#aktuality  #fashionweek  #jančerný  #lfw  #marcjacobs  #ysl 

I přesto, že se jedná o novinky z konce dubna, resp. počátku května, využiji situaci, ten tzv. stop-stav, který platí i pro módní branži, a dovolím si vás zavalit několika zprávami, které ohromily módní svět. 

YSL po vzoru Marca Jacobse

yves saint laurent instagram
zdroj: instagram ysl

Spojení Prady a Rafa Simonse, které oficiálně platí od dubna 2020, a o kterém jsme psali již pár týdnů zpátky, podle mě trochu dodalo odvahu dalším, jít s prohlášením ven, a víceméně jen potvrdilo, co už si dávno klevetili vrabci na módních střechách. Fashion industry, obzvláště pak haute couture trochu řeší, co dál, návrháři jsou unavení neustálým koloběhem ve stylu: vytvořit kolekci, vytvořit ještě víc modelů pro kolekci, jít s kolekcí ven, fashion week, vytvořit další kolekci a další, dát ji k dispozici na prodej do butiků, vytvořit další kolekci, zase fashion week, dát celebritě zadarmo šaty na červený koberec, sakra, ty šaty jsou dávno na instáči, mě z toho klepne, ne, nevzdávej to, další kolekce pro FW….asi tak rychlý a nesmyslný je tento proud myšlení, těchto pár posledních slov, je pro módního návrháře ubíjející všechen ten humbuk a pracovní a tvůrčí koloběh. Možná proto se poslední dobou tak moc střídají odvážlivci na postech kreativních ředitelů luxusních a zavedených značek.  Nikdo však problém nahlas neřekne, tato fast fashion byla donedávna jakýmsi způsobem ignorována, branže vyžadovala mlčet a držet krok, a pokud nezvládáš, tak se pakuj. 

Pak přišla záchrana a naděje pro zachování lidské důstojnosti v podobě slow fashion. Avšak předznamenala zároveň pomalou a nenápadnou infekci pro vysokou krejčovinu. Záměrně nepoužívám slovo “smrt”, to by bylo příliš přehnané, protože podle mě, v jisté míře pojede dál. 

Což vlastně i dokazuje řešení již zmíněné Prady a Rafa Simonse. V jejich případě došlo k dohodě, že se plánovaného fashion weeku v Miláně v září 2020 zúčastní společně a dámskou kolekci pro jaro/léto 2021 představí společně.

Dior a Chanel nabízí všem, kdo dychtí pod módních senzacích, unikátní vhled do své historie.

Valentino a Oscar de la Renta nabídli všem nedočkavcům virtuální módní přehlídku svojí aktuální kolekce. Spousta dalších rozhodla posílit své týmy odborníků na sociální média a využít maximálně tyto platformy.

Jistou hrdost si zachoval podle mě francouzský módní dům Yves Saint Laurent, momentálně vedený kreativním ředitelem Anthony Vaccarellem, který se rozhodl dát si čas, dát vale roku 2020 a raději jej využít ke kreativní činnosti. Dle mého názoru, toto rozhodnutí, zachovat si vlastní tvář, dát přednost kreativitě a propracovanosti před “rychlokvaškou”, je to, o čem vysoká krejčovina má být. Kvalita by měla hrát prim před kvantitou. Být pánem svého času, nebo přesněji, jak napsal v rámci svého instagramového příspěvku z 27. dubna 2020, být pánem svého kalendáře (volně přeloženo, v originále “Saint Laurent will take ownership of its calendar”). Tedy, v obchodech kolekci najdeme, ale na molech fashion weeku pro dnešní rok s YSL nepočítejme. 

Jak už podtitulek napovídá, rovněž Marc Jacobs v půli dubna ohlásil, že tento rok pro něj fashion week nepřipadá v úvahu. V tomto případě však rozhodnutí přikládal na vinu faktu, že v období restrikcí, zákazu cestování a zvýšené ochrany lidského zdraví, není možno vykonávat práci tak, jak by si zasloužila. Jeho tým bere látky hlavně z Itálie, látky a materiál si musí “okouknout” na vlastní oči a “osahat”, což momentálně není možné. Lepší, než vytvořit kolekci, za kterou si nestojí, je dát si stopku. 

London Fashion Week – digital & gender-neutral

london fashion week
zdroj: www.britishfashioncouncil.co.uk

British Fashion Council v dubnu vydal prohlášení, že plánuje uskutečnit náhradní termín fashion weeku v roce 2020, ale se zásadními změnami. Tak za prvé, akce plánovaná na červen bude probíhat pouze virtuálně. Bez všech pro módní průmysl tak důležitých lidí, sedících v prvních řadách, vášnivě drtících prsty displej svého telefonu, když fotí jednotlivé modely, streamujíc a sázejíc úlovky na své profily na sociálních sítích. 

A za druhé, kolekce, které na něm budou představeny, mají být genderově neutrální a spojit jak mužské, tak ženské modely. Termín 12.6., který byl zvolen pro tuto módní platformu, měl být původně termínem pro LFWM ( London Fashion Week Men’s). 

V rámci tohoto fashion weeku se rovněž otevírají další možnosti jak pro návrháře, kteří mohou s virtuálními diváky komunikovat, sdělovat své podněty v rámci online rozhovorů, zájemci si rovnou mohou modely zakoupit. 

Krom toho, jako digitální akce stejného charakteru již proběhly např. fashion weeky v Tokiu nebo Šanghaji. 

Jan Černý s kůží na trh, virtuálně

Jan Černý nová kolekce

Ostatně, nevím jak vy, ale já jsem od nikoho jiného než Honzy Černého tohle nečekala. Že prolomí ledy a nebude nečinně vyčkávat.

Tento stážista v pánském oddělení u módního domu Louis Vuitton. Držitel ocenění Módní designér roku v rámci letošních virtuálních Czech Grand Design. Autor kritiky chváleného redesignu “prestižek” (spolupráce Prestige x Jan) a oceněné kolekce A/W 2019. Čerstvě nový kreativní ředitel české značky Kara, výrobce kožešinové módy.

To je jen málo z úspěchů, které bychom mu mohli přidělit. Nicméně, tento talentovaný návrhář, který zastává udržitelnost v módě, už měl po krk neustálého vysedávání a dumání nad budoucností fashion průmyslu a rozhodl se ukázat svoji kolekci světu. A jak jinak, než virtuálně. Nemyslete si však, že odflákl výběr místa a hudebního doprovodu. I přesto, že se rozhodl na Svátek práce a lásky uskutečnit módní přehlídku bez tradičního osazenstva, dal si práci s výběrem vhodné lokality a vše podtrhující hudby, obojí kompletně v souladu s celým konceptem a duchem kolekce. Industrial prostoru, světlo a akustika malé sportovní haly dává vyniknout dokonalé harmonii a propracovanosti jednotlivých modelů kolekce, kterou návrhář nazval prostě Jan Cerny FW20. Třpytky, zářivě barvy jako žlutá a zelená v kombinaci s neutrálnějšími odstíny šedé, béžové nebo modré. Modely důmyslně a nekonvenčně “rozbité” volbou unikátních doplňků a detailů, neotřelým potiskem. Propracované střihy, kvalitní materiály, funkčnost a nositelnost, ale i drzost kolekce. To je jen pár na první pohled rozpoznatelných atributů jeho kvalitní kolekce. Originálně nahrazené molo je jen třešničkou na dortu a odkazuje na charakter zvoleného sportovního prostoru. 

Hudební doprovod měl na DJ a hudební producent NobodyListen a DJ The Musa. Podporu zastřešil Jägermeister Scharf. Kolekci je možné shlédnout v rámci kanálu Bogue zde.

Jan Černý nová kolekce
Jan Černý nová kolekce
Jan Černý nová kolekce
Jan Černý nová kolekce