé vystavena. Al-Mukhtarová se nebojí experimentovat, překračovat hranice mezi různými uměleckými druhy, ale zároveň si zachovává jasnou myšlenkovou linii a konceptuální zázemí. Jak dodává Rýdlová: „Pro mne je to jedna z nejzářivějších hvězd naší výtvarné scény, nejen v kontextu své generace.“

Umělkyně s mezinárodním přesahem

Karíma Al-Mukhtarová (*1989) není na české umělecké scéně žádným nováčkem. Vystudovala u významných osobností českého umění, jako jsou Jiří Kovanda na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem, Jiří David v Ateliéru intermediální konfrontace na pražské UMPRUM a Milena Dopitová na AVU, kde v roce 2018 promovala.

Za svou tvorbu získala v roce 2013 prestižní ocenění Essel Art Award CEE za Českou republiku. Její talent a jedinečný přístup ji vynesl i několik mezinárodních příležitostí – v roce 2019 absolvovala několikaměsíční stáž CEAAC ve francouzském Štrasburku a v loňském roce se zúčastnila prestižní rezidence v Art Omi v New Yorku.

Výstava jako cesta k pochopení sebe sama

Výstava „Skrz tělo“ pod kurátorským vedením Adama Hnojila bude veřejnosti přístupná do 27. dubna. Pro milovníky současného umění představuje jedinečnou příležitost seznámit se s tvorbou, která překračuje hranice kultur i uměleckých kategorií.

Al-Mukhtarová svými díly neklade jen otázky o identitě a procesu socializace jedince, ale nabízí i možné odpovědi. Její tvorba ukazuje, že porozumění jiným kulturním přístupům může vést k hlubšímu pochopení sebe sama. A právě to je možná nejcennější poselství, které si návštěvníci z výstavy „Skrz tělo“ mohou odnést.

Metamorfózy pražských kaváren: Prostory mezi časem

Metamorfózy pražských kaváren: Prostory mezi časem

Existují místa, kde se čas zpomaluje na rychlost porcelánového šálku dotýkajícího se podšálku. Kde vůně čerstvě mleté kávy vytváří časové portály mezi stoletími. Právě taková jsou pražská zákoutí s kavárenskou duší, která se přelévají mezi minulostí a současností....