Sekáče se svými barevnými a výstředními regály v minulosti podporovaly genderově neutrální nakupování. Oblečení je uspořádáno podle látky, barvy, stylu nebo desetiletí (spíše než podle vylučujících omezení na „pánské“ a „dámské“). Šatny jsou genderově neutrální a na visačkách je jednoduše uveden typ a cena zboží. Je to osvěžující výjimka v konzumní společnosti, která je postavena na genderových binárních kategoriích.
Když se nakupování z druhé ruky dělá správně, může nás v mnoha ohledech osvobodit.Když jsem se přestěhovala do města, přicházela jsem z malého předměstí, kde byla homofobie často přijatelnější než queer.
Celé roky svého života jsem vehementně popírala věci, které jsem o sobě věděla, že jsou pravdivé, a tak jsem dál vystupovala v jediné roli, kterou jsem znala: jako heterosexuální, ženská dívka. Když jsem se přestěhovala do Prahy, věděla jsem, že chci-li žít plodný a autentický život, musím se odnaučit tomu, co mě učili o mé identitě. Přesto mě stále trápil strach z odmítnutí a zmatek v tom, jak se má moje queer identita projevovat v mém životě.
První den v nové práci v secondhandu jsem neměla žádná očekávání mimo to, co jsem věděla o práci v maloobchodě. Ale okamžitě jsem byla příjemně překvapená. Uchvátily mě mé spolupracovnice, které všechny sebevědomě odmítaly omezení genderového stylu. Místo toho oslavovaly samy sebe a svá těla prostřednictvím experimentální módy a jedinečných přístupů k oblékání. Bylo to krásné. Díky sebevyjádření a stylingu, který prostředí umožňovalo, jsem se mohla pomalu zbavit omezení, která jsem si kladla.
Ztělesněním této svobody byl můj kolega, který podle svých vlastních slov pravidelně oblékala „stylové momenty větší než život na hranici extravagantního šílenství“, často v podobě vintage šatů. „Jako malý jsem vždycky chtěl nosit šaty. A taky proč ne? Když dostanete chuť vzít si šaty, podpatky nebo oblek, hoďte si je na sebe a vyrazte v nich ven. I když to neodpovídá vašemu pohlaví při narození. Dokud žijete své autentické já, je to ten nejvíc cool styl. Móda je svoboda projevu.“
Laxní a přízemní povaha vintage obchodů dlouho umožňovala nakupujícím experimentovat s módou bez tlaku genderových agend, které maloobchodní prodejny prosazují.
Studie společnosti Depop odhalila, že mladí nakupující jsou vedeni myšlenkou mít individuální styl, přičemž více než 55 % z nich uvedlo, že nakupují z druhé ruky, aby našli jedinečné kousky. Neuvěřitelných 45 % používá módu z druhé ruky, aby využilo trendy, a 75 % nakupuje oblečení z druhé ruky, aby snížilo spotřebu. Není pochyb o tom, že lidé jsou stále skeptičtější vůči rychlé módě, která má škodlivý vliv na životní prostředí, vylučování menšin a kapitalistické snahy. Časopis Forbes nedávno zjistil, že „přibližně 86 % spotřebitelů, kteří byli nedávno dotazováni, uvedlo, že reference společnosti týkající se klimatických změn a etických obchodních praktik jsou klíčovým faktorem při jejich rozhodování o nákupu“. Nemluvě o tom, že prožíváme inflaci, která lidem ždímá kapsy, a skutečný vintage může být trvanlivější než jeho součást fast fashion. To vše se odráží v číslech: procento nákupů z druhé ruky rychle roste a očekává se, že do roku 2030 bude 2x větší než fast fashion.
Navíc díky silné a nezávislé povaze generace Z – generace, jejíž každý šestý člen se označuje za queer nebo transsexuála – je móda revolučnějším prostředkem k vyjádření přesvědčení této generace než kdykoli předtím. Vzhledem k tomu, že odvážně odmítají omezení tradiční mužskosti a ženskosti a místo toho přijímají fluiditu, vidíme, že se hranice, které byly kdysi v módním průmyslu vymezeny, začínají stírat.
S vedením generace Z a příklonem větší části populace k etičtější spotřebě má nakupování oddělené podle pohlaví potenciál stát se zastaralým. Pokud má nakupování z druhé ruky skutečně přerůst maloobchod, nabízí se otázka: Je budoucnost módy bezpohlavní?
Toto hnutí již začalo i mimo secondhandové prostory, neboť pomalu pozorujeme nárůst „bezpohlavních“ značek a kolekcí. Luxusní značky také naskakují na tuto vlnu, aby udržely krok s rostoucími obavami z nedostatečného zastoupení genderového a queer spektra. Tyto snahy však často nedosahují cílů udržitelnosti, které jsou hnacím motorem spotřebitelského chování.
Spoluzakladatelka Maegan Haywardová, která vlastní také obchod East Village Collective, dodala: „Chceme, aby se lidé v obchodě [3rd & B’zaar] cítili pohodlně a mohli si obléknout něco, co se vymyká jejich genderové normě. Nezáleží na tom, jak se identifikujete nebo jako co jste se narodili. Pokud se vám to líbí a cítíte se v tom dobře, to je to nejdůležitější.“
Na začátku své cesty za sexualitou jsem se snažila najít odvahu k tomu, abych se lidem slovně přiznala. Zjistila jsem, že je snazší sdělovat svou orientaci prostřednictvím různých forem oblékání, ať už to byly pánské košile a kalhoty nebo různá grafická trička podporující queer politiku a umělce. Všechny tyto kousky jsem našla a stále nacházím v secondhandech, protože v jejich zdech jsem se vždy cítila pohodlně.
Obchody s použitým zbožím trvale působí jako sjednotitel lidí ze všech společenských vrstev. Když přijmeme módu jako prostředek ke sdělení našich tužeb, jsme v tomto procesu osvobozeni. Bez genderových omezení v módě se odemykají nekonečné tvůrčí možnosti.