V době, kdy se kulturní svět často soustředí na povrchní trendy, přináší pražská Villa Pellé výstavu, která jde mnohem hlouběji. Multimediální umělkyně Karíma Al-Mukhtarová, jedna z nejvýraznějších osobností současné umělecké scény, nabídne od 19. března návštěvníkům výjimečný zážitek prostřednictvím své výstavy „Skrz tělo“. Nejde jen o běžnou přehlídku uměleckých děl – je to spíše duchovní cesta napříč kontinenty.
Benin jako inspirace

Loňský pobyt ve finsko-africkém kulturním centru Villa Karo v Beninu se stal pro Al-Mukhtarovou významným zdrojem inspirace. Jak sama umělkyně uvádí: „Účast na výzkumné rezidenci Vodunu ve finsko-africkém kulturním centru Villa Karo v Beninu mě inspirovala k vytvoření nových děl, která budou v dialogu s mými staršími pracemi.“
Během svého pobytu měla umělkyně možnost proniknout do tajů vodunu – tradiční náboženské praxe západní Afriky. Tato zkušenost hluboce ovlivnila její vnímání propojení různých kulturních tradic. „Fascinuje mě zejména prolínání vodunu a jeho mytologie s evropskou kulturou, která se do Beninu dostala prostřednictvím kolonialismu,“ vysvětluje Al-Mukhtarová svůj zájem o toto téma.
Dialog kultur prostřednictvím umění
Kurátor výstavy Adam Hnojil popisuje proměnu v tvorbě umělkyně: „Karíma čerpá z osobních zážitků, zároveň však překračuje hranice individuální zkušenosti směrem k univerzálním tématům. Oproti předchozí tvorbě nyní reflektuje poznatky o neevropském čtení symbolů v sociálních vztazích. Ovlivněna fenoménem vodunu se zajímala o rituály a iniciační praktiky s ním spojené.“
Výstava „Skrz tělo“ není jen o estetickém zážitku. Jde o mnohovrstevnatý dialog mezi různými kulturními přístupy. Al-Mukhtarová se nebojí vstoupit do prostoru, kde se střetává tradiční řemeslo s konceptuálním uměním, spiritualita s racionalitou, Afrika s Evropou.
Materiály jako nositelé symbolů
Návštěvníci výstavy mohou očekávat především koberce a další rukodělné objekty, které však nejsou jen dekorativními předměty. „Inspirace beninskou tradicí přetvořila její přístup k práci s materiálem a dala vzniknout dílům, která kombinují introspekci s transcendentálním propojením spirituality člověka a přírody,“ vysvětluje Hnojil.
Materiály, jako jsou textilie a různé přírodní suroviny, nesou v dílech Al-Mukhtarové specifický emocionální a symbolický význam. Nejsou jen prostředkem k vytvoření uměleckého díla, ale stávají se jeho nedílnou významovou součástí. Kurátor Hnojil doplňuje: „Propojení tradičního řemesla a duchovního přístupu proměňuje její díla v meditace o identitě a spojení s univerzálním vědomím. Jsou to uzavřené prostory introspekce, v nichž se prolínají individuální a kolektivní dějiny.“


Nespoutanost i racionalita
Ředitelka Galerie Villa Pellé Vladana Rýdlová popisuje Al-Mukhtarovou jako výjimečnou osobnost současné umělecké scény: „Karíma je osobnost, která vás na první pohled nenechá chladným. Je velké štěstí pro nás pro všechny, že si zvolila jako životní naplnění i úděl právě výtvarné umění. Její umělecký projev je její bytostnou součástí – nespoutanost, divokost a zároveň jakási všudypřítomná racionalita.“
Tato jedinečná kombinace nespoutanosti a racionality se odráží i v dílech, která budou ve Ville Pellé vystavena. Al-Mukhtarová se nebojí experimentovat, překračovat hranice mezi různými uměleckými druhy, ale zároveň si zachovává jasnou myšlenkovou linii a konceptuální zázemí. Jak dodává Rýdlová: „Pro mne je to jedna z nejzářivějších hvězd naší výtvarné scény, nejen v kontextu své generace.“
Umělkyně s mezinárodním přesahem

Karíma Al-Mukhtarová (*1989) není na české umělecké scéně žádným nováčkem. Vystudovala u významných osobností českého umění, jako jsou Jiří Kovanda na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem, Jiří David v Ateliéru intermediální konfrontace na pražské UMPRUM a Milena Dopitová na AVU, kde v roce 2018 promovala.
Za svou tvorbu získala v roce 2013 prestižní ocenění Essel Art Award CEE za Českou republiku. Její talent a jedinečný přístup ji vynesl i několik mezinárodních příležitostí – v roce 2019 absolvovala několikaměsíční stáž CEAAC ve francouzském Štrasburku a v loňském roce se zúčastnila prestižní rezidence v Art Omi v New Yorku.
Výstava jako cesta k pochopení sebe sama
Výstava „Skrz tělo“ pod kurátorským vedením Adama Hnojila bude veřejnosti přístupná do 27. dubna. Pro milovníky současného umění představuje jedinečnou příležitost seznámit se s tvorbou, která překračuje hranice kultur i uměleckých kategorií.
Al-Mukhtarová svými díly neklade jen otázky o identitě a procesu socializace jedince, ale nabízí i možné odpovědi. Její tvorba ukazuje, že porozumění jiným kulturním přístupům může vést k hlubšímu pochopení sebe sama. A právě to je možná nejcennější poselství, které si návštěvníci z výstavy „Skrz tělo“ mohou odnést.