Linka 451 aneb Zachraňte knížky!

Zveřejněno 25. 5. 2020

Pokud jste v dnešním Módním stolu čekali novinky ze světa módy nebo nějaké beauty novinky, musím vás zklamat. Dnes se podíváme na téma, které je pro mě mnohem důležitější a mělo by se objevit na našem webu. 

Chtěla bych tímto článkem upozornit na fenomén, který si možná část z nás uvědomuje, avšak vždy je dobré, povědomí o něčem důležitém rozšířit. 

Určitě jste během krize zaznamenali několik výzev. Zachraňovaly se hospody, pivovary, restaurace, mohli jste si koupit voucher u lokálního prodejce a využít ho po skončení krize.

zdroj: https://www.facebook.com/Linka451/

Kromě toho se však objevila i akce na Startovači pod názvem:

Linka 451 aneb Zachraňte knížky! 

O co jde vám přiblížím na jednoduchém příkladu. 

Představte si, že vyrábíte mýdla. Sídlíte na malém městě a zde máte také odbyt, maximálně k vám sjedou lidé z blízkého okolí. Platíte si pár lidí, kteří vám s výrobou pomáhají, protože sami na to nestačíte. Dále platíte dodavatele, který vám mýdla hezky zabalí, někoho, kdo vám na výrobek dá krásnou etiketu a samozřejmě platíte paní účetní.

Celkem vám to šlape, ale vaším snem je proniknout i do hlavního města. Náhodou potkáte na ulici svoji starou známou, spolužačku z gymplu, říkejme jí třeba Božena, kterou jste sice nikdy neměli rádi, ale přesto s ní prohodíte pár zdvořilostních frází. Dozvíte se, že Božka má v hlavním městě obchod, kde prodává všemožné kosmetické produkty, ale mýdla, že nemá. Ucítíte šanci a zmíníte se, že byste chtěli svoje produkty dostat mezi více lidí. Božka se najednou tváří jako největší kámoš a nakonec si spolu plácnete.

Už příští měsíc mají lidi z hlavního města možnost, koupit si vaše voňavá a ručně dělaná mýdla. Že vám Božka nastavila trochu neférové podmínky ve smlouvě, jako třeba že má nestandardně dlouhou splatnost faktury 3 měsíce nebo že vám z prodeje sebere polovinu peněz, vás ani tak netrápí, protože něco podobného jste od té potvory stejně čekali. Vy máte radost, že se mýdla prodávají, že můžete najmout další lidi a taky jet v létě na větší dovolenou.

No jo, jenže co čert nechtěl, na scéně se nečekaně objeví hrozná choroba, říkejme jí třeba “netopýří zlo”, a veškerý byznysy jdou do kytek, všechno se zavírá a peníze docházejí.

Je půlka března a ta bezpáteřní Božka vám zadrží platby za faktury, které odrážejí tržby z Vánoc, které víceméně tvoří více než třetinu vašeho ročního obratu. Jste v pěkném průseru, protože nemáte jak vyplatit svoje zaměstnance, ani dodavatele.

Už to vypadá, že budete vyhlašovat bankrot, ale pak se objeví rytíř na bílém koni a zorganizuje výzvu, do které se můžete také zapojit a během které si mohou lidi z celé republiky objednat balíček vašich mýdel, aniž by vás o značnou část výdělku oškubala Božka.

Jste zachráněni a lidi vám píšou děkovné maily, jak úžasná a voňavá mýdla máte a jak je použili jako dárek pro všechny své známé, ze kterých se stanou vaši stálí zákazníci.

No a stejně tak to bylo i s nakladatelstvími a malými knihkupci a jejich knížkami. 

Nakladatel totiž na začátku procesu rozehrává trochu riskantní hru. Kupuje autorská práva, zaplatí případně i překlad, pokud jde o knihu zahraničního autora, investuje do tisku, do doprovodných ilustrací, do krásného přebalu, a aby dostal knihu mezi co nejvíce lidí, domluví se s distributorem (v našem případě zastoupeným neférovou Boženou), který jeho knihu dostane do velkých knihkupectví, kde se kumulují všechny možné tituly od vícero nakladatelství. 

To, že nastavené podmínky distributora jsou opravdu nevýhodné, si uvědomí při nákupu knihy jen málokdo. Většina má zato, že když si koupí k knihkupectví, jako je třeba Palác knih, nebo Neoluxor, knížku od nakladatele, třeba od Epochy, Verzone nebo Dybbuku, tak jde většina zisku právě nakladateli. 

Hodně z nás si však neuvědomí ani to, že to je právě nakladatel, který nese veškeré počáteční náklady a doufá, že se prodá dostatečné množství knih, aby byl alespoň na nule a neprodělával. 

Je to ale úplně jinak a je to dle mého názoru přinejmenším zoufalé, na jaké podmínky musí nakladatel nebo malý knihkupec přistoupit, aby dostal danou knihu mezi lidi. Je zoufalé, že současný klient je tak pohodlný, že preferuje obchodní centra, kde je všechno, co potřebuje, na jednom místě, a kde jsou právě ta velká knihkupectví, shromažďující pro prodej všemožné tituly od různých nakladatelství. 

No a protože knihkupectví jedou trochu na konzervativní vlně a valná většina se prodá právě v kamenných prodejnách, způsobil jim náš nechvalně slavný Covid19 (v našem příkladu “netopýří zlo”) nemalé trable. Knihkupectví, stejně jako další obchody, byla totiž uzavřena. Tím pádem žádná tržba, tím pádem žádný prachy za vánoční prodeje, protože často nastavená 3 měsíční splatnost faktur to všechno zabila. A malý knihkupectví a nakladatelství si na distributory nemohou moc vyskakovat.

A upřímně, ani já bych si tuhle situaci stěží uvědomila, nebýt této výzvy na Startovači, se kterou přišel Mikoláš Tuček spolu s Martinem Bryknerem, Lukášem Baštou a jeho kolegy z agentury Konektor Social (v našem příkladu rytíři na bílém koni). Nemalou zásluhu na tom má právě i Startovač, který poskytl virtuální prostor. Možná Mikoláše znáte z gaming prostředí, nebo sledujete jeho skvělý kanál BLate Night Show na Youtube.

Všichni ti se sdružili a rozhodli se zachránit během krize vše, co je jejich srdci blízké. Krom záchrany pivovarů tak přišli s akcí Linka 451 aneb Zachraňte knížky!. Od půlky dubna jste tak mohli nakupovat balíčky, které připravila všemožná zapojená nakladatelství a malá knihkupectví. A že jich bylo!

Za 1000 korun českých jste si mohli zvolit vašeho oblíbeného nakladatele nebo knihkupce a podpořit ho zakoupením jeho lootboxu (balíčku s překvapením), který pro vás připravil. A věřte, že hodnota balíčku daleko přesáhla částku, kterou jste investovali. Většinou byl balík v hodnotě až 2000 korun, tedy dostali jste knížky v hodnotě jednou tolik, než jste do toho prvotně vložili. A navíc, balíček skrýval často i nějaké to překvápko navíc, protože všichni milujeme překvapení, že jo!

Původně byla cílová částka Linky 451, aby byl projekt úspěšný, nastavena na 100 0000 korun. Výzva měla ale takový ohlas, že se na konci dubna vybralo celkem 3 165 900 korun českých!!! 

Přestože výzva již skončila a balíčky nejdou zakoupit přes Startovač, nic vám nebrání v tom, abyste podpořili vašeho oblíbeného nakladatele přímo, třeba na jeho e-shopu, nebo si projeli seznam do výzvy zapojených, který stále na stránkách Linky 451 najdete zde. a nakoupili přímo od nich. 

Já osobně jsem si nakoupila balíček od Epochy (EPOCHA VÁLEČNÁ: POŘÁDNÁ PORCE HISTORIE), od Dybbuku (DYBBUK: SEVERSKÁ LITERATURA) a od Verzone (VERZONE: ASIE PRO CELOU RODINU). Poslední z nich mě navíc oslovili před zasláním balíku a dali mi vybrat, které tituly bych ráda ve svém balíčku našla. A když jsem od nich zásilku obdržela, jak moc jsem byla potěšena, že jsem tam našla všechny (!!!!!), o které jsem si drze napsala! 

Nic z toho by se s největší pravděpodobností nestalo, kdyby mi o této výzvě neřekl člověk, který je mým největším filmovým a knižním parťákem. I on si nechal zaslat 2 balíčky, konkrétně od Carcosy (CARCOSA: PRŮLET SVĚTY DIVNÉ FANTASTIKY) a Epochy (EPOCHA AKČNÍ: RANEC AKČNÍ FANTASTIKY).

Skvělou zprávou pro vás je, že v následujících měsících vás necháme nakouknout do obdržených titulů a přineseme vám podrobné recenze a tipy na čtení.

A vy mi mezitím slibte, že se kouknete na stránky výzvy a třeba objevíte něco vhodného. Případně se rozpomeňte na svá oblíbená nakladatelství a malá knihkupectví a podpořte je napřímo.

Vyhlášení finalistů: VAN GRAAF Junior Talent 2024

Vyhlášení finalistů: VAN GRAAF Junior Talent 2024

Mercedes-Benz Prague Fashion Week se v rámci jarní edice chystá přivítat nejen etablovaná jména, ale rovněž poskytnout platformu pro novou vlnu nadějných vycházejících návrhářů prostřednictvím tradiční soutěže VAN GRAAF Junior Talent. Odborná porota talentové soutěže...

MBPFW SS24: Kdo a co stojí za zmínku

MBPFW SS24: Kdo a co stojí za zmínku

Aneb o čem mluvíme na Brunchi i po akci. Lokace Propojení módy a industriální budovy není nic neobvyklého, ale teď si to opravdu sedlo. V porovnání s posledními roky to mělo naprosto jinou atmosféru. Vanda Janda Birthday Party Vanda Janda má svůj ikonický styl, který...

Kdy je to móda, umění a kdy jen touha šokovat?

Kdy je to móda, umění a kdy jen touha šokovat?

Jakmile pracujete v módním průmyslu, stáváte se pro rodinu, přátele a známé (pokud se na módní scéně také nepohybují) někým s kým si nejde promluvit o oblečení. Automaticky začnou přiznávat, že tomu vlastně nerozumí. "Módní" totiž podle nich v překladu znamená ujetý,...