MBPFW je tu! Pojďme se seznámit s letošními designéry!

Zveřejněno 29. 8. 2024

S blížící se podzimní edicí MBPFW nám dovolte Vám představit jednotlivé designery, kteří jsou součástí programu nadcházející edice SS25.

Avenir

Avenir ve své definici představuje budoucnost. Současná tvorba vychází z minulosti, aby zajistila budoucnost. Tuto cirkulární a účelně zaměřenou módní značku sídlící v Berlíně založila Sophie Claussen v roce 2020. Základní hodnoty odráží nekompromisní závazek k vědomému a udržitelnému designu a výrobě. S ohledem na ekologické a sociální důsledky se německá značka věnuje konstrukci z již existujících materiálů a hlásí se k modelu cirkulárního podnikání, který upřednostňuje obnovu životního prostředí a sociální odpovědnost.

Avenir poskytuje řešení oblékání pro ekologicky uvědomělé et à la mode personnes jedince. Prostřednictvím značky Avenir se oděv mění v prostředek osobního vyjádření a působivé komunikace. Jako značka, která se věnuje usnadňování osobního vyjádření, navrhuje Avenir modely, které umožňují jednotlivcům efektivně komunikovat. 

DZHUS

DZHUS je konceptuální značka původem z Ukrajiny mezinárodně známá pro víceúčelovost modelů, vyráběných z materiálů s certifikátem cruelty free. 

Kolekce DZHUS SS25 „ANTICON“ uvažuje o „kódech utopie“, které lidstvo vytváří ve snaze o programování štěstí. Frustrace má tendenci přerůst nad očekáváními, a proto Irina Dzhus, zakladatelka, ironizuje konvenční symboliku v průběhu celé existence lidstva. 

Dzhus vzdává hold světem deklarovaným kódovacím systémům, od spirituality po komoditu. Desaturuje chromatické spektrum a barvy nahrazuje abreviacemi. Sebekonzum společnosti sleduje svátosti spojené s gastronomií – řada modelů je tedy inspirována rituálním prostíráním. Poukazuje na souvislost mezi přirozenou touhou po sebepoznání a touhou po návratu do vlasti. Irina, která se potýká s vlastním intimním dramatem, definuje svou osobní únikovou zkušenost jako „inter-refuge“. Při odkazu na Gnosticismus, Kabalu, Judaismus, oficiální a alternativní křesťanské učení, přiznává si tíhu osobních hodnot a povinností.

Stoicismus a soběstačnost jsou převedeny prostřednictvím tvrzení „objekt=subjekt“, ztělesněného v multifunkčních oděvních výtvorech. 

Prostřednictvím alegorických obrazů DZHUS koketuje s genderovými stereotypy a kritizuje dualistický přístup ke zvířatům.

Irina Dzus vede svoji značku s přesvědčením: Ať už si zvolíme jakýkoli konvenční systém, na který se budeme odvolávat, je relevantní, pokud jeho ukazatele ukazují cestu ze zoufalství. Nadto náhodné odkazy mohou dobře (ne-li lépe) vést k cílovému bodu.

Alexandra Gnidiak

Alexandra Gnidiak je slovenská oděvní designérka a absolventka Ateliéru designu oděvu a obuvi na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde absolvovala studium pod vedením Liběny Rochové. Oděvní tvorba Gnidiak je úzce spjata s divadlem a scénografií. Své „hrdinky“, jak své inspirace sama s oblibou nazývá, nachází v zapomenutých domácích archivech a jejich příběhy se snaží převyprávět současným autorským jazykem.

Prezentace tvorby Gnidiak na Mercedes-Benz Prague Fashion Week není pro letošní edici debutem, Alexandra představila svou tvorbu již na soutěži Van Graaf Junior Talent 2023. 

Valérie Jurčíková

Valérie Jurčíková, absolvent Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM, ke své tvorbě přistupuje konceptuálním způsobem, kdy oděv vnímá jako skulpturu obklopující lidské tělo. Častá je práce s textilními experimenty, či jinými nezvyklými materiály, které poskytují poskytují široké spektrum možností a kreativní volnosti. Inspirací se pro Valérii stávají životní situace, okolnosti nebo prostředí, které ji obklopují. Kolekce se skládají z oděvních objektů, které jsou následně transformovány do nositelných kusů.

2.0/RTW25

Kolekce 2.0, představuje ženu, která žije v uspěchaném městě, pracuje dnem i nocí. Je uvězněna ve věčném koloběhu. Ve skrytu duše prahne po úniku do přírody, kterou hledá při každé cestě tramvají do práce, nebo z práce. Stříbrné koleje v trávě, stromy na zastávce, odrazy světel v noční řece. Vše je tak blízko, zároveň nedosažitelné. Město okolo ní stále spěchá a tak spěchá s ním a nedává to na sobě znát. Zahazuje stres za hlavu. Spěch, koloběh i její tužby se stávají jejím outfitem pro každou příležitost.

Tomáš Němec

Tomáš Němec je talentovaným návrhářem, který pod vedením profesorky Liběny Rochové absolvoval Ateliér designu oděvu a obuvi na pražském UMPRUM. Svoji tvorbu obhájil na vítězné pozici v rámci soutěže Van Graaf Junior Talent 2022. Od té doby je pravidelným prezentujícím na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Jeho práce, inspirovaná převážně kinematografií, se vyznačují konkrétními zdroji inspirace a atmosférickým designem. Při prezentaci svých děl pracuje s performativitou umožňující vyjádření své vize a začlenění oděvů do širšího kontextu. 


Technická univerzita v Liberci

Katedra designu (KDE) je kreativním pracovištěm garantujícím výuku studijního programu Návrhářství (Bc.) a Design – textil, oděv, sklo, šperk (MgA.). 

Koncepce studia je založena nejen na samotné tvůrčí činnosti, ale také na hledání nových způsobů výtvarného zpracování materiálů a netradiční realizace výrobků, a to díky technologickým možnostem celé fakulty. 

Studenti se v rámci kolekce pro nadcházející edici MBPFW zaměřují na inovativní přístupy k oděvnímu designu. Hlavní otázkou a inspirací pro tyto studentské projekty je především inovativní pojetí siluety oděvu ve vztahu k proporcím lidského těla. Důraz na experimentování s formami a střihy, které zpochybňují konvenční vnímání módní siluety a přinášejí nové perspektivy do světa oděvního designu, je katedrou kladen na každého studenta. 

Udržitelnost je dalším zásadním pilířem filozofie Katedry designu a při navrhování jsou zohledněny ekologické aspekty zahrnující nejen volbu materiálů a výrobních procesů, ale také celkový designový přístup a snahu o zero waste. 

Kolekce vytvořené studenty z TUL jsou ztělesněním spojení tradičních řemeslných dovedností s nejnovějšími technologickými a ekologickými trendy. Každý návrh je pečlivě promyšlený a reflektuje hluboké porozumění jak estetickým, tak funkčním aspektům oděvního designu.

Seznam studentů v abecedním pořadí:
Agáta Nosálová
Anežka Kabelková
Kateřina Klozová
Mariia Okhapkina
Šimon Kubelka
Veronika Šišková
pedagogické vedení: Mgr.art. Zuzana Veselá, doc. Svatoslav Krotký akad.mal. a členové FT TUL

Ateliér designu oděvu a obuvi – UMPRUM

Výuka oděvního designu je v Ateliéru designu oděvu a obuvi (DOO) budována na kreativitě s důrazem na individuální cestu a rozvoj vlastní osobnosti designéra, na řemeslné stránce oboru tzv. couture – vrcholné formě šité tvorby stavěné na bázi klasické krejčoviny a na objevování nových technologií a jejich aplikace do konkrétních realizací. Hlavní těžiště ateliéru tkví v širší otevřené koncepci oděvního designu.

Studenti jsou vnímáni jako perspektivní tvůrčí osobnosti se schopnostmi koncipovat, obhajovat a realizovat své projekty a pracovat na nich v soustavném osobně soustředěném i kolektivním procesu. Během svého studia na základě tematických zadání prokazují vlastním designérským návrhem, jeho obhajobou a provedením v materiálu, budoucí profesionální připravenost pro uplatnění v oblasti  módy, a to jak v příslušných odvětvích módního průmyslu tak i způsobem tradiční individuální či jiným způsobem specializované zákaznické služby. 

Zadáním pro studentské projekty prezentované na nadcházející kolekci MBPFW zní Dress code jako významný aspekt současného oděvního designu. Toto zastřešující téma obou semestrů akademického roku 2023 / 2024 se v ateliéru DOO věnovalo aktuální úloze oděvního kódu v dnešním relativizovaném světě. 

Podtitul podzimního semestru Red Carpet ateliér používal jako metaforu pro významnou, výjimečnou, ojedinělou příležitost lidského života, která vyžadovala, vyžaduje a bude, nebo nebude v budoucnu vyžadovat formální oděv. Letní semestr s podtitulem Everyday‘s Red carpet představoval pro studenty metaforu vnímání každého všedního dne jako dne speciálního, výjimečného, zvláštního, jehož jsou sami mladí oděvní designéři skrze oděvní formu aktivními spolutvůrci.

Studentské pojetí Red Carpet v minulém semestru mělo ladění spíše vážné. Pod tíhou tragických událostí v závěru podzimního semestru a v určitých aspektech neradostné současnosti chce UMPRUM se studenty hledat pozitivní životní východiska. 

Everyday‘s Red carpet je designérský úkol cíleně zaměřený na každodenní pozornost. Jednoduché a nepřetržité podněty prožitého všedního dne, objektivní a zároveň osobní současně poukazují na otevřenou cestu – okolní svět, který můžeme využít a interpretovat.

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně: ateliér Design oděvu

Ateliér Design oděvu je dynamicky se rozvíjející ateliér, který ve svých studentech podporuje individuální vyjádření jejich kreativity prostřednictvím oděvu. Studenti jsou vedeni k rozvíjení individuálního tvůrčího potenciálu a současně jsou připravováni na uplatnění svých dovedností v praxi. Práce studentů reagují na aktuální dění v módním průmyslu a plně využívají potenciál oborové i multioborové spolupráce.

Na podzimní edici Mercedes-Benz Prague Fashion Week představí své závěrečné práce vybraní absolventi bakalářského i magisterského programu ateliéru Design oděvu, Fakulty multimediálních komunikací.

Seznam studentů v abecedním pořadí:
MgA. Adéla Švehlíková
BcA. Dorota Kostelná
BcA. Tara Gugová 
BcA. Zhenya Bisiuk
BcA. Zuzana Pecková
MgA. Žofie Soldánová 

BALVIN couture

Petra Balvínová, zakladatelka a návrhářka módní značky BALVIN, představuje svou novou řadu BALVIN couture, která oslavuje náročné krejčovské řemeslo. BALVIN couture se vyznačuje precizním zpracováním a je navržena výhradně pro klientelu na zakázku. 

Tvorba vyniká v nadčasovosti, čisté eleganci a jedinečném stylu s použitím velmi kvalitních materiálů, jako je luxusní vlna a hedvábí, obohacené o umělou kůži s hedvábným viskózovým podkladem.

BALVIN Couture nabízí klientele mimo rozsáhlé škály materiálů také výběr z široké palety barevných odstínů, které podporují vznik unikátních oděvů, které uspokojí i náročné.

Hana Valtová

Hana Valtová je talentovanou studentkou Ateliéru designu oděvu a obuvi na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Svou tvorbu zaměřuje především na aplikování historických oděvních rešerší na současný oděv, především dámský. Typické modely prezentují specifickou siluetu podporující ženskost spjatou s elegancí.

Filozofie Haniny tvorby spočívá v zachování tradice řemeslného zpracování s použitím kvalitních materiálů. Hana se v minulých kolekcí zabývala oděvem z doby renesance nebo fenoménem dandysmu. Každý její model klade důraz na dotek minulosti s možností nositelnosti v dnešní době.

Allure

Kolekce s názvem Allure je inspirována dílem francouzského malíře a ilustrátora Louise Icarta. Její nálada vychází z Icartových ilustrací, které jsou známé pro svou eleganci, romantiku a sofistikovanost. Nostalgická atmosféra budoárů, snové prostředí, jemné tlumené barvy a měkké linie jsou základem této kolekce stejně jako móda období Art Deca – 20. a 30. let 20. století. Dekorativní prvky a textury materiálů zachycují půvab a kouzlo této doby.

Jakub Polanka

Přední osobnost tuzemné módní scény, Jakuba Polanku, je možné představit pod několika významnými zásluhami a oceněními. Absolvoval UMPRUM, jako první Čech také Institut Français de la Mode. Pracoval po boku produktového designéra Philippa Starcka a v ateliéru módního domu Hermès. Svou tvorbu obhájil na soutěžích Mango Fashion Awards či Festivalu v Hyères. Elle Style Awards jej označilo za nejlepšího návrháře a dle Vogue Italia představuje jednoho z nejnadějnějších talentů mladé generace. 

Módní designér roku Czech Grand Design 2009 a držitel laureátu ceny Huberta de Givenchy loni jako první na světě navrhl haute couture róbu z pivní pěny.

Jakub Polanka je stálicí české módní scény, avšak jeho dlouhodobé působení v Paříži mu umožnilo získat cenný odstup a nadhled, které promítá do své tvorby. Jeho tvorba dokáže být syrová i elegantní, rebelská i klasická, inovativní i tradiční. Zahrnuje v sobě mužský i ženský element, jemnost i sílu. Modely jsou stvořené pro oko, ale hlavně pro duši, protože příběhy a podstata kolekce jsou pro Polanku zásadním.

Modely nejsou jen oděvem, ale také nositeli myšlenek. Móda je pro Jakuba komplexní věcí, mimo oděvů navrhuje vlastní doplňky, a proto pečlivě koncipuje pojetí každé své přehlídky, které je často přesnější označit za umělecké performance.

Nehera

Podstatou NEHERA je funkční pohodlí a nadčasovost, která se odráží v kvalitě materiálů. Nezávislá slovenská značka spoléhá na kreativitu a inovace a přináší módu, která zůstává elegantní bez ohledu na prchavé trendy. Cílem je vytvořit charakteristický a snadno rozeznatelný styl, a to díky své jemnosti a přímosti.

Resort 25 ako celok čerpá inšpiráciu z bratislavských fontán. Paradoxne výtvory socialistického realizmu unikli prísnej kultúrnej doktríne doby v ktorej vznikali. Napriek svojmu realistickému názvu a formálnym usmerneniam, fontány ostro kontrastujú s brutálnymi, drsnými a pochmúrnymi líniami okolitej architektúry. Bratislavské fontány majú vysoko idealizované tvary, oblé krivky a plynulé formy, ktoré zmäkčujú robustné materiály, z ktorých sú vyrobené, ako je kameň, cement alebo oceľ. Táto téma sa odzrkadluje aj na siluetách kolekcie, ktoré sú všetky veľmi zaoblené, hladké, a sú v kontraste so štruktúrami látok.

Kdo je Michael Rider – nový kreativní ředitel Celine?

Kdo je Michael Rider – nový kreativní ředitel Celine?

V módním domě Celine došlo k velmi rychlé změně vedení. Jen několik hodin po odchodu Hediho Slimana byl jmenován novým kreativním ředitelem Michael Rider. Pro zasvěcené to není velkým překvapením - již několik měsíců se šířily zvěsti, že Rider, který dříve vedl Polo...

Když přehlídky mají smysl

Když přehlídky mají smysl

Snažím se spočítat, kolikátý ročník fashion weeku právě probíhá. Je to malichernost, kterou si krátím čas čekání na přehlídku na nádvoří Glam-Callasově paláce. Kolem se muži i ženy ve více či méně (ale pokaždé dost fashion) outfitech fotí, jsou foceni a nebo, jako já,...

Nejikoničtější kabelky všech dob

Nejikoničtější kabelky všech dob

Nové kabelky budou v souladu s neustále se měnícím cyklem trendů vždy nevyhnutelnou součástí módního života. A i když budou vždy přicházet a odcházet, existují siluety, které jsou bezpochyby navždy. Sentiment věčného tvaru znamená víc než jen opírání se o klasiku, ale...