MBPFW Den 3 – aneb mladé talenty i ostřílení profíci

Zveřejněno 21. 9. 2020

Datum: 6. 9. 2020
Lokace: Gabriel Loci
Přehlídky: UTB: Ateliér designu oděvu / ADO, Technická univerzita v Liberci,  UMPRUM: Ateliér oděvu a obuvi, Van Graaf Junior Talent, Pavol Dendis, Jakub Polanka, Zoltán Tóth

Třetí den MBPFW představil jak tvorbu začínajících návrhářů, tak ostřílené zástupce českého a slovenského módního designu. První bloky byly vyhrazeny pro prezentaci tvorby studentů vysokých škol, nechyběla ani tradiční soutěž talentů a odpolední a večerní bloky patřily Dendisovi, Polankovi a Tóthovi.

UTB: Ateliér designu oděvu / ADO

Zatímco studenti bakalářského programu zlínské univerzity představili kolekci s názvem SKICA . Jmenovitě jsme mohli shlédnout práce Kristiána Stanka, Lucie Jaškové, Nicoly Ševčíkové, Natálie Vencovské a Andriany Šatkové. Celkem 28 modelů nabídlo netradiční kombinace materiálů, precizní střihy, originalitu a kreativitu. Po sérii černých elegantních modelů pro mě symbolizující večerní oblohu, nastoupily modely v japonském stylu kimona a oděvu samurajských bojovníků. Plynule jsme přešli do elegantního pojetí s vysokými límečky a androgynními prvky v dámské části. Závěrečná desítka odkazovala jednak k historickému pojetí spodniček promítnutém do hedvábných šatů, kalhot a košil v barevném spektru krémové a odstínech modré, jednak odrážela využití materiálů našich maminek nebo babiček v propracovaných kabátech.

Technická univerzita v Liberci

Ani liberečtí studenti nezaostávali a přinesli celkem 26 modelů, které pojí opět originální kombinace materiálů, harmonické barevné spektrum a precizní krejčovinu. Celou kolekcí si nelze nevšimnout detailů odkazující na udržitelnost a upcycling a kompletní využití materiálu. První modely se nesly v duchu plisé a modré,  další přidaly rafinovanost, ikonické potisky. Highlightem 1.půlky pak byly dva mužské outfity. Druhá půle využívá úplety a výrazné barvy jako rudá, žlutá, tmavě modrá a aplikuje je na šaty, šály a originálně zpracované kabáty s kapucí. Vzhledem k aktuální situaci nechyběly ani zdobené roušky.

UMPRUM: Ateliér oděvu a obuvi

Pod vedením Liběny Rochové a Petra Krejzka se zrodila kolekce, za kterou by se nemusel stydět kdejaký zkušený návrhář. V rámci celkem 37 modelů jsme mohli sledovat ukázku skvěle odvedené, do detailů propracované krejčoviny, která doslova hrála všemi možnými barvami, jejich kombinacemi, střihy, strukturami a materiály. Přehlídka všemožných stylů šatů, plédů, kabátů, halen a kalhot s originálními potisky vydávala hold krejčovině jako takové a vzbuzovala naději v budoucí návrhářskou elitu. 

Van Graaf Junior Talent

Stejně jako u všech představených ateliérů i zde představili kandidáti precizní práce. O první místo se utkali 3 dámy a jeden muž, který nakonec titul vybojoval. Jmenovitě kolekce prezentovali Johana Skálová, Valérie Jurčíková, Petra Famlerová a Marcel Petránek. Jednotícím prvkem byla reakce na aktuální a politické dění, stejně jako oslava módního odvětví jako takového. Vítězná kolekce Petránka se inspirovala stylem venkovských pracovních únosů i zločineckou historií Slovenska v 90.letech. Páskou kolekci vcelku příhodně pojmenoval Village Mafia.

Pavol Dendis

Mladý slovenský návrhář se na pražském fashionweeku představil poprvé, avšak v oboru není žádným nováčkem, na Slovensku má již vybudované jméno a stálou klientelu. Někteří hodnotili jeho výkon jako postrádající emoce a nápad, narážející na opakující se linie a střihy. Dle mého názoru však dramatické líčení, setrvání v černo-bílo-šedém triu a „vagabund“ modely s dotykem elegance a androgyními prvky harmonicky vytvářely pro něj typickou dark estetiku kolekce Deadstock. Co bylo patrné již na první pohled byla nepopíratelně mistrovská klasická krejčovina. Palec nahoru dáváme i zpracování materiálu na pozadí ideji udržitelnosti, protože Dendis používal výhradně zbytkový materiál.

 Jakub Polanka

Přehlídka Jakuba Polanky, který se na fashion week vrátil po dvou letech, byla dlouho očekávanou událostí a nutno podotknout, že se čekání vyplatilo. Na mole se za doprovodu perfetkně sedící hudby odehrávala na 20 modelech krejčovská hostina. Klobouky, rukavičky, vysoké jezdecké boty, fraky a pršipláště, kabáty navrstvené na šatech, rozevlátých kalhotech a rolákových pulovrech – to vše jakoby přítomné přeneslo od noční hvězdné oblohy do zámeckých lesů během lovecké sezóny. Barevné spektrum sestávající se s kobaltově šedé, výrazné modré a lehce purpurové se za doprovodu lesklých materiálů promítlo do vysoce sofistikovaného zpracování všech modelů se špetkou historicismu okořeněného modernou. Ani zde nesmíme opomenout precizní krejčovský um.

 Zoltán Tóth

Do finále 3.dne nás vystřelil Zoltán Toth ve spolupráci s džínovým obrem Levi’s. Při každé takové spolupráci panují obavy, že jeden prvek bude druhého popírat a ve výsledku se náležitě neprojeví ani jeden. Naštěstí to však nebyl tento případ. Tóth s Levis nespolupracoval poprvé; již v roce 2017 při příležitosti padesátého výročí džínové bundy Trucker Jacket. I tentokrát dekonstruoval jak denim, tak pro něj typické architektonické prvky a představil na celkem 13 loocích skvělou krejčovskou práci, perfektní volbu vhodných mareriálů a originální streetwear fashion. Denimky obarvil na černo a použil reverzně,  čímž docílil mohutných ramen. Modely ignorují prvoplánové genderové dělení a denim podtrhuje a zároveň sám je oživen barevnou paletou pudrově růžové, bílé, černé, výrazně modré a zelené. Smaragdově zelenou najdeme i na obuvi, která hraje nemalou roli. Stejně jako u Polanky i Tóth nazul modelům a modelkám vysoké kozačky.  V úvodu přehlídky jsme mohli být svědky světelné laserové show, která událost gtandiózně otevřela a stejný pocit jste měli i po skončení.

Celý den jsme tak mohli sledovat přehlídku mistrovsky podvedených prací jak nadějí domácí módní scény, tak osvědčených „mazáků“, vedoucí k maximální spokojenosti všech přítomných.

Proč byla šedesátá léta v hudbě tak ikonická?

Proč byla šedesátá léta v hudbě tak ikonická?

Šedesátá léta minulého století byla pro hudební svět takovým malým velkým třeskem. Stalo se něco jedinečného a dodnes hudba z šedesátých let neutichá. Šlo o revoluční období, které nás ovlivňuje dodnes. V historii hudby se jednalo skutečně o zlatý věk. Bylo to období...