Módní svět dnes nemluví o ničem jiném. Přehlídka inspirovaná Danteho infernem. Instagram plný šatů s realistickými hlavami šelem. Pro někoho je to v pohodě a v někom to vzbuzuje absolutní nenávist. A někoho to prostě nezajímá. A pak jsou tu ty, co neví vůbec o co jde. A tenhle článek je naprosto pro všechny.
Schiaparelli a zvířecí hlavy – o co jde?
Uveďme se do místa a času. V Paříži, ve městě módy, je fashion week. Fashion week ve městě módy je velká věc. Proto se veškerá pozornost všech módních fanoušků upíná na všechny přehlídky. Větší povyk než je obvykle ale vyvolala přehlídka Schiaparelli.
Kylie Jenner dorazila v pondělí na přehlídku Schiaparelli Haute Couture Jaro 2023 s decentním zpožděním a vyvolala pořádný rozruch na internetu. Ne kvůli tomu, že přišla pozdě, ale kvůli tomu, co měla na sobě. V černých šatech s velmi realistickou lví hlavou na rameni poskytla první ukázku toho, co mělo přijít na přehlídkovém mole návrháře Daniela Roseberryho: řadu uměle vytvořených uříznutých zvířecích hlav.
Kontroverzní modely a zatracené dobrá ruční práce
Shalom Harlow měla na sobě v looku 10 ručně malované šaty z vlny a hedvábí s bustou, z jejíž hrudi vyčnívala nadměrně velká hlava sněžného leoparda. Irina Shayk v looku 15 měla identickou iteraci kreace se lví hlavou Kylie Jenner a Naomi Campbell v looku 30 vyšla na molo v kabátě z umělé kožešiny s velkou vlčí hlavou posazenou na levém rameni. V kolekci se objevilo několik kousků, které stojí za diskusi, ale výše zmíněné komplety zcela ovládly sociální sítě i diskuze je přesahující.
„PŘI VÝROBĚ TÉTO KOLEKCE NEBYLO ZRANĚNO ŽÁDNÉ ZVÍŘE,“ napsal Schiaparelli pod fotografie modelů se zvířecími hlavami na svém Instagramu a preventivně tak reagoval na odpor těch, kteří by mohli tuto linii označit za glorifikaci lovu zvířat. Jenner učinila totéž a velmi podrobně popsala proces navrhování tohoto kousku: „Bylo mi ctí mít na sobě tento falešný umělecký výtvor zkonstruovaný ručně z materiálů vyrobených člověkem.“
Takže je to jasné, každý kus byl vytvořen „výhradně ručně“ z vlny, hedvábí a „pěny, pryskyřice a dalších umělých materiálů“, uvádí se v tiskové zprávě módního domu, který odmítl poskytnout další komentáře. To však nezabránilo tomu, aby se (nejen) online pozorovatelé zapojili do diskuze a vyjádřili své rozhořčení.
Christie Brinkley tento okamžik označila za „obrovský módní FAUX ‚PAW'“ a modelka Barbara Fialho napsala, že oblečení bylo „špatné“.
Dan O’Neill, filmař a zoolog zabývající se divokou přírodou, se vyjádřil: „Musíme přestat ukazovat zvířata jako luxusní ‚produkty‘: Možná jsou vyrobeny z pěny, ale jedná se o ohrožené druhy, které byly v minulosti zabíjeny pro své kůže, z nichž se vyráběly oděvy.“
Aja Barker, autorka knihy Consumed, napsala: „Myslím, že planeta umírá, a myslím, že už jsme se dostali za hranici toho, abychom takto oblékali zvířata. Tohle byl pro mě obrovský fail.“
Kolekce inspirovaná Božskou komedií Danteho Alighieri
V poznámkách k letošní kolekci Roseberry uvedl několik souvislostí. Návrháře inspirovala Božská komedie Danteho Alighieriho, báseň ze 14. století, která zkoumá autorovu duchovní cestu prostřednictvím 14 233 řádků a tří knih: Inferno, Purgatorio a Paradiso. Roseberry konkrétně uvádí své modely ve zvířecí symbolice Inferna: „leopard, lev a vlčice – představující chtíč, pýchu a hamižnost“.
Obhájci kolekce
Jiní však kolekci schvalovali a považovali návrhy za poklonu surrealismu Elsy Schiaparelli a záměrně ironickou výpověď o absurditě nošení pravé kožešiny.
K příspěvku Diet Prada, který překvapivě podpořil kontroverzní zvířecí hlavy, jeden uživatel napsal: „Proboha, lidi – je to umělá kožešina, o to jde. Podvracení myšlenky nošení pravé kožešiny a dělání si legrace z toho, že jsme si někdy mysleli, že je to přijatelné. V nejhorším případě je to krásně zpracovaní.”
Couture?
Zde je důležité definovat couture: je to prostor pro návrháře, kteří riskují s avantgardním řemeslem a vysoce složitými technikami. Roseberryho řemeslná zručnost byla nepochybně viditelná, ale jeho zařazení uříznutých zvířecích hlav se přesto ukázalo jako značně nerozumné v dnešní době, kdy je boj proti týrání zvířat všeobecný a zákazy prodeje kožešin se stávají samozřejmostí.
Možná však Roseberry právě o tento rozruch stál. V závěru svých poznámek k přehlídce naznačil, že vyvolá vlastní bouři. Napsal: „Je to připomínka toho, že neexistuje nebe bez pekla; není radosti bez smutku; není extáze tvoření bez mučení pochybností. Modlím se za sebe, abych na to vždy pamatoval – abych si v nejtěžších dnech, kdy inspirace prostě nepřichází, vzpomněl, že žádný výstup do nebe není možný bez předchozí cesty do ohňů a s ní spojeného strachu. Dovolte mi, abych ho vždy přijal.“
Nová úroveň pokrytectví
Je zatraceně těžké v tomto případě určit, co je dobré a co je špatné. Když jsem hlavy poprvé viděla, naprosto mě to vyděsilo. Jsou tak geniálně zpracované, že opravdu těžko uvěřit, že nejde o skutečnou hlavu zvířete. Byla jsem téměř připravená se přidat na stranu k odpůrcům. Ale po delší rozvaze si nejsem vůbec jistá. Jak moc velký rozdíl je v nošení falešných kožešin? Jak moc zničující a neetické jsou pravé kožené boty, kabelky a bundy? Proč nás mnohem více pobouří umělé hlavy zvířat oproti vyprodané luxusní kabelce z pravé hovězí kůže nebo boty z aligátora? Módní svět má nespočet problémů a umělecké ztvárnění zvířecích hlav bych dala jen na špičku pomyslného ledovce.
To, že hlavy připomínají lovecké trofeje a mohou působit jako schvalování zabíjení zvířat za účelem módy je druhá věc.
To, že si ale spousta z nás přeje kabelku z hovězí kůže a nebo z aligátora je věc druhá.
A mě by zajímalo, čistě pro dokreslení situace, kde končí odřezané hlavy krokodýlů a krav, jejichž kůže byla použitá k výrobě třeba tolik milované Chanel kabelky nebo ikonické Hermés Birkin?