Čím dál intenzivněji přemýšlím nad významem pojmu „méně“ , jak ho můžu z psané a viditelné podoby oživit a vzít ho do reality – jednoduše. Stačí se začít dívat kolem sebe, zjišťovat informace a s tím se pojí to nejpodstatnější – začít něco aktivně dělat. Vezměme to postupně a podívejme se společně na to, jakým způsobem rozšiřují naše podvědomí o lásce k planetě skrz udržitelnost jednotlivé módní značky.
Zara
„Pracujeme s monitorovacími programy, které nám pomáhají garantovat kvalitu a bezpečnost našich oděvů a snižovat jejich dopad na životní prostředí.“
Pojďme si vysvětlit koncepci právě tohoto přístupu. Zara vykřikuje do světa, jak důležité je snížit spotřebu vody, energie, odpadu v prodejnách a také snížit chemické procesy ve výrobě. Usilují o dosažení výhod pro pracovníky a v kamenných prodejnách umístili kontejnery na oblečení. Vaše kousky mohou udělat radost lidem, kteří se potýkají s méně kvalitními sociálními podmínkami. Na webových stránkách Zary naleznete velmi detailně propracovaný přístup Join Life.
Zara vs. přehlednost v udržitelné módě
Pokud se nechcete brodit kupou oblečení a zkoumat složení skoro každého módního kousku, je to jednoduché. Zara má rovnou v nabídce kolekci Join Life a vy můžete vybírat z kvalitních a organických materiálů.
![](https://stylebrunch.cz/wp-content/uploads/2021/03/5-Ways-to-build-a-more-ethical-closet-no-matter-your-budget-—-Anuschka-Rees.jpg)
H&M
„Změna je náš hnací motor. A nyní je na čase změnit módu.“
H&M se může pyšnit kolekcí Conscious a propracovanou strukturou na toto téma. Nabádají zákazníky k omezení praní oblečení a k recyklaci. Svojí strategií chtějí naplnit vizi pozitivního dopadu na klima do roku 2040 – odstranit více skleníkových plynů v atmosféře než produkují. Zkoumají nové udržitelné způsoby přepravy a dodání. Zaujal mě také fakt, že 7 z 10 vedoucích pozic zaujímají ženy. Go, go girls! Podobně jako Zara dbají na spravedlivé mzdy výrobců. Některé kousky oblečení vznikly z ananasových listů, konopí, odpadu z pobřeží nebo z recyklovaného skla.
H&M vs. přehlednost v udržitelné módě
Rozhodně nezaostává a vy si můžete užívat nákup přehledně v sekci Udržitelnost.
Bershka
„Chceme, aby naše móda splňovala nejvyšší standardy v oblasti životního prostředí, zdraví a bezpečnosti.“
I zde se razí heslo Care for fiber, Care for water, Care for planet, Re-made. Jejich návrháři a produkční týmy se zúčastňují školení o surovinách a výrobních procesech. Více než 30 % kolekce spočívá na principu Join Life. Bershka není pozadu ani s kontejnery a s recyklovatelnými taškami. Mají vytvořené strategie na roky 2023, 2025, kdy chtějí dosáhnout určitých cílů. Více se dočtete zde.
Bershka vs. přehlednost v udržitelné módě
Přehlednost na webových stránkách je naprosto dostačující. Pod štítkem Join Life naleznete to, co potřebujete.
![](https://stylebrunch.cz/wp-content/uploads/2021/03/The-Business-Of-Fast-Fast-Fashion.jpg)
Pull&Bear
„Kombinujeme přirozeného ducha Pull&Bear s kritérii udržitelnosti, abychom vytvářeli oblečení, které je moderní, pohodlné a šetrné k přírodě. Spolupracujeme s dodavateli, kteří jsou ohleduplní ke svým zaměstnancům a prostředí.“
Opět můžeme narazit v některých pobočkách na sběrné kontejnery, jejichž obsah dorazí přímo k neziskovým organizacím. Dbají na kontrolu výrobního procesu pomocí Kodexu chování a svými humanitárními programy podporují osoby ve válečných oblastech. Zamýšlejí se i nad otázkou etiky vůči zvířatům.
Pull&Bear vs. přehlednost v udržitelné módě
Jako již předešlé zmiňované značky, i na stránkách Pull&Bear vás kolonka Join Life přesměruje na kvalitnější výběr.
House jako milé překvapení
House jsem vždy vnímala jako streetový obchod především s basic kousky. Mile mě překvapil! S odkazem Eco Aware vás seznamují s výrobními materiály a odkazují na příslušnou ženskou či mužskou kolekci. Jen tak dál!
Za zmínku stojí také friendly conscious přístup značek jako je Lindex a Reserved.
Stradivarius, New Yorker, Topshop nemají příliš ponětí
Topshop oficiálně spadá pod Asos a pod názvem Responsible edit můžete objevit pouze dvě desítky módních kousků. S udržitelností si opravdu hlavu nelámou. Co se týče dalších dvou oblíbených obchodů s módou, žijí si v jakési své bublině. Na internetových stránkách nenaleznete hlubší projev zájmu o toto téma. Navíc v New Yorkeru se nedopátráte mnohdy ani z čeho je oblečení vyrobené.
A co takové Zalando a About You se smrští značek na jednom místě?
„Malé změny. Velký dopad.“
Zalando v krátkém shrnutí odpovídá na otázky týkající se udržitelnosti udržitelnosti. Nabízí přibližně 14 sustainable značek. Zákazníky chce upozornit i na veganské produkty. Zatímco About You popisuje smysl udržitelné módy pro naši společnost a poukazuje na členství v rozmanitých organizacích a na vlastnění certifikátů. Pod štítkem Trvale udržitelné Trvale udržitelné naleznete vše potřebné.
![](https://stylebrunch.cz/wp-content/uploads/2021/03/Sustainability-Quotes-1.jpg)
Jestli se všechny vize naplní do takové míry, aby výrazně odlehčily naší drahé planetě, je nejspíš ve hvězdách. Každopádně už teď můžeme vidět pokroky, ať už v přístupu našich oblíbených módních značek nebo v přístupu každého z nás.
Perme méně častěji, buďme kreativní a přetvářejme oblečení, recyklujme, darujme nebo odnesme do second handu. Má to smysl.