Boom Boom: Když móda šustí bankovkami

Zveřejněno 4. 3. 2025

Představte si, že byste potkali člověka, který vypadá, jako by právě vystoupil z limuzíny po cestě z Wall Street do nejdražší restaurace ve městě. Má na sobě dokonale padnoucí oblek s širokými rameny, kožešinový kabát, na zápěstí se mu blýská masivní hodinky a celý jeho vzhled křičí: „Ano, jsem bohatý a chci, abyste to věděli.“ Vítejte ve světě „boom boom“ – nejnovějšího módního trendu, který si bere to nejokázalejší z estetiky 80. a 90. let a bez špetky studu to servíruje na pozlaceném podnose roku 2025.

Boom, boom a je to tady

Už jste o tom slyšeli? Sean Monahan, muž, který v roce 2013 přivedl na svět termín „normcore“ (ono nepopsatelné umění vypadat co nejvíc obyčejně) a který v roce 2022 předpověděl návrat k indie nultých let, opět promluvil. Tentokrát oznámil příchod nové estetiky – a pojmenoval ji „boom boom“.

Představte si kombinaci seriálu Vlk z Wall Street, mocenské obleky jako z Amerického psycha, zářivé drahé vozy, přehnaně luxusní restaurace a nespoutaný kapitalismus v celé své kráse. Boom boom je prostě okázalost, která nemá problém se přiznat, že je okázalá.

„Je něco svůdně jednoduchého na prohlášení, že něco je ‚velmi boom boom‘,“ vysvětluje Monahan s úsměvem asi měsíc po zveřejnění svého proroctví na svém zpravodaji 8Ball. „A je zatraceně zábavné to říkat.“ Samotný název si vypůjčil od legendárního Boom Boom Room, klubu ve zlatých odstínech na vrcholu hotelu Standard v New Yorku, který měl podle svých tvůrců působit „jako Bentley potažený medem“. Výstižnější popis bychom těžko hledali.

Móda s vizitkou milionáře

V lednu jsme mohli tento trend sledovat v přímém přenosu. Anthony Vaccarello ze Saint Laurent poslal na přehlídkové molo modely v oblecích, které popsal jako „nahoře seriózní, dole divoké“ – kombinace dokonalých blazerů s volnými koženými kalhotami a vysokými kozačkami. Giorgio Armani zase připomněl světu svou roli průkopníka mocenských obleků 80. let kolekcí plnou širokých ramen a materiálů, které vypadají, že patří na palubu luxusní jachty.

Stačilo jen trochu pozornosti a najednou byl boom boom všude kolem. Jako by se celý svět rozhodl, že po několika letech tichého luxusu, minimalismu a udržitelné módy přišel čas vrátit se k době, kdy více znamenalo více. Playboy se vrací do tiskáren, remake Amerického psycha je na cestě a na sociálních sítích můžete narazit na videa celebrit v oblecích, které vypadají jako z dob největší slávy MTV.

Kdo si s tím hraje a proč?

Monahan tvrdí, že boom boom nemá žádné politické zabarvení – není „vlastněno konzervativci“, jak sám říká. Podle něj jde spíše o to, že mileniálové všech politických přesvědčení konečně dospěli a hledají způsoby, jak tuto dospělost vyjádřit. Po letech tenisek, džínů a neformálních triček chtějí vypadat seriózně a důstojně – byť možná s ironickým podtónem.

A čísla mu dávají za pravdu. uži v našich životech vyměňují sportovní obuv za kožené polobotky a večírky s firemní tematikou jsou opět v módě. Generace, která možná nikdy nezažila nutnost chodit do kanceláře v obleku, si nyní tuto zkušenost dopřává dobrovolně.

Módní statement, nebo společenská diagnóza?

Celý tento trend působí jako kolektivní kostýmová párty, na které se všichni snaží vypadat jako Patrick Bateman, ale s lepším smyslem pro humor. Je to neškodná hra, nebo symptom něčeho hlubšího?

Zatímco předchozí roky přinesly módnímu průmyslu vlnu progresivismu – důraz na rozmanitost, rozšířenou velikostní nabídku, genderovou fluiditu a ohleduplnost k životnímu prostředí – nyní jako by docházelo k určitému návratu konzervativních hodnot. Sociální sítě zaplavují fotky hubených holek, exkluzivní butiky se zaměřují na ty nejbohatší zákazníky a „rychlá móda“ se maskuje jako „duplikáty“ luxusního zboží.

Oblékání jako politické prohlášení (ať chceme nebo ne)

Ve skutečnosti je představa, že si můžeme obléknout určitý styl, aniž by to něco vypovídalo o našich hodnotách, pouhá iluze. Když se obléváme nebo zařizujeme bydlení, nevyhnutelně sdělujeme světu něco o sobě – ať už vědomě nebo nevědomě.

A přestože zlatá kabelka ve tvaru retro telefonu za cenu menšího ojetého vozu může vypadat neodolatelně, není těžké pochopit, proč může být trend boom boom pro mnohé znepokojivý. V době, kdy se společnost potýká s prohlubujícími se ekonomickými rozdíly, tento styl bez uzardění oslavuje okázalost a demonstrativní konzum.

Boom boom po našem

Naštěstí móda má tu úžasnou vlastnost, že se neustále vyvíjí a přizpůsobuje. Už nyní vidíme, jak prvky boom boom přebírají a přetvářejí umělci z queer komunity. Zpěvačka Chappell Roan se na obálce svého nového singlu „The Giver“ objevila v tom, co by se dalo nazvat „boom boom v drag verzi“ – hranatý oblek, kravata a zrzavé vlasy učesané dozadu. Rapperka Doechii zase na předávání Grammy v zkráceném obleku Thom Browne s komicky velkými kalhotami.

Tyto kreativní variace mohou být ve skutečnosti tou nejlepší kritikou současné doby – podobně jako legendární nadměrně velký oblek Davida Byrna ve filmu Stop Making Sense. Protože když něco dotáhnete do absurdna, odhalíte tím často jeho pravou podstatu.

A v tom je možná to nejkrásnější na módě obecně – můžeme si z ní vzít to, co se nám líbí, a přetvořit to podle sebe. Takže i když nejsme všichni popové hvězdy nebo rappeři, i my máme moc udělat si boom boom po svém. S trochou odvahy a špetkou ironie můžeme i z nejokázalejšího trendu udělat něco, co bude autenticky naše.

A koneckonců, není trocha bláznivého přepychu a nespoutané radosti přesně tím, co všichni v této šedivé době potřebujeme? Tak si dejme trochu boom boom do života… ale po našem!

Kdo je Michael Rider – nový kreativní ředitel Celine?

Kdo je Michael Rider – nový kreativní ředitel Celine?

V módním domě Celine došlo k velmi rychlé změně vedení. Jen několik hodin po odchodu Hediho Slimana byl jmenován novým kreativním ředitelem Michael Rider. Pro zasvěcené to není velkým překvapením - již několik měsíců se šířily zvěsti, že Rider, který dříve vedl Polo...

Když přehlídky mají smysl

Když přehlídky mají smysl

Snažím se spočítat, kolikátý ročník fashion weeku právě probíhá. Je to malichernost, kterou si krátím čas čekání na přehlídku na nádvoří Glam-Callasově paláce. Kolem se muži i ženy ve více či méně (ale pokaždé dost fashion) outfitech fotí, jsou foceni a nebo, jako já,...

MBPFW je tu! Pojďme se seznámit s letošními designéry!

MBPFW je tu! Pojďme se seznámit s letošními designéry!

S blížící se podzimní edicí MBPFW nám dovolte Vám představit jednotlivé designery, kteří jsou součástí programu nadcházející edice SS25. Avenir Avenir ve své definici představuje budoucnost. Současná tvorba vychází z minulosti, aby zajistila budoucnost. Tuto...