Rozhodnutí, že jarní Mercedes-Benz Prague fashion week bude, bylo jak balzám na duši v době, kdy po kulturním vyžití prahne i nejzatvrzelejší duše. Navíc ve zbrusu nové podobě – drive-in cinema a online. Aneb fashion week pro introverty. Je těžké psát o něčem, když si to všechno můžete pustit dodatečně online, ale i tak se o to pokusíme. Podívejte se, jaká panovala nálada a co se nám na jarním fashion weeku líbilo nejvíce. A jak návrháři reagují na aktuální situaci?
Jakub Polanka a jeho superženy
Žádný zahajovací večírek s přehlídkou, jako na podzim, ale Fashion film Jakuba Polanky.
Sobotní přehlídky a troubení aut místo potlesku
Laformela a moře
Dálky, dobrodružství, hluboký oceán, pestrost, nepředvídatelnost a proměnlivost světa v něm. Už rok si je nemůžeme dopřát tak, jak bychom si představovali. Už rok nemůžeme jet tam, kam bychom chtěli. Pandemie zabrzdila možnost cestovat, nikoliv však touhu po něm. A právě na imaginárních cestách vystavěla Laformela svou novou kolekci.
Michael Kovacik a party is not over
Pomyslným pojícím tónem kolekce je motto “PARTY IS NOT OVER”. Tato nálada symbolizuje skutečnost, že i napříč probíhající světové pandemie COVID-19 v nás život jako takový nevymizel a o to víc si vážíme společných chvílí. Se vší úctou k aktuální situaci a možnostem se klienti značky Michael Kováčik mohou i nadále obléct do hedvábného šifonu, saténu nebo novinek z prodyšnějších přírodních materiálů.
Vedle očekávané dávky nadčasové smyslnosti Michael přizpůsobil své siluety kolekce podzim/zima 2021 tak, aby ženu dokázaly provázet celým dnem.
Tereza Vu a zraněná srdce
Inspirace kolekce Terezy Vu FW21 odkazuje na zranitelnost a nestálost v lásce. V kolekci se navzájem prolíná několik linií, které zosobňují různé podoby lásky a vyjadřují širokou paletu citu a pocitů. Rychlé vzplanutí a opět rychlé opadnutí citu, které bývá velmi často doprovázeno citovou deprivací či „zraněním“ jednoho nebo druhého partnera. Změny nálad a křehká nerovnováha.
Tomu odpovídá i různorodost a na první pohled nejednotnost barevnosti a střihového řešení celé kolekce.
Základ kolekce je tvořen střihově nápaditě řešenými modely, což evokuje právě složitost a komplikovanost mezilidských vztahů. Křehkost a zranitelnost citů navíc umocňuje použití speciální éterické tkaniny, směsi bavlny a hedvábí v tělovém odstínu. Modely tak vyvolávají dojem, jako kdyby byl použit obvazový materiál. „Obvazy“, sklady, neukončené surové zakončení a konstrukční složitost střihů právě zobrazují onu zranitelnost a citovou neukotvenost. Zároveň ale i nestálost, neúplnost a do určité míry i pomíjivost.
Lukáš Krnáč a sexy devadesátky
Lukáš Krnáč nás vzal do filmu režiséra Ridleyho Scota – Thelma & Louise a celkově do let 80. a 90. Krásné siluety kombinované s prvky streetwearu. Ostrá ramena zvýrazňují úzký pás a vice versa, klasický koncept šatů je „rozbitý“ stylingem, který je v konečném důsledku jen na samotné nositelce: Buď si „uváže uhlazený drdol“, nebo „rozpustí vlasy.“ Interpretace je individuální a namístě.
Denisa Dovala a slovanské bohyně
Návrhářky hlavní inspirací se staly ty nejsilnější ze slovanských bohyň jako jsou Moréna, bohyně smrti a znovuzrození, Mokoš, bohyně plodnosti a ochránkyně žen, Živa, bohyně Slunce a štěstí, Lada, bohyně krásy, Dodola, bohyně větru a deště, či také Kupalo, bohyně očisty.
Toto téma se odráží hned v samotných potiscích. Pro tisk jsou využity symboly jednotlivých bohyň a také hesla a jména. Designérka rovněž pracuje s charakteristickými barvami pro jednotlivé bohyně. Atraktivní delší siluety podtrhávají krásu ženského těla a jsou tak oslavou krásy a božskosti všech žen.
Pro kolekci byly použity především splývavé materiály doplněné o efektní tyl.
Slovanská kultura je neodmyslitelnou součástí každého z nás. Její odkaz můžeme vidět všude, neboť se stala hlavní inspirací dnešní kultury, ve které se myšlenky našich předků odráží. Z toho důvodu Denisa věří, že je tolik důležité si tuto kulturu i nadále připomínat.
fotografie: archiv MBPFW