Dvacáty první ročník Designbloku nás vzal do budoucnosti. Jak takový budoucnost vypadala a hlavně, co nám Designblok přinesl nového?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„Budeme zkoumat roli designéra při navrhování produktů v dnešním věcmi přeplněném světě, a jaká je zodpovědná cesta výrobců při samotné výrobě. Designéři i výrobci budou muset svůj talent a um použít v budoucnosti mnohem širším způsobem. Budou spíše řešit problémy, sledovat ekologické aspekty a společenský dopad své práce, než navrhovat nové výrobky. V rámci 21. ročníku Designbloku chceme ukázat, co může design udělat pro naši lepší budoucnost,“ uvedla ředitelka Designbloku Jana Zielinski

Takže opět navazujeme na společenské téma, které otevřela udržitelná kolekce Odivi na pražském fashion weeku.

Zajímavou otázku nám položila značka krásných kožených kabelek Milimu. Kabelky budou, ale co my? Nevím, nevím, určitě bych jejich krásné bílé psaníčko brala hned.

Návrářka La Femme Mimi má budoucnost jasnou. Na Designbloku představila půjčovnu společenských šatů. Výtvarně pojatou instalaci vytvořila ve spolupráci s ilustrátorkou Trang Luongovou a studiem MAAT. V rámci interaktivní instalace si šaty může vyzkoušet doslova každý návštěvník.

Kromě technik bezezbytkové výroby a upcyklace designérka nabízí svým zákaznicím zápůjčky společenských oděvů a přibližuje jim možnost méně častého nakupování jednorázových outfitů. Večerní róby si zákaznice mohou vypůčit po dobu pěti dnů online nebo v prodejně na adrese Štěpánská 630/53, 110 00 Nové Město..

Další projekt, který mám moc ráda a o to víc mě potěšilo, že jsem je našla na Designbloku je Metráž. Tyto kolekce tvoří ženy, které jsou ohrožené sociálním vyloučením, chudobou a bezdomovectvím. Zde byla vidění všechna témata, kterými se Metráž zabývá. Kolekce angažovaná proti rasismu, xenofobii, sexismu a sociálnímu vyloučení. Zároveň pak oslava svobody a nezávislosti, která byla ztělesněná symbolem naší české lípy tvořené v kolekci šperků z drahých kovů. Jak vnímají svobodu a nezávislost ženy, které trápí hmotná nouze, nevyhovující bydlení, podlomené zdraví i nelehký život v sociálním vyloučení?

Metráž založila designérka Lucie Kutálková a režisérka Kateřina Jungová a vzniká ve spolupráci s různými českými designéry (LEEDA, MIK, Monika Drápalová, šperkařka Adéla Fejtková, Josefína Bakošová,..).
Vytváří kvalitní módní a designové produkty, které jsou z velké části vyráběny ručně, z českých surovin a jsou ekologicky šetrné. Pro Matráž je klíčová tzv. udržitelná a pomalá móda, nulový odpad a zpracování materiálů, jež zdánlivě nemají další využití. Pracují tedy s kvalitní zbytkovou kůží, koženkou, látkami i bižuterií. Podpořit můžete darováním zde a nebo koupí nějakou z jejich produktů. Mým oblíbencem je tento náramek na “kšandě” zdobený broušenými českými kameny za 690 Kč.

A nakonec krásná perličková kolekce od 27jewelry.

Diploma Selection

Hlavní cenu Designbloku letos získala Lucie Koldová, ta se představila hned v několika instalacích, které nesly produkty jejího rukopisu: značka Javorina, která zároveň získala za novinky cenu za Nejlepší kolekci nábytku, představila kolekci stolů XX, značka Master & Master pak židli Cocon, ve střední hale byly k vidění svítidla Big One nebo Ivy pro značku Brokis.

archiv Designblok 2019

Tvorba Lucie Koldové byla k vidění také v prostoru střední haly, jelikož celý koncept a architekturu výstavy Designerie navrhovala. Prostor představoval všeobjímající univerzum rozdělené na zóny jako jednotlivé oblasti lidského života: hra, práce nebo odpočinek. Ve střední hale si návštěvníci mohli také vyhrát, našli v ní kosmický modul s výstavou předmětů, které budou cestovat na Měsíc, rikšu plnou ikon designu, závodní dráhu, skákací bludiště nebo robota, jenž vyměnil po dobu Designbloku montování karoserií aut za foukání bublin a mávání vlajkou.

„Cílem letošního konceptu Designerie bylo ukázat jakýsi pomyslný odkaz budoucím generacím, který bychom v tuto chvíli zanechali. Jde jak o velmi vysoký technologický pokrok, tak o lidskou odpovědnost vůči našim potomkům. Z mého pohledu není možná spokojená budoucnost bez řádně využité minulosti,“ uvedla Lucie Koldová.