Das Filmfest nabídne přes dvacet německy mluvených filmů včetně Kafkovy milostné romance a biografie marketéra nacismu

Autor PR
Zveřejněno 4. 10. 2024

Drama lásky Franze Kafky a Dory Diamant, příběh největšího manipulátora všech dob Josepha Goebbelse, dokumentární pocta legendární choreografce Pině Bausch i režijní debut herce Daniela Brühla – to je jen zlomek nabídky letošního ročníku festivalu německy mluvených filmů Das Filmfest. Přehlídka hraných i dokumentárních snímků od předních režisérů i nastupujících tvůrců z Německa, Rakouska a Švýcarska zamíří v říjnu a listopadu do kin v Praze, Brně a Olomouci a předloží divákům jak díla reflektující aktuální společenská témata, tak pohledy do často temné minulosti zemí, z nichž filmoví tvůrci pocházejí. 

Hned několik snímků bude uvedeno v české distribuční premiéře, například satirický film Veni Vidi Vici nebo drama S láskou, Vaše Hilde inspirované osudy protinacistické odbojové skupiny Rudý orchestr. Svá díla osobně představí například oceňovaný režisér Georg Maas, autor zahajovacího filmu Nádhera života (Die Herrlichkeit des Lebens), režisér filmu Goebbels – Mistr propagandy (Führer und Verführer) Joachim A. Lang nebo známý rakouský písničkář Voodoo Jürgens, který uvede tragikomedii Rickerl – hudbou nezbohatneš (Rickerl – Musik is höchstens a Hobby), v níž ztvárnil hlavní roli. Nebudou chybět ani oblíbené projekce pro školy a setkání s vybranými filmovými tvůrci. Zahájení festivalu bude tzv. Deaf Friendly, úvod bude tlumočen do českého znakového jazyka se simultánním přepisem (CART), titulky filmu budou ve verzi pro neslyšící. 

18. ročník festivalu Das Filmfest se uskuteční od 16. do 20. října v pražských kinech Lucerna a Edison Filmhub, od 22. do 26. října v brněnském kině Art a od 1. do 5. listopadu v nově zrekonstruovaném sále Central Městského muzea v Olomouci. I v letošním roce mohou v Praze diváci využít cenově výhodné festivalové permanentky. Kompletní program je k dispozici na webových stránkách www.dasfilmfest.cz

Přehlídku spolupořádají Goethe-Institut Česká republika, Rakouské kulturní fórum v Praze a Švýcarské velvyslanectví v České republice. Všechny filmy budou uvedeny v původním znění s českými a anglickými titulky. Změna programu vyhrazena.

V roce stého výročí úmrtí Franze Kafky festival symbolicky otevře životopisné drama Nádhera života (Die Herrlichkeit des Lebens) líčící poslední milostný vztah spisovatele, jehož poměr k ženám byl obecně velmi komplikovaný. Na samotném sklonku života se Franz Kafka v sanatoriu na pobřeží Baltského moře seznámí s židovskou ošetřovatelkou Dorou Diamant, jež se stane jedinou ženou, s níž    alespoň krátce žil. Stráví spolu rok, během kterého dokazují smrti, že je proti lásce bezmocná… Projekce filmu v pražském Lucerně se osobně zúčastní jeho režisér Georg Maas. 

Téma druhé světové války se v programu letošního ročníku festivalu Das Filmfest objevuje hned několikrát. Mimořádný pohled do nacistické propagandy přináší film Goebbels – Mistr propagandy (Führer und Verführer). Příběh největšího manipulátora všech dob, muže, který dokázal mobilizovat masy a formovat veřejné mínění tak, aby ospravedlnil brutální činy druhé světové války a genocidu milionů lidí, představí v pražském kině Lucerna jeho režisér Joachim A. Lang a představitel titulní role Robert Stadlober. Do zákulisí protinacistického odboje nahlíží německý snímek režiséra Andrease Dresena S láskou, Vaše Hilde (In Liebe, Eure Hilde). Film vychází ze skutečného příběhu Hilde a Hanse Coppiových, kteří se v roce 1942 v Berlíně zapojili do činnosti komunistické odbojové skupiny Die Rote Kapelle (Rudý orchestr), což je nakonec stálo život. Temné období evropských dějin přiblíží i švýcarsko-italský výpravný snímek Lubo režiséra Giorgia Dirittiho, který na pozadí událostí druhé světové války připomene nerovné podmínky kočovné komunity Jenišů žijící na území Švýcarska. Nejen během druhé světové války, ale až do roku 1972 byly v rámci národního převýchovného programu rodinám Jenišů odebírány děti. Festival nabídne také adaptaci stejnojmenného bestselleru Julie Franck Polednice (Die Mittagsfrau). Přesvědčivé historické drama sleduje osudy hrdinky židovského původu, jejíž životní plány těžce poznamenají události druhé světové války i smrt jejího milence. Film rakouské režisérky Barbary Albert vypráví o sebeurčení ženy na pozadí dramatických událostí, stejně jako o hledání světla v době temna. 

Do šedesátých let je situován děj černobílého thrilleru Timma Krögera Teorie všeho (Die Theorie von Allem). Odehrává se na fyzikálním kongresu ve švýcarských Alpách, jehož průběh naruší hrůzný nález mrtvého těla jednoho z účastníků. Na místo přijíždějí vyšetřovatelé, na obloze se objeví bizarní formace mraků a z podzemí se ozývá záhadné dunění… Originální film noir upoutá pečlivě budovanou atmosférou i skvělými hereckými výkony. Pozoruhodnou zápletku má i komedie s prvky špionážních filmů Bonžůr, Švýcarsko! (Bon Schuur Ticino), v níž si Švýcaři odhlasují jen jeden státní jazyk – francouzštinu. Pro německy a italsky mluvící obyvatele země je to šok a není divu, že šílené referendum spustí lavinu událostí, které mohou vyvrcholit až vlasteneckou válkou… Film režiséra Petera Luisiho zobrazuje typické švýcarské hodnoty, jako jsou pořádek, jednota, mír, a dělá si z nich „podvratnou“ legraci. Humor, byť hodně černý, nechybí ani v dramatu Umírání (Sterben), tříhodinovém mistrovském díle režiséra Matthiase Glasnera. Příběh rodiny, jejíž členové se v téměř groteskním množství podob a forem ocitnou tváří v tvář smrti, získal několik Německých filmových cen a na letošním Berlinale obdržel Stříbrného medvěda za scénář. Černému humoru se nebrání ani novinka režiséra Adriana Goigingera Rickerl – hudbou nezbohatneš (Rickerl – Musik is höchstens a Hobby) s proslulým rakouským písničkářem a zpěvákem Voodoo Jürgensem v hlavní roli chaotického hudebníka, jenž už několik let pracuje na svém prvním albu. Chybí mu však odvaha a důslednost, raději se potuluje po vídeňských putykách a hraje a zpívá za nějaké to spropitné. Také tento snímek se může pyšnit řadou ocenění, včetně cen za nejlepší hlavní roli na Diagonale i několika Rakouskými filmovými cenami. Voodoo Jürgens bude hostem projekce filmu v kině Lucerna v Praze. 

Kam až může zajít posedlost po bohatství a moci ukazuje rakouský film Veni Vidi Vici, který si bere na mušku temné mocenské hrátky nejbohatších – miliardář Amon Maynard vede zdánlivě dokonalý život, ve skutečnosti se oddává zvráceným hrátkám a díky své moci a bohatství je nedotknutelný. Projekci satirické komedie doprovodí v pražském kině Edison Filmhub osobní účast režisérské dvojice Daniela Hoesla a Julie Niemann. Uvedení snímku v Olomouci bude přítomen Daniel Hoesl. Soused (Nebenan) je režijní debut německo-španělského herce Daniela Brühla (Good bye, Lenin!, Hanebný pancharti). Brühl v něm ztvárňuje tak trochu sám sebe – úspěšného herce, jenž při náhodném setkání se záhadným mužem, který zná podrobnosti z jeho osobního života, čelí doposud nepoznanému nebezpečí. Vtipnou „konverzačku” letos Brühl uvedl na festivalu v Karlových Varech. Komediálně laděný je i snímek režisérky Sonji Heiss s názvem Kdy bude konečně zase všechno takové, jaké to nikdy nebylo (Wann wird es endlich wieder so, wie es nie war). Hlavním hrdinou zábavného vyprávění je syn ředitele psychiatrické léčebny Joachim, pro kterého jsou pacienti jeho otce prakticky součástí rodiny. Jde o filmovou adaptaci autobiografického románu německého režiséra, spisovatele a herce Joachima Meyerhoffa. Dojemný příběh v barvách a kulisách sedmdesátých a osmdesátých let vyniká i skvělým soundtrackem. Hostem promítání v pražském kině Lucerna bude představitel malého Joachima, herec Camille Loup Moltzen.

Psychologické drama V osidlech ďábla (Des Teufels Bad) zavede diváky na venkov v Horním Rakousku roku 1750, kde se mladá žena pokusí o únik z drsné každodennosti determinované náboženskými dogmaty. Scénář filmu vznikl na základě reálných záznamů o dosud opomíjené kapitole evropských dějin. Drsný film režisérského tandemu Veronika Franz a Severin Fiala posbíral několik Rakouských filmových cen, ocenění se dočkal i na filmových festivalech Berlinale a Diagonale a bude zastupovat Rakousko v boji o Oscara. Das Filmfest dále představí napínavý film noir plný zvratů Spálená země (Verbrannte Erde), který diváky zavede do berlínského podsvětí. V hlavní roli profesionálního lupiče Trojana se představí jedna z hvězd seriálu Babylon Berlin, herec Mišel Matičević. Uvedení ledově chladného thrilleru Thomase Arslana bude v pražském kině Edison Filmhub přítomna Marie-Lou Sellem, jež ve snímku Spálená země hraje finanční poradkyni zapletenou do zločineckých machinací. 

Rakouské drama Persona Non Grata natočil vídeňský režisér Antonin Svoboda na motivy skutečných událostí, které ovlivnily život lyžařky Nicole Werdenigg. Bývalá rakouská reprezentantka v roce 2017 otevřeně promluvila o zneužívání moci a sexualizovaném násilí na rakouských lyžařských školách. Snímek nahlíží hluboko do temnot lidské duše a zároveň je výrazným příspěvkem do debaty kolem hnutí MeToo. Kde končí příběhy, které si vyprávíme, a začínají kontury tvrdé, upřímné reality? Takové otázky klade německý vztahový film Co po nás zbyde (Knochen und Namen) režiséra Fabiana Stumma, který ve svém celovečerním debutu ztvárnil postavu herce Borise, jehož vztah se spisovatelem Jonathanem se ocitá ve slepé uličce. Německé drama Jonja pak sleduje příběh třináctileté dívky, jež bez vědomí matky odjede na dovolenou s rodinou svého nejlepšího kamaráda. Letní příběh o složitém dospívání natočila Anika Mätzke, která bude s představitelkou hlavní role Eline Doenst přítomna při promítání v pražském kině Lucerna.

Pevné místo mají na festivalu i dokumentární filmy. Jako pravděpodobně nejdůležitější klimatický film roku 2023 byl označen dokument Plastic Fantastic poskytující fascinující vhled do myšlení a jednání zástupců plastového průmyslu, ale rovněž vědců a ekologických aktivistů. I tento snímek bude představen autorem, režisérka Isabella Willinger se zúčastní projekce v pražském kině Edison Filmhub. V dokumentu Angelique vykresluje německá režisérka Elisabeth Kratzer portrét čtyřiasedmdesátileté trans ženy ohlížející se za životem, pro který před padesáti lety riskovala vše. Nevšední snímek zachycuje pohnutý příběh ženy, jíž nikdy nechyběly sebevědomí ani odvaha. Protagonistka filmu i režisérka budou hostkami pražské projekce. „Kam kráčíš, Evropo?“ Tuto pomyslnou otázku klade ve své filmové eseji Píseň těch druhých (Das Lied der Anderen – Eine Suche nach Europa) švýcarský dokumentarista Vadim Jendreyko zdánlivě náhodným aktérům v Belgii, Řecku nebo v Sarajevu a naráží na vzorce destrukce a obnovy, v nichž jsme po generace uvězněni. Režisér snímek osobně představí pražskému publiku. Další dokument Dancing Pina je oslavou umění choreografky Piny Bausch, k jejímuž odkazu se hlásí mladá generace tanečníků – ať už je jejich specializací street dance nebo klasický balet. Film vizualizuje univerzální sílu tanečního umění a skládá hold jedné z nejvlivnějších osobností světového tance. Do etnicky rozmanité vídeňské čtvrti přenáší diváky dokument Favoriten od Ruth Beckermann. Renomovaná rakouská režisérka po dobu tří let natáčela žáky jedné třídy základní školy v problematické čtvrti Favoriten, pro které zpravidla není němčina mateřským jazykem. Snímek klade palčivé otázky, na které mnozí z nás hledají odpověď.
Letošní Das Filmfest nabídne i doprovodný industry program nejen pro filmové profesionály. Ve čtvrtek 17. října proběhne v Kině Kavalírka panelová diskuse o postavení žen v německém, rakouském a švýcarském filmovém prostředí, které se zúčastní filmové profesionálky z těchto tří zemí. Následovat bude páteční odpolední panel na téma udržitelnosti ve filmové produkci v Česku a Německu.

15 podzimních víkendových nápadů, které jsou (téměř) zadarmo

15 podzimních víkendových nápadů, které jsou (téměř) zadarmo

Podzim. Čas, kdy se nám chce zabalit do deky, uvařit si horkou čokoládu a číst knížku. Jenže ouha! Práce se nám kupí, sociální kalendář praská ve švech a peněženka? Ta pláče. Ale nebojte, drahé dámy a milí pánové! I s omezeným časem a rozpočtem si můžeme užít kouzlo...