Čím dál intenzivněji přemýšlím nad významem pojmu “méně” , jak ho můžu z psané a viditelné podoby oživit a vzít ho do reality – jednoduše. Stačí se začít dívat kolem sebe, zjišťovat informace a s tím se pojí to nejpodstatnější – začít něco aktivně dělat. Vezměme to postupně a podívejme se společně na to, jakým způsobem rozšiřují naše podvědomí o lásce k planetě skrz udržitelnost jednotlivé módní značky.

Zara

„Pracujeme s monitorovacími programy, které nám pomáhají garantovat kvalitu a bezpečnost našich oděvů a snižovat jejich dopad na životní prostředí.“

Pojďme si vysvětlit koncepci právě tohoto přístupu. Zara vykřikuje do světa, jak důležité je snížit spotřebu vody, energie, odpadu v prodejnách a také snížit chemické procesy ve výrobě. Usilují o dosažení výhod pro pracovníky a v kamenných prodejnách umístili kontejnery na oblečení. Vaše kousky mohou udělat radost lidem, kteří se potýkají s méně kvalitními sociálními podmínkami. Na webových stránkách Zary naleznete velmi detailně propracovaný přístup Join Life.

Zara vs. přehlednost v udržitelné módě

Pokud se nechcete brodit kupou oblečení a zkoumat složení skoro každého módního kousku, je to jednoduché. Zara má rovnou v nabídce kolekci Join Life a vy můžete vybírat z kvalitních a organických materiálů.

H&M

„Změna je náš hnací motor. A nyní je na čase změnit módu.”

H&M se může pyšnit kolekcí Conscious a propracovanou strukturou na toto téma. Nabádají zákazníky k omezení praní oblečení a k recyklaci. Svojí strategií chtějí naplnit vizi pozitivního dopadu na klima do roku 2040 – odstranit více skleníkových plynů v atmosféře než produkují. Zkoumají nové udržitelné způsoby přepravy a dodání. Zaujal mě také fakt, že 7 z 10 vedoucích pozic zaujímají ženy. Go, go girls! Podobně jako Zara dbají na spravedlivé mzdy výrobců. Některé kousky oblečení vznikly z ananasových listů, konopí, odpadu z pobřeží nebo z recyklovaného skla.

H&M vs. přehlednost v udržitelné módě

Rozhodně nezaostává a vy si můžete užívat nákup přehledně v sekci Udržitelnost.

Bershka

„Chceme, aby naše móda splňovala nejvyšší standardy v oblasti životního prostředí, zdraví a bezpečnosti.“

I zde se razí heslo Care for fiber, Care for water, Care for planet, Re-made. Jejich návrháři a produkční týmy se zúčastňují školení o surovinách a výrobních procesech. Více než 30 % kolekce spočívá na principu Join Life. Bershka není pozadu ani s kontejnery a s recyklovatelnými taškami. Mají vytvořené strategie na roky 2023, 2025, kdy chtějí dosáhnout určitých cílů. Více se dočtete zde.

Bershka vs. přehlednost v udržitelné módě

Přehlednost na webových stránkách je naprosto dostačující. Pod štítkem Join Life naleznete to, co potřebujete.

Pull&Bear

„Kombinujeme přirozeného ducha Pull&Bear s kritérii udržitelnosti, abychom vytvářeli oblečení, které je moderní, pohodlné a šetrné k přírodě. Spolupracujeme s dodavateli, kteří jsou ohleduplní ke svým zaměstnancům a prostředí.“

Opět můžeme narazit v některých pobočkách na sběrné kontejnery, jejichž obsah dorazí přímo k neziskovým organizacím. Dbají na kontrolu výrobního procesu pomocí Kodexu chování a svými humanitárními programy podporují osoby ve válečných oblastech. Zamýšlejí se i nad otázkou etiky vůči zvířatům.

Pull&Bear vs. přehlednost v udržitelné módě

Jako již předešlé zmiňované značky, i na stránkách Pull&Bear vás kolonka Join Life přesměruje na kvalitnější výběr.

House jako milé překvapení

House jsem vždy vnímala jako streetový obchod především s basic kousky. Mile mě překvapil! S odkazem Eco Aware vás seznamují s výrobními materiály a odkazují na příslušnou ženskou či mužskou kolekci. Jen tak dál!

Za zmínku stojí také friendly conscious přístup značek jako je Lindex a Reserved.

Stradivarius, New Yorker, Topshop nemají příliš ponětí

Topshop oficiálně spadá pod Asos a pod názvem Responsible edit můžete objevit pouze dvě desítky módních kousků. S udržitelností si opravdu hlavu nelámou. Co se týče dalších dvou oblíbených obchodů s módou, žijí si v jakési své bublině. Na internetových stránkách nenaleznete hlubší projev zájmu o toto téma. Navíc v New Yorkeru se nedopátráte mnohdy ani z čeho je oblečení vyrobené.

A co takové Zalando a About You se smrští značek na jednom místě?

„Malé změny. Velký dopad.“

Zalando v krátkém shrnutí odpovídá na otázky týkající se udržitelnosti udržitelnosti. Nabízí přibližně 14 sustainable značek. Zákazníky chce upozornit i na veganské produkty. Zatímco About You popisuje smysl udržitelné módy pro naši společnost a poukazuje na členství v rozmanitých organizacích a na vlastnění certifikátů. Pod štítkem Trvale udržitelné Trvale udržitelné naleznete vše potřebné.

Jestli se všechny vize naplní do takové míry, aby výrazně odlehčily naší drahé planetě, je nejspíš ve hvězdách. Každopádně už teď můžeme vidět pokroky, ať už v přístupu našich oblíbených módních značek nebo v přístupu každého z nás.

Perme méně častěji, buďme kreativní a přetvářejme oblečení, recyklujme, darujme nebo odnesme do second handu. Má to smysl.