Když přehlídky mají smysl

Zveřejněno 2. 9. 2024

Snažím se spočítat, kolikátý ročník fashion weeku právě probíhá. Je to malichernost, kterou si krátím čas čekání na přehlídku na nádvoří Glam-Callasově paláce. Kolem se muži i ženy ve více či méně (ale pokaždé dost fashion) outfitech fotí, jsou foceni a nebo, jako já, důležitě postávají stranou.

Mohla bych se podívat na Style Brunch, kde je přehled všech uplynulých Mercedes-Benz Prague Fashion Weeků, ale to bych musela vytáhnout telefon a to by nebylo příliš je ne sais quoi.

Přísný vyhazovač berlínského klubu Berghain, jehož úkolem je pustit dovnitř jen cool lidi, vás prý nepustí, pokud budete koukat do telefonu. Nevím nakolik je to pravda, ale smysl to dává. Nicméně právě tento vyhazovač, ten známý “Berlin bouncer” podle kterého je natočen dokument a vytvořena i hra, ve které se snažíte kolem něj projít, a který je dnes známý módní fotograf, je právě teď tady na pražském fashion weeku. Proto ten telefon zkrátka nevyndám.

Sven Marquardt
Sven Marquardt, foto: Regina Voronina, MBPFW

Ačkoliv jsem se k prvnímu fashion weeku dostala náhodou a n ten druhý vlastně taky, říká se, že náhody neexistují. Vesmír nebo Matrix  má plán a já se přece proti němu nebudu stavět. Proto jsem nevynechala jediný pražský Mercedes-Benz fashion week. Líbí se mi, jak se proměňuje, vyvíjí a přesto v něčem zůstává náš.

Naše módní scéna není příliš veliká a nemůžeme se rovnat velkým módním metropolím jako je Milán, Paříž nebo Londýn. Přesto však, jak můžeme vidět i na příkladu Jana Černého a jeho olympijské kolekce, se můžeme pyšnit kreativními a neotřelými designéry. Náš fashion week byl v plném rozkvětu roky před covidem. Na počet designérů byl rok 2019 nepřekonatelný. Od pandemie však lehce bojuje, módní scéna dostala pomyslnou facku a lehce se zapotácela. Stojí ti, co se jim podařilo zapustit silné kořeny. Odolat větrům nejistoty a utahování opasků.

kolekce Tomáše Němce, foto: Regina Voronina, MBPFW

Po covidu jsem se občas ptala po smyslu přehlídek. Jde o prestižní akci pro lidi kteří se pohybují v módním světě. U nás jde převážně mediální a prestižní akci. Media zde hrají důležitou roli. Samozřejmě kupci mají své soukromé prohlídky domluvené předem a kde si mohou vybrat originály od designerů, který je zaujal na přehlídce. V takovém showroomu se nesmí ani fotit a každý kus je originál a jeden jediný. Exkluzivita je tak pečlivě vypočítána.

Přehlídky byly ve většině případů jen přehlídkami. Což není nutně špatně, ale po několika fashion weecích a mnoha přehlídek všechny splynou jako videa z koncertu která si už nikdy nepustíte. Byly pak přehlídky – nahých modelek odivi, nebo pečlivě připravená show s motorkáři na štvanici Tobiase Schuberta, které ukázaly, že to jde a ze to je to, co plní účel fashion weeku. Přehlídky, které mají příběh.

kolekce Tomáše Němce, foto: Regina Voronina, MBPFW

Dle mého názoru letošní  fashionweek ovládl Tomáš Němec. Nejen protože jeho bourbonem a tabákem nasáklé modely debutovali i ve Španělsku v rámci jakéhosi výměnného programu designérů napříč mercedes-benz fashion weeky. Ale i protože jeho přehlídka zkrátka zůstala v hlavě. Byl to předem napsaný příběh. Modely bylo možné vidět v jejich přirozeném prostředí. Tomáš Němec reprezentoval celý moodboard, který stál na počátku jeho kolekce. Byl slyšet, vidět i cítit. 

A nebyla to jen jeho přehlídka. Letos poprvé jsem měla pocit, že všichni designéři se rozhodli něco svou přehlídkou říci. I ty bloumající modelky Alexandry Gnidiak a Valerie Jurčíkové. Všechno zasazené do příběhu. Oproti jarnímu MBPFW to bylo osvěžující. Modely na tom jarním byly bezpochyby také úžasné, vím, že jsem si mnoho z nich fotila s nadšením, ale na konci jak přišly, tak odešly. A zanechaly prázdno, které nevyplnily. 

Je ve mě duše publicisty s láskou k umění. Public relations je totiž část marketingu, která v sobě skrývá filosofii, sociologii a psychologii a to jsou na druhé straně věci, které umění odráží též. Po svém. V public relations neustále říkáme, že lidé nechtějí značky. Nikdy je nechtěli, potřebovali a pravděpodobně nebudou. Chtějí příběhy, které mohou žít. A to je něco, co pochopili i designéři. 

To, že máte prostor na prestižní akci jako je fashion week neznamená, že se všichni nákupčí, osobnosti a média zamilují do vaší tvorby. Zamilují se do příběhu, který jim s těmi modely ukážete. 

Na druhou stranu pro diváka, milovníka módy a sběratele designérských kousků, je taková účast na přehlídce možnost prožít si svět designéra, který vás do něj zve. Prožít si příběh šatů, dříve než se rozhodnete, že jej již dokončíte vy po svém. A je to ten smysl přehlídek. Ten jediný důvod, proč má každá přehlídka a každý fashionweek, ať je více či méně komerční a velký nebo důležitý, smysl.

(cover: přehlídka Tomáše Němce, foto: Aneta Kalivodova, MBPFW)

MBPFW je tu! Pojďme se seznámit s letošními designéry!

MBPFW je tu! Pojďme se seznámit s letošními designéry!

S blížící se podzimní edicí MBPFW nám dovolte Vám představit jednotlivé designery, kteří jsou součástí programu nadcházející edice SS25. Avenir Avenir ve své definici představuje budoucnost. Současná tvorba vychází z minulosti, aby zajistila budoucnost. Tuto...

Nejikoničtější kabelky všech dob

Nejikoničtější kabelky všech dob

Nové kabelky budou v souladu s neustále se měnícím cyklem trendů vždy nevyhnutelnou součástí módního života. A i když budou vždy přicházet a odcházet, existují siluety, které jsou bezpochyby navždy. Sentiment věčného tvaru znamená víc než jen opírání se o klasiku, ale...

Bude v budoucnu móda už jen unisex?

Bude v budoucnu móda už jen unisex?

Jsem zastáncem názoru, že každé oblečení a každý parfém může být unisex, jakmile přestaneme řešit škatulky. Jsem o tom přesvědčena natolik, že si kladu otázku, zda brzy nenastane doba, kdy bude vše unisex a zda ta doba není náhodou za rohem. Soustředím se na to příliš...