Po šestileté pauze se dnes Victoria’s Secret Fashion Show vrací na obrazovky. Bývalé „andílky“ jako Tyra Banks, Gigi Hadid, Adriana Lima a Taylor Hill se znovu objeví na molu, spolu s řadou ženských umělkyň včetně Cher, Tyly a K-popové hvězdy Lisy. Cílem této show je vrátit značku zpět na výsluní. Ale za ty roky, kdy Victoria’s Secret nepořádala živou přehlídku, se toho hodně změnilo.
Zatímco klesající prodeje a nízká sledovanost jejich každoroční přehlídkové extravagance jistě přispěly k šestileté pauze Victoria’s Secret, značka se také začala potýkat s kontroverzemi kvůli svým zastaralým ideálům ženskosti.
Kritici označovali značku za rasistickou, sexistickou, diskriminující hendikepované a různé velikosti těla. Rostoucí nedostatek diversity v obsazení modelek způsobil, že „fantazie“, kterou Victoria’s Secret prodávala, působila stále více jako anachronismus. Tento problém byl ještě zřetelnější ve srovnání s přehlídkami Rihanniny značky Savage X Fenty, které začaly – možná ne náhodou – v roce 2018, tedy ve stejném roce, kdy VS uspořádala svou poslední show.
V té době byla Victoria’s Secret značkou řízenou mocnými muži (neopomíjejme, že bývalý CEO Lex Wexner měl dlouhodobé obchodní vazby s Jeffreym Epsteinem) a byla exkluzivní vůči ženám, které nezapadaly do jejich úzkoprsé vize. Ed Razek, bývalý marketingový ředitel Victoria’s Secret, v rozhovoru pro Vogue několik hodin před jejich poslední živou show prohlásil: „Neměli byste mít v show transsexuály? Ne. Ne, nemyslím si, že bychom měli… Protože show je fantazie.“ (Razek později uvedl, že jeho poznámky byly „necitlivé“ a rezignoval o necelý rok později.)
Značka se také několikrát dostala pod palbu kritiky kvůli kulturně necitlivým outfitům předváděným na jejich show – od nechvalně známé čelenky Karlie Kloss s indiánskými pery z roku 2012 (look, který byl nakonec před televizním vysíláním vystřižen) až po čínský dračí ensemble Elsy Hosk z roku 2017. Samozřejmě, pobouření vyvolaly i incidenty, kdy andílky Victoria’s Secret zpívaly backstage rasistické texty, nebo kdy byly černošské modelky relegované do tribálních sketčů, ale značka nějak pokračovala plnou parou vpřed… tedy až do chvíle, kdy už ne.
Tento gigant spodního prádla v posledních letech udělal hodně pro to, aby změnil svůj image. Najal ženskou CEO (Hillary Super, bývalou manažerku Savage X Fenty), investoval 7 milionů dolarů do podniků vedených ženami identifikovaných venture kapitálovou firmou Amplifyher Ventures a vyměnil své „andílky“ v reklamách za skupinu nazvanou VS Collective, složenou z atletek, kreativců a aktivistů.
Ale překvapivě stále existuje poptávka po „starém VS“ ze strany fanoušků. V TikTok videu značky oznamujícím návrat show v roce 2024 se komentáře pohybovaly od „Vraťte zpět sexy lidi!“ až po „Konečně, chybělo mi toto VS s opravdovými VS andílky“. Úzkoprsé ideály zřejmě umírají těžko.
Teprve minulý týden vydal Vogue Business zprávu o velikostní inkluzivitě na molech jarních a letních kolekcí 2025 napříč New Yorkem, Londýnem, Milánem a Paříží. Jejich data ukázala, že z téměř 9 000 looků prezentovaných na více než 200 přehlídkách během zářijového fashion weeku: „0,8 % bylo plus size (US 14+), 4,3 % bylo mid-size (US 6-12) a 94,9 % bylo straight-size (US 0-4)“.
Ale k povšimnutí si tohoto trendu sotva potřebujeme statistika. Uprostřed boomu Ozempicu je hubenost opět v popředí módy – což vytváří extrémně příznivé prostředí pro značku jako VS, aby se pokusila získat zpět svou starou korunu. To neznamená, že by tentokrát nezměnili svůj přístup k plus size a trans modelkám nebo k vyhýbání se kulturně necitlivým kostýmům na mole, ale rozhodně to činí jejich starou formuli, ironicky, lákavou.
Mnoho z nás vyrůstalo sledováním VSFS a pamatuje si na hladové diety a obsesivní trénink glamourizovaný modelkami VS v zákulisí. „Na co se nejvíc těšíte, že se najíte po show?“ byla často pokládaná otázka. Titulky plnily zprávy o tom, jak Dylan Sprouse kráčel po červeném koberci afterparty s taškou burgerů ze Shake Shack, aby je doručil své přítelkyni modelce Barbaře Palvin. A zatímco se zpětným pohledem se poruchy příjmu potravy a extrémnost předváděných těl zdají nemožné přehlédnout, většina z nás akceptovala, když nám bylo řečeno, že tyto ženy jsou „atletky“ a že jde jen o nějakou starou dobrou „tvrdou práci“. Většina z nás se snažila zjistit, jak Alessandra Ambrosio nebo Jourdan Dunn #trainlikeanangel.
A tak je návrat VS komplikovaný. V době, kdy byla VSFS odložena, si řada značek jako Savage X Fenty, Parade, Aerie a Skims upevnila své místo v nové vlně značek spodního prádla postavených na pilířích inkluze a diverzity. Sexy nabylo nového významu – a nového vzhledu. Bude zajímavé sledovat, zda VS stále mají místo na trhu, nebo zda budou jen dohánět ostatní.
Z hlediska public relations dělají spoustu správných věcí – dávají dary, najímají ženy, adoptují inkluzivnější vizi ve svých kampaních – ale když se všechny tyto věci dějí poté, co je veřejnost odsoudila, prodeje klesly a není cesta vpřed s jejich zastaralými ideály, je těžké, aby tyto akce nepůsobily… účelově.
Když se zhasnou světla a zvedne se opona jejich návratu na molo, je to nepopiratelně pokus znovu získat relevanci ve světě, který se posunul vpřed. Zatímco jejich snahy o inkluzi a posílení postavení žen se na papíře zdají upřímné, přetrvává otázka: není to příliš málo a příliš pozdě? Budou se vyvíjet a přežijí, nebo bude tento comeback znamenat poslední kapitolu kdysi neotřesitelného impéria? V odvětví, kde je reprezentace novou měnou, není výzvou pro VS jen dohnat ostatní. Jde o to dokázat, že patří do budoucnosti, která vypadá velmi odlišně od jejich minulosti.